Текст коментаря
Ваше ім'я
Код з малюнка:
Зберегти Скасувати

Ретро-паровоз вирушив у свій перший рейс боржавською вузькоколійкою

6 серпня 2017 р., 18:00

Історична подія сталася вчора на Закарпатті – зі станції Виноградів у свій перший рейс Боржавською вузькоколійкою вирушив ретро-паровоз.

Він повіз туристів через Берегово до станції «Хмільник», де по дорозі пасажири мали можливість милуватися красою гір, спостерігати, як на полях поблизу села Олешник пасуться буйволи, і навіть на зупинках дегустувати добре іршавське та берегівське вино.

Загалом маршрут протяжністю двадцять кілометрів триває три години – це із зупинками. За планом потяг, у складі якого три пасажирські та один вантажний вагони, курсуватиме вузькоколійкою протягом серпня щоп’ятниці й щосуботи.

А напередодні, 1 серпня, під час прес-конференції мас-медійники краю спілкувалися з Ярославом Галасом, директором департаменту інформаційної діяльності та комунікації із громадськістю Закарпаської ОДА, та Себастьяном Тролле, автором проекту, радником міністра інфраструктури України.

– Це – пілотний проект, який ми задумали на початку року, – розповідає Ярослав. – У нас були великі сумніви щодо його реалізації. Адже знайшлися люди, які саботували ініціативу. Ретро-паровоз не працював декілька десятиліть. Але він справний і возитиме туристів Боржавською вузькоколійкою. Щоправда, лише місяць.

Хоча голова Закарпатської ОДА проводить перемовини, аби потяг залишився у нас. Головна мета – це популяризація Боржавської вузькоколійки, котра в народі має назву «Анця Кушницька», як унікального туристичного об’єкта. Це – чи не єдина діюча вузькоколійна залізниця в Україні, розташована в межах Іршавського, Берегівського та Виноградівського районів. Її загальна довжина –123 км, а ширина колії – 750 мм.

Нагадаємо, що вона була введена в експлуатацію 23 грудня 1908 року. Використовувалася передусім для перевезення деревини з гірських масивів полонин Боржава та Великий Діл у Закарпатську низовину для подальшого транспортування та переробки. Головна гілка пролягла вздовж Боржави, що й дало назву залізниці. У верхів’ях річки колія розгалужувалася на кілька гілок, які вели до віддалених гірських лісорозробок. Нині в експлуатації залишається гілка Виноградів – Хмільник – Іршава, а також Берегово – Хмільник. Залізницю використовували й далі використовують не лише для перевезення вантажів (зокрема лісу), а й для пасажирських. Пасажирські потяги складаються з локомотива й 1 – 4 вагончиків. У кожному селі, через яке проходить залізниця, споруджені невеликі станції. Нині регулярні пасажирські перевезення здійснюються лише між містами Виноградів та Іршава.

Ярослав Галас каже, що Боржавську вузькоколійку треба відновлювати й популяризувати: «За розрахунками фахівців, для цього потрібно понад 160 мільйонів гривень. На жаль, для області це непідйомна сума. З нею може впоратися «Укрзалізниця». Натомість Боржавська вузькококолійка – один із проектів, які слід втілити в життя на Закарпатті за допомогою центральної влади в найближчі роки. Ми сподіваємося, що відродження вузькоколійки візьме під особистий патронат Президент України. Попередні домовленості про це вже є».

Себастьян Тролле, котрий має досвід із відродження таких об’єктів у Німеччині, зазначив: для повноцінного розвитку вузькоколійки потрібно щонайменше п’ять років. Звісно, що цей проект нескоро окупить себе. Але він унікальний не тільки для України, а й для Європи.

– Міністерство інфраструктури має намір продовжити цей пілотний проект у наступному році, – каже Себастьян Тролле. – Вже є можливість отримати три ретро-вагони для вузькоколійки зі Швейцарії. Серед планів на найближчий час – пошук ще кількох паровозів.

За його словами, паровози серії «ГР» виготовлялися в Німеччині з 1947 по 1956 рік у рамках репарації Радянському Союзу. Нині в Україні зберег­лося всього кілька справних екземплярів, один із яких – у місті Гайворон на Кіровоградщині, котрий, власне, й опинився у нас.

На жаль, кондиціонерів у історичному потязі нема, але він зручний для пасажирів. Всередині вагони виконані у стилі ретро-грандж. Нині стоїть питання, аби поїзд курсував і в будні. Це було б дуже зручно для місцевого населення. Паровоз потребує 5,5 куба води. Заправляється нею у Виноградові та Шаланках, тут проходить і технічний огляд.

Нагадаємо, що запуск нової туристичної атракції став можливим завдяки співпраці міністерства інфраструктури з іноземними партнерами з Німеччини та Швейцарії за підтримки ОДА.

Маріанна ШУТКО, газета "Новини Закарпаття"


Останні новини

Закарпаття

Україна

Світ

Всі новини »
Головний редактор - Ярослав Світлик, журналісти - Мирослава Химинець, Вікторія Лисюк, Габріелла Руденко.
© 2010-2014 «Час Закарпаття». Передрук матеріалів дозволений лише за умови гіперпосилання на chas-z.com.ua. E-mail редакції: chas.zakarp@gmail.com
Розробка сайту: Victor Papp