Текст коментаря
Ваше ім'я
Код з малюнка:
Зберегти Скасувати

Головний податківець Ужгорода Марія Бадида – детально про нові податки

10 лютого 2016 р., 18:57

Усе, що ви хотіли знати про зміни в оподаткуванні, але не знали, в кого спитати

Хоча повноцінна податкова реформа, яку намагалися впровадити перед прийняттям Держбюджету-2016, провалилася, суттєві зміни в фіскальному законодавстві парламентом усе-таки впроваджені. Причому ці новації в дуже багатьох випадках стосуються не тільки бізнесу, а й звичайних громадян, нас із вами. Як і за що нам доведеться платити по-новому, «Часу Закарпаття» розповіла начальник Державної податкової інспекції у місті Ужгороді Марія Бадида.

Оподатковується все, що має дах: і будинок, і дача, і гараж

Маріє Петрівно, пропоную розпочати розмову з новацій податкового законодавства, які стосуються буквально кожного нашого земляка. Насамперед це податок на нерухомість. Будь ласка, розкажіть, яке майно в цьому році буде оподатковуватися, хто визначає ставки податку і коли слід його сплачувати?

Справді, цей вид податку стосується кожного громадянина і тому це питання дуже цікавить усіх. З 1 січня 2016 року оподаткуванню підлягає вся житлова і нежитлова нерухомість. Це нововведення, бо в минулому році ми оподатковували тільки житлову нерухомість. Також важливо зазначити, що законом зменшена площа, яка дає власнику майна право звільнятися від оподаткування. З цього року площа квартир, яка не оподатковується, – до 60 кв. м., площа індивідуальних будинків – до 120 квадратних метрів. Тому всі власники квартир, загальна площа яких перевищує 60 кв. м, з різниці, що перевищує встановлену законом норму, сплачуватимуть податок за ставкою 0,4 % від мінімальної заробітної плати. Це 5 гривень 51 копійка. Така ставка податку на 2016 рік затверджена Ужгородською міською радою ще в грудні минулого року.

Порахуємо, до прикладу, скільки треба буде заплатити власнику квартири площею 80 кв. м.: 20 x 5,51 = 110 грн. 20 коп.

Що стосується будинків, то з цього року громадяни сплачують податок за ту квадратуру, котра перевищує норматив 120 кв. м. Важливо наголосити, що оподатковується не лише житлова площа, а й гаражі, і підсобні приміщення, які перебувають у власності громадянина. Це також новація.

А як оподатковуватиметься нерухомість, що використовується під бізнес? Чи, наприклад, гуртожитки?

Для фізичних осіб, які мають нежитлову нерухомість (а таких в Ужгороді є багато, адже дуже значну кількість перших поверхів багатоповерхівок переведено в нежитловий фонд – магазини, кафе, готелі, банки, турагенції тощо), з 1 січня встановлена ставка в розмірі 0,2 % від мінімальної заробітної плати – тобто 2 гривні 76 копійок за кожен «квадрат».

Юридичні особи також є платниками податку на нерухомість і вони сплачують за об’єкти житлової нерухомості 0,4 % мінімальної зарплати, якщо на балансі є житло (наприклад, гуртожиток) і 0,2 % за об’єкти нежитлової нерухомості, крім тих споруд і приміщень, які знаходяться під виробничою діяльністю. Тобто там, де є цех, виробництво – там пільга, а вся решта нерухомості з 1 січня оподатковується.

Іще один момент: припустимо, у власності ужгородця є і квартира, і будинок, і дача… Як і за що він має платити податок на нерухомість?

Додаємо пільгові квартирні 60 кв. м. + 120 «квадратів» будинку – маємо 180 квадратних метрів, які не оподатковується. Все, що вище цієї цифри – підлягає оподаткуванню. Скажімо, людина володіє квартирою на 80, будинком на 140 і дачею на 70 квадратних метрів. Рахуємо: 80 + 140 + 70 = 290-180 = 110 кв.м. Тобто вона має сплатити податок за 110 кв. м. загальної площі. Раніше, до речі, пільга діяла лише на один об’єкт житлової нерухомості і платнику доводилося вибирати, за котре майно він платитиме податок повністю.

                       Ваша машина коштує 40 000 доларів – готуйтесь віддати 25 000 грн.

