Текст коментаря
Ваше ім'я
Код з малюнка:
Зберегти Скасувати

ПАТ "Закарпатгаз" закликає не повторювати помилок загиблих ужгородців

9 лютого 2016 р., 15:16

Безпечний газ - віжповідальним споживачам

…Нещасний випадок зі смертельним наслідком для двох ужгородських пенсіонерів – Тібора Ш. 1940 р.н. та Катерини К. 1928 р.н., що стався 10 січня 2016 року – не оминув увагою, мабуть, жоден із засобів масової інформації регіону. Саме у висвітленні цього випадку ЗМІ припустилися численних неточностей та плутанини: то стверджувалося, що подружжя ( а не чоловік з сестрою його дружини, як було насправді) загинуло від чадного газу, то висловлювались припущення, що загиблим «допомогли» піти з цього світу зацікавлені в гарних квадратних метрах житла у центрі Ужгорода…

Остаточно світло на резонансну подію проливає технічне розслідування причин виникнення аварії, пов’язаної з використанням газу у побуті, проведене комісією, призначеною Управлінням Держпраці у Закарпатській області під головуванням завідувача сектору нагляду на виробництві та об’єктах підвищеної небезпеки Олександра Гойса. Паралельно ж - пропонує висновки, які необхідно засвоїти, щоб природний газ залишався для кожного з нас досягненням цивілізації, а не Дамокловим мечем постійних ризиків над головою. Або ж - уроки Підгірної, 3.

Урок перший: роботу обладнання потрібно контролювати

Цей обов’язок згідно з чинними «Правилами безпеки систем газопостачання», затвердженими Міністерством юстиції України 08.06.2015 року, наразі покладається безпосередньо на власника (орендаря або ж користувача), котрий несе відповідальність за технічний стан і безпеку користування газопроводами та газовими приладами. Тобто саме власник повинен повідомляти газорозподільне підприємство про необхідність відключення несправних газових приладів та ініціювати своєчасну перевірку газоспоживаючого обладнання.

§Проте замість співпрацювати з фахівцями , - ділиться наболілим начальник Управління експлуатації систем газопостачання головного управління ПАТ «Закарпатгаз» Зіновія Стецків, - споживачі нерідко висловлюють невдоволення, протидіють доступу до помешкань з метою огляду чи ремонту газових приладів. Їм прийнятніше, до прикладу, нарікати на погану якість голубого палива, ніж «запідозрити» незадовільну роботу газоспоживаючого обладнання, перевіривши яке, неодмінно вдалося б і жовтуватих язиків полум ’ я позбутися, й процес нагрівання прискорити. А – головне - убезпечити себе від ще більш серйозних ризиків…

Що ж до випадку на Підгірній, який наразі розглядаємо, останнє планово-технічне обслуговування внутрішньо будинкової системи газопостачання було виконано фахівцями ПАТ «Закарпатгаз» 28 листопада 2013 року. При цьому відзначалося, що наявні в приміщенні газові прилади – плита ПГ-4, котел газовий та протічний водонагрівач ВПГ - перебувають у справному стані, самовільно встановлених приладів не виявлено, тяга наявна.

На момент же аварії, як вказано у акті технічного розслідування причин її виникнення, практично повністю переобладнано систему газопостачання квартири, самовільно встановлено ряд газових приладів, окремі з яких, до прикладу, газова плита, приєднані до газопроводу гнучкими рукавами довжиною 1,5 м кожний, без маркування, з одним стиковим з’єднанням. Серед технічних причин аварії в акті розслідування зазначаються також несправність автоматики безпеки котла опалювального водогрійного моделі АОГВ-7,5 та несправність автоматики безпеки двох протічних водонагрівачів. Не надані до аварії й будь-які з документів – як-от: заводські паспорти на газові прилади, будівельний паспорт на внутрішньо будинкову систему газопостачання квартири, акт приймання обладнання в експлуатацію, копія акту на пуск газу на додатковий прилад – лічильник газовий, котрі повинні бути в «досьє» споживача у газорозподільній компанії. Про що свідчить такий стан справ? Як мінімум про те, що загиблим, котрі перебували в такому солідному віці, не до снаги було займатися впорядкуванням господарських справ. Спромоглися самовільно переобладнати систему вони самі чи, можливо, їх родичі або спадкоємці, але запалу довести розпочате до логічного завершення не вистачило. Зі свого боку робило спроби турбувати власників з приводу безпечного газопостачання ПАТ «Закарпатгаз». Проте до наступного планово-технічного обслуговування, що проводилося у грудні 2014 року, як випливає зі складеного фахівцями «Закарпатгазу» акту, газовиків допущено не було. Господар - у порушення чинних «Правил безпеки систем газопостачання» - всіляко перешкоджав їх появі у власній квартирі. У 2015-ому ж році ПТО, згідно з вимогами тимчасових підзаконних актів, на зазначеній вулиці взагалі не проводилось.

