Для розвитку агропромислового комплексу області та стимулювання виробництва сільгосппродукції, крайові обранці на своїй восьмій сесії ухвалили рішення «Про Звернення Закарпатської обласної ради щодо фінансової підтримки сільгосптоваровиробників Закарпатської області» та адресували його Кабінету Міністрів України.
У документі наголошується, що «Відповідно до пункту 10 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2017 рік у частині доходів є конфісковані кошти та кошти, отримані від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення, порядок розподілу яких визначається Кабінетом Міністрів України.
Статтею 14 зазначеного Закону установлено, що у 2017 році кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України, спрямовуються відповідно на фінансову підтримку сільгосптоваровиробників.
Порядок розподілу у 2017 році конфіскованих коштів та коштів, отриманих від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року № 272.
Відповідно до пункту 2 цього Порядку кошти, які надходять до спеціального фонду державного бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 50080100 «Конфісковані кошти та кошти, отримані від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення», розподіляються Казначейством відповідно до помісячного розпису спеціального фонду державного бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків) на 2017 рік за бюджетною програмою Мінагрополітики 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників».
Постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 2017 року № 83 затверджено Порядок розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції у 2017 році.
Цей Порядок визначає механізм розподілу коштів, передбачених Мінагрополітики у державному бюджеті за програмою 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників», які спрямовуються за напрямом «Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції».
Вважаємо, що закладений у законодавстві принцип розподілу бюджетної дотації не відповідає економічним реаліям, принципам державної підтримки сільгосптоваровиробників, не враховує регіональної специфіки аграрного виробництва та, зрештою, не сприяє розвитку регіонів.
Свідченням некоректності розподілу бюджетної дотації вже стали, зокрема, положення пункту 4 Порядку розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції у 2017 році, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 № 83, відповідно до яких щомісячний розмір бюджетної дотації товаровиробникам, які займаються птахівництвом, передбачений у розмірі до 50 відсотків виділених асигнувань на бюджетну дотацію у поточному місяці.
За оперативними даними Державної фіскальної служби України щодо розрахунків розміру бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції за квітень-вересень 2017 року для товаровиробників, які займаються розведенням свійської птиці, передбачено 55,3 відсотка, що підтверджує нерівні умови для інших категорій виробників.
За даними Державної казначейської служби України фактична виплата бюджетної дотації сільгосптоваровиробникам Закарпатської області за січень-вересень 2017 року склала 1554,0 тис. грн або всього 0,07 відсотка від загального обсягу.
У той же час, пунктом 42 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України установлено, що у 2017-2021 роках щорічний обсяг коштів Державного бюджету України, які спрямовуються на державну підтримку сільськогосподарських товаровиробників, становить не менше 1 відсотка випуску продукції у сільському господарстві.
За даними Державної служби статистики України за 2016 рік питома вага аграрників Закарпаття у загальному обсязі виробництва сільськогосподарської продукції у господарствах усіх категорій склала 1,5 відсотка.
Тому передбачені законодавством норми щодо використання бюджетних коштів за цією програмою розвитку агропромислового комплексу, як і за іншими, не враховують будь-якої пропорційності та справедливості.
Зважаючи на викладене, та з метою підтримки сільськогосподарських товаровиробників області, ми, депутати Закарпатської обласної ради, просимо внести зміни до нормативно-правих актів, які забезпечували б пропорційний та справедливий розподіл коштів державного бюджету, передбачених на розвиток агропромислового комплексу, між регіонами, а також розширення напрямків фінансування відповідно до регіональних особливостей ведення аграрного виробництва у 2017 році та наступних бюджетних періодах», - наголошується в документі.