Давайте поговоримо і про інші податкові новації. Що буде з податком на автомобілі?

З 1 січня в транспортний податок також внесено зміни. Раніше за ставкою 25 тисяч гривень оподатковувалися тільки власники машин до 5 років, що мали великий об’єм двигуна – більше 3 тисяч куб. см. для дизелів і 3,5 тис. для бензинових авто. Зараз ставку лишили таку ж – 25 тисяч, але базу оподаткування значно розширили. Тепер об’єктом оподаткування транспортним податком є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, тобто 1 мільйон 33 тисячі гривень.

Якщо у вашій власності є авто, яке коштує, умовно кажучи, мільйон сто тисяч гривень (і вже не важливо, яка буде потужність двигуна), то ви маєте сплатити податок 25 тисяч гривень.

Хто і як визначає, чи підлягає конкретна автівка оподаткуванню, чи ні?

Середньоринкова вартість визначається Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, виходячи з марки, моделі, року випуску, типу двигуна, об'єму циліндрів двигуна, типу коробки переключення передач, пробігу легкового автомобіля, та розміщується на офіційному веб-сайті Міністерства.

Звичайно, мова йде про дорогі іномарки. І ми добре розуміємо, що німецькі чи японські машини з двигуном навіть 1,2 чи 1,8 літра можуть коштувати під 40 тисяч доларів, а це вже перевищує 1 мільйон 33 тисячі гривень. Тобто за них вже треба буде платити податок.

Чи є в Інтернеті зведені бази, де людина може знайти марку своєї машини і з’ясувати, чи має за неї сплачувати транспортний податок?

Така база даних обробляється на загальнодержавному рівні і буде розміщена на офіційному веб-сайті Державної фіскальної служби. Там буде чіткий перелік громадян, що мають у власності транспортні засоби, які будуть підлягати оподаткуванню. Кожен зможе сайти на сайт ДФС, знайде підрозділ «транспортний податок» і перевірить, чи є його прізвище в переліку платників. Ця база даних зараз обробляється, вона надійде до місцевих податкових інспекцій централізовано, і, як ми її отримаємо, кожному власнику транспортного засобу будуть вручатися платіжні повідомлення, де буде вказано суму і терміни сплати податку.

                                                      Податки у розстрочку – це можливо

Термін сплати як транспортного, так і земельного, так і податку на нерухомість – один, – продовжує Марія Петрівна. – Десь приблизно в березні-квітні ми отримаємо опрацьовану базу даних, почнемо проводити нарахування. Ми зобов’язані до 1 липня надіслати кожному платнику платіжне повідомлення на сплату транспортного, земельного і податку на нерухомість.

Важливо наголосити: ці податки громадяни зобов’язані сплатити протягом 60 днів, тобто до 28 серпня!

Чому це так важливо? І чому дається аж 60 днів?

Якщо громадянин отримає платіжне повідомлення і в нього виникнуть якісь запитання, він має право звернутися до податкової інспекції. Бо може бути, наприклад, неправильно опрацьована методика розрахунку вартості транспортного засобу. Скажімо, у власника авто є висновок експерта, що його машина коштує не 1 мільйон 100 тисяч, як встановлено методикою розрахунку, а, скажімо, 950 тисяч гривень... І тоді вже податок не має стягуватися.

Тому законодавцем дається 60 днів, упродовж яких громадянин може звернутися до податкової інспекції за місцем проживання і пред’явити необхідні документи, щоб можна або відмінити конкретний вид податку, або внести корективи, якщо, скажімо, неправильно нарахована площа майна чи землі. Буває, що власники продають авто, майно чи землю, а в базі даних воно ще значиться за ними. В такому випадку треба звернутися до нас із договором купівлі-продажу, щоб із продавця зняти нараховану суму податку і донарахувати її покупцеві чи то нерухомості, чи ділянки, чи автомобіля.

А що буде, якщо людина не зможе сплатити нараховані податки до 28 серпня?

Треба постаратися, бо після 28 серпня сума нарахованих платежів «лягає» в податковий борг і, відповідно, вже починається застосування санкцій: нарахування пені, штрафів за несвоєчасну сплату податків.