Урок другий: користуючись газом, не забувайте про вентиляцію

Усе нове – це добре забуте старе. Пригадаймо часи, коли користуватись газом у практично герметичній оселі, нікому б і на думку не спало. Тільки-но газовик переступав поріг вашої кухні, одразу ж цікавився: де кватирка, чи є отвори у нижній частині дверей, як з наявністю тяги? Сьогодні ж ситуація з точністю до навпаки - економлячи тепло, ми мало не загерметизувались . Вікна у нас металопластикові, у дверях не залишилося й шпарини, через яку могло б проникати повітря. Проте відому аксіому - щоб газ горів правильно повинна бути дотримана певна пропорція чистого повітря - ніхто не відміняв.

А як із забезпеченням доступу повітря у дворівневій квартирі №2 на Підгірній? На перший погляд, задовільно: вхідні двері, двері в кімнати та ванну виготовлені з дерева, вікна в квартирі також дерев’яні, з кватирками. Серед технічних причин аварії фахівці констатують накопичення продуктів згорання внаслідок відсутності тяги в димовому каналі та відсутності вентиляційного каналу на першому поверсі. Як зазначено в акті перевірки димових та вентиляційних каналів, проведеної ліцензованою фізичною особою - підприємцем І. Циганином 21 січня поточного року, «вентиляційні канали, що йдуть із цокольного поверху – в нормі, а в димовому каналі тяга відсутня, тож останній не відповідає технічним умовам, вимогам ДБН, і непридатний до експлуатації». Над газовою плитою у кухні встановлено витяжну вентиляцію зі штучним спонуканням з гофрованим патрубком та виводом через зовнішню стіну назовні. Оскільки дверей між кухнею та приміщенням, в якому встановлені проточний водонагрівач й парапетний газовий котел з відведенням продуктів згорання в димохід, немає, облаштування такої вентиляції категорично заборонено чинними «Правилами безпеки систем газопостачання». Проведена перевірка спрацювання автоматики безпеки протічних газових водонагрівачів ВПГ-18 та ВПГ-23, розміщених в цокольному та на першому поверхах квартири, шляхом короткого механічного перекриття димовідвідних патрубків водонагрівачів під час їх роботи показала, що подача газу на газові прилади не припинилась, автоматика безпеки не забезпечує вимикання подачі газу при порушенні розрідження (відсутності тяги). Крім цього, в приміщенні кухні відсутні контроль мікроконцентрацій чадного газу та контроль до вибухонебезпечних концентрацій паливного газу.

§Тож саме зазначеним проблемам, а конкретніше: наявності люків для чистки димових каналів, приведенню їх у відповідність до вимог проектної документації ЖРеРами і міською владою, посиленню контролю за дотриманням вимог нормативних документів при виконанні робіт з технічного обслуговування внутрішньо будинкових систем газопостачання, якості виконання робіт структурами, що мають відповідні ліцензії і дозволи та інструктажу абонентів з безпечного користування газом у побуті – тому ж таки пресловутому ПТО, - наполягає перший заступник голови правління-головний інженер ПАТ «Закарпатгаз» Андрій Горват, - ми повинні приділяти найприскіпливішу увагу, втілюючи заходи, запропоновані комісією з розслідування, для запобігання подібним аваріям.

Урок третій: не будьте байдужими!

Звісно, служби ПАТ «Закарпатгаз» не знімають з себе відповідальності за жоден нещасний випадок, що трапляється при використанні газу у побуті. Особливо ж за ті, наслідком яких стає шкода, заподіяна здоров’ю та життю наших співгромадян. Хоча з іншого боку й працівників ПАТ «Закарпатгаз» не поселиш у кожну домівку, аби вберегти кожного. Та ще, коли споживачі ігнорують заклики до об’єднання зусиль у протидії порушенням вимог безпечного газопостачання, звертаються до майстрів з вулиці або ж аматорствують самі. Безпечний газ можна гарантувати тільки відповідальним споживачам.

А ще народ сказав, як зав’язав - усе найжахливіше в нашому житті відбувається за мовчазного потурання тих, хто поряд із нами. Тож закликаємо: не будьте байдужими! Не відгороджуйтеся зачиненими дверима та відведеними поглядами від малолітніх дітей, залишених без нагляду, немічних старих, що часом забувають себе контролювати, навіть п’янички, дружина котрого побігла в сусідній «АВС» за лимоном, аби полегшити його стан (такий випадок теж мав місце в обласному центрі!), а господар тим часом повідкривав газові крани…

Усі вони - у нас за стіною, якщо ж завалиться стіна, чи буде сенс шукати винного?

Віра Туряниця, ПАТ "Закарпатгаз"


Останні новини

Закарпаття

Україна

Світ

Всі новини »
Головний редактор - Ярослав Світлик, журналісти - Мирослава Химинець, Вікторія Лисюк, Габріелла Руденко.
© 2010-2014 «Час Закарпаття». Передрук матеріалів дозволений лише за умови гіперпосилання на chas-z.com.ua. E-mail редакції: chas.zakarp@gmail.com
Розробка сайту: Victor Papp