21 жовтня на базі головної кузні професійних хореографів краю – Ужгородського коледжу культури і мистецтв – відбулася традиційна обласна конференція, присвячена актуальним питанням розвитку хореографічного мистецтва на Закарпатті. Тема цьогорічної конференції – "Сучасні аспекти збереження та розвитку національної хореографічної культури Закарпаття".
Участь у фаховій зустрічі взяли представники управління культури Закарпатської ОДА, коледжу та навчальних закладів естетичного виховання. Останніх в області – 64 і хореографічному мистецтву навчають у 42 із них. Спільно танцям навчається майже 2,5 тисячі школярів, що становить 16% від загальної кількості учнів мистецьких шкіл краю.
Що ж до теми конференції – вона, за словами доповідачів, наразі є надважливою. Зокрема, голова хореографічної циклової комісії коледжу Іван Пастеляк із прикрістю зауважив, що популяризація місцевого хореографічного матеріалу є недостатньою, водночас, саме його мали б ставити в пріоритет фахівці. "Якщо ви стежите за творчістю провідних вітчизняних танцювальних колективів – усі вони культивують національні хореографічні здобутки. Про рідні традиції забувати не можна, адже це – чи не єдина особливість, що завжди відрізнятиме наш край від інших та й хто, як не ми, дбатиме про збереження такого цінного спадку".
В свою чергу, начальник управління культури Юрій Глеба наголосив на тому, що запорука розвитку народного танцювального мистецтва – в триєдності теоретичного підґрунтя, практичної роботи, а також – матеріально-технічного оснащення, яке, мовлячи про традиційні закарпатські танці, відіграє чи не ключову роль. Ідеться, приміром, про забезпечення колективів відповідними костюмами й це питання поки залишається проблемним для багатьох. "Ми сподіваємося, що коли обласна рада запрацює в оновленому складі, буде розглянуто й підтримано нашу пропозицію щодо забезпечення хореографічних колективів необхідною атрибутикою, тим паче, знавців народного вбрання, як і потенційних виконавців таких робіт – у нас не бракує. От чого завжди обмаль – то це коштів, але їх можна виділити, якщо колектив має суттєві творчі напрацювання. Тож у першу чергу на таке сприяння варто розраховувати тим колективам, які вже працюють над новими хореографічними постановками".
Досвідом у цьому напрямку поділилась і директор коледжу. На переконання Наталії Шетелі, танцювальним колективам слід бути більш активними, цікавитись, у яких фестивалях, концертах, культурних масових заходах вони можуть узяти участь, а не чекати, що їх хтось шукатиме та проситиме. "Часті виступи не лише шліфують майстерність, але й сприяють тому, що про вас говорять і коли ви, до прикладу, шукатимете сприяння у пошитті нових костюмів, вам не зможуть відмовити, адже результати вашої роботи – очевидні. Крім того, не забувайте, що ваші проекти, спрямовані на популяризацію національної культури, сьогодні, як ніколи, на часі й підтримка їх передбачена низкою офіційних державних документів".
Після відкриття конференції фахівці Ужгородського коледжу культури і мистецтв прочитали для присутніх лекції на теми "Вектор адаптування фольклорного хореографічного мистецтва в межах сучасного суспільства", "Творчий шлях народної артистки України К.Балог", "Шляхи збереження фольклорного танцю на Закарпатті", "Розробка основних рухів та локальних особливостей національного хореографічного фольклору гірських районів Закарпаття", "Розробка основних рухів та локальних особливостей національного хореографічного фольклору низинних районів Закарпаття", "Український народно-сценічний танець та стилістичні особливості національного хореографічного мистецтва Західного регіону" і "Розвиток національного хореографічного мистецтва етнічних циган Закарпаття". До всього, лекції учасникам надали і у вигляді запису на компакт-диску.
В рамках зустрічі відбувся також майстер-клас від хореографів коледжу, а на завершення для учасників виступили танцювальні колективи вишу.
Управління культури Закарпатської ОДА