Слід зазначити важливу деталь: кожен громадянин, який знає, що йому треба сплатити, наприклад, 25 тисяч гривень транспортного податку, але він не зможе акумулювати цю суму до 28 серпня, має право (попередньо звернувшись до податкової), на розстрочку даного платежу до кінця бюджетного року. Тобто може ті 25 тисяч розбити на 5 місяців і платити щомісяця по 5 тисяч гривень. Такий варіант можливий і, скажімо, щодо податку на нерухомість.

Краще зробити розстрочку і сплатити податок частинами, ніж потім мати проблеми зі сплатою заборгованості. Розстрочку можна оформити упродовж 60 днів: від 1 липня до 28 серпня. Думаю, що 60 днів – це достатній час, щоб визначитися, чи платити всі нараховані податки одним платежем, чи краще скористатися правом податкової розстрочки.

                      Зменшення граничного доходу «спрощенці» сприйняли дуже негативно

Перед ухваленням Держбюджету-2016 точилися гострі дискусії щодо податкової реформи в контексті змін у спрощеній системі оподаткування. Будь ласка, прокоментуйте, які новації стосуються роботи підприємців-спрощенців.

Аж надто кардинальних змін не відбулося. Найбільша проблема, яка постала з 1 січня, це зменшення загального граничного розміру доходу. У попередні роки право працювати на спрощеній системі оподаткування мали суб’єкти підприємництва (і юридичні, і фізичні особи), у яких граничний розмір доходів не перевищував 20 мільйонів гривень у рік. А зараз законом внесено зміни, які обмежують цей граничний розмір доходу 5-ма мільйонами гривень. Тепер при перевищенні порогу 5 млн. підприємці зобов’язані перейти на загальну систему оподаткування. Це для них проблематично і таке рішення парламенту платники податків сприйняли дуже негативно.

Чи можете сказати, скільки серед підприємців-спрощенців Ужгорода таких, що будуть змушені перейти на загальну систему оподаткування?

Їх не дуже багато, ми це вже проаналізували. Маємо біля 35 суб’єктів підприємництва-юридичних осіб, серед яких півтора-два десятки вважають цю зміну дуже проблематичною. Що стосується фізичних осіб, то там трошки легше, бо вони переважно не мають багато найманих робітників.

На мою думку, не слід було різко зменшувати граничний розмір доходу з 20 до 5 мільйонів гривень, вартувало залишити його на рівні хоча би 10 мільйонів. Тоді платники податків на так болісно сприйняли б цей крок.

Що стосується ставок податків, то вони також змінилися. Для підприємців третьої групи з 1 січня 2016 року ставка становить 3% для платників ПДВ і 5% для неплатників ПДВ (раніше було 2 % і 4% відповідно). Але це підвищення ставок підприємці не вважають проблемою.

Тим більше, що є ще один позитивний момент: оскільки введено єдину ставку ЄСВ у розмірі 22 % майже для всіх страхувальників, це дає можливість суб’єктам підприємництва, які працюють на спрощеній системі і мають найману робочу, силу зараз сплачувати менше єдиного соціального внеску і за себе, і за тих робітників, які в них працюють.

Аргументом у дискусіях щодо зниження ЄСВ прихильники такого рішення найчастіше називали потенційний вихід економіки з тіні як наслідок зменшення єдиного соціального внеску. Як вважаєте, цей прогноз може збутися?

Зменшення розміру ЄСВ до 22%, на мою думку, дуже правильне рішення. І це треба було робити ще раніше. Справді, у зв’язку з тим, що зменшується навантаження на фонд заробітної плати, всі без винятку платники податків, по-перше, автоматично збільшать виплачену на руки працівникам заробітну плату. А по-друге, також зможуть збільшувати фонд оплати праці у порівнянні з минулим роком.

Я переконана, що завдяки зменшенню ставки ЄСВ фонд оплати праці буде виходити з тіні, буде легалізований. Всі платники податків цю зміну сприйняли дуже позитивно і тому можна прогнозувати, що фонд оплати праці в нас збільшуватиметься. Перший місяць цього року показав, що він зріс. І це при тому, що місто втратило 5 великих компаній, які відтепер обслуговуються у Львівській податковій інспекції і там сплачують єдиний соціальний внесок.

Ще треба наголосити, що з 1 січня змінено і ставку податку з доходу фізичних осіб: якщо раніше він переважно становив 15-17 %, то зараз єдина ставка – 18 %. Ми проаналізували роботу першого місяця цього року і бачимо, що будемо збирати ПДФО значно більше, ніж у 2015-му році. Для прикладу: торік у січні ми мали 19 мільйонів 500 тисяч гривень податку з доходу фізичних осіб, а цього року – 26 мільйонів 800 тисяч гривень.

                          Бюджет Ужгорода буде перевиконуватися на 30-40 мільйонів гривень

Ви згадали одним реченням про проблему крупних платників податків, які переведені до Львова. Будь ласка, зупиніться на цьому питанні детальніше.

Відповідно до наказу ДФС, такі великі платники податків як, наприклад, «Закарпатгаз», «Закарпаттяобленерго», «Інтерфіл», «Універсал-М», «Сонячна енергія» перейшли на облік до Львівської податкової інспекції. На превеликий жаль, в законодавстві чітко вказано, що всі місцеві податки і збори вони сплачують за місцем знаходження, а от ЄСВ – за місцем реєстрації платника юридичної особи. Тобто сплата перейшла до Львова.

Наприклад, компанія «Закарпаттяобленерго» сплачувала в бюджет Ужгорода біля 100 мільйонів гривень єдиного соціального внеску у рік. Зараз цю суму вона платитиме до податкової інспекції міста Львова. Ми прорахували, що лише від тих 5 компаній, які перейшли на облік у Львів, ми не отримаємо близько 150 мільйонів гривень до бюджету.

Тому я вважаю, що на законодавчому рівні в цьому питанні потрібно вносити зміни, щоб ЄСВ, як і інші місцеві податки і збори, сплачувалися за місцем проведення діяльності юридичної особи.

Цікаво, а якою взагалі була логіка цього рішення?

Керівництво пояснює це тим, що таким чином хочуть покращити обслуговування крупних платників податків. Закарпаття не унікальне, така ж ситуація і у всіх інших областях України. Центри, що працюють з крупними платниками податків, створені у Львові, Києві, Одесі і Харкові.

Але ж самі керівники таких великих закарпатських компаній восени минулого року просили не переводити їх на облік до Львова. Ця історія навіть потрапила в ЗМІ, був резонанс…

Так, вони зверталися, просили не переводити. Більше того, і місцева влада, і обласна адміністрація робила з цього приводу звернення до Кабміну і Державної фіскальної служби. Однак в режимі онлайн з 1 січня всі особові рахунки платників, які потрапили в цей перелік, автоматично відкриті в Державній податковій інспекції міста Львова.

Виходить, на побажання наших підприємств і місцевої влади не зважили…

Ні. Але, повертаючись до теми ЄСВ… Попри те, що ми вже не маємо надходжень від згаданих великих платників, які стали на облік у Львів, дуже показові цифри за перший місяць року. Нам було доведено завдання по Єдиному соціальному внескові на січень у розмірі 36 мільйонів. Нашими платниками сплачено майже на 2 мільйони гривень більше, тобто фонд оплати праці все-таки зріс.

Як ви вважаєте, враховуючи зміни в податковому законодавстві, які вступили в дію в 2016 році, чи буде виконано дохідну частину бюджету Ужгорода?

Бюджет міста на 2016-й рік затверджений практично такий самий, як і в 2015-му році. Без сумніву, він буде виконуватися кожен місяць. Візьмемо за приклад січень: минулого року до місцевого бюджету було акумульовано 24 мільйони гривень, а цього року – 29 834 тисячі гривень, що становить 115,1 %. Аналогічна ситуація і по держбюджету: в січні в нас перевиконання становить 125 %.

Я прогнозую, що бюджет Ужгорода буде перевиконуватися десь на 30-40 мільйонів гривень.

Дякую за розмову.

Ярослав Світлик, «Час Закарпаття»

Останні новини

Закарпаття

Україна

Світ

Всі новини »
Головний редактор - Ярослав Світлик, журналісти - Мирослава Химинець, Вікторія Лисюк, Габріелла Руденко.
© 2010-2014 «Час Закарпаття». Передрук матеріалів дозволений лише за умови гіперпосилання на chas-z.com.ua. E-mail редакції: chas.zakarp@gmail.com