Після стрімкого подорожчання на 1500-2000 грн/т тижнем раніше великооптові партії нафтопродуктів незначно відкотили в ціні (за винятком бензину А-92). Водночас на ринку зберігається дуже вузька пропозиція бензину, що дозволяє трейдерам утримувати високу ціну на цей ресурс. До того ж, баланс ринку нафтопродуктів у жовтні продовжив значне зниження.
За даними «Консалтингової групи А-95», середні оптові ціни з 11 по 18 листопада змінилися таким чином:
А-92 – 21450 грн/т (+200 грн/т);
А-95 – 22620 грн/т (-280 грн/т);
ДП – 18350 грн/т (-520 грн/т).
Протягом звітного тижня відбувалося незначне зміцнення курсу гривні на міжбанку. Після пікірування до позначки в 16,15 грн/дол., до закриття торгів 18 листопада курс зміцнився на рівні 15,275-15,585 грн/дол. Така динаміка зумовила істотне зниження вартості дизпалив. Також відкоту дизельних котирувань сприяло повернення на ринок трейдерів, які утримувалися від активності в період девальваційного стрибка.
Станом на 18 листопада на ринку присутні 13 пропозицій ДП (з урахуванням «Укртатнафти»). Тижнем раніше на ринку було 7-9 пропозицій.
Білоруський ресурс у Житомирській (ЗНГК, «ОлЕнерго», «Інтергал», «Народна), Київській («ОлЕнерго»), та Чернігівській («Паливний Альянс») областях торгується в діапазоні 18100-18400 грн/т. Весь дизель з Мозиря і «Нафтана» вже класу F (зимовий).
«Реал НП» також завіз зимовий ресурс з Волгоградського НПЗ на ст. Основа (Харків). Його відвантаження почнуться в середу-четвер. «Східнафтотрейд» дорозпродує рязанське ДП класу Е по 17800 грн/т на ст. Куп’янськ.
У портах Одеси («Ромпетрол-Україна») та Миколаєва («Закарпатнафтопродукт-Мукачево») виставляється румунський дизель по 18400 грн/т і 18700 грн/т відповідно. «Закарпатці» також пропонують грецьке ДП в Іллічівську по 18600 грн/т.
На відміну від дизельного палива, пропозиція бензинів залишається вкрай вузькою. Виставляються тільки дві компанії – «Ромпетрол» і «Закарпатнафтопродукт-Мукачево». Втім, зусиллями останніх на ринку з’явився «сухопутний» ресурс. «Закарпатці» поставили румунську «двійку» на ст. Вадул-Сірет (21700 грн/т). Румунський А-92 в Іллічівську за тиждень подешевшав до 20900 грн/т. Водночас ціна п’ятого у «Ромпетрол» вражає уяву – 24000 грн/т. Рівно на 2000 грн/т дешевше виставили угорське паливо в рідному Мукачеві «закарпатці».
За словами операторів ринку, ціна на бензини в крупному опті сьогодні спекулятивна. «24000 грн/т – це непідйомна ціна. Незрозуміло, на чому вона ґрунтується, на якій економіці», – висловив подив один з операторів столичного регіону.
«Якщо курс не стрибне знову вгору, ціни продовжать потихеньку відкочуватися. По дизелю є можливість зниження до кінця тижня на 300-400 грн/т», – зазначив імпортер білоруського палива.
В «А-95» також відмітили сприятливу для зниження зовнішню конюнктуру. Так, за тиждень вартість бензинів на європейському ринку знизилася в середньому на 30 дол./т, на ДТ – на 50 дол./т.
На думку аналітиків, ринок має потенціал до зниження вартості залізничних партій нафтопродуктів. Найбільшими загрозами залишається спекулятивний курс інвалюти, а також дефіцит бензинів.
Водночас стало відомо, що баланс ринку нафтопродуктів (сукупність імпорту, експорту та виробництва) в жовтні 2014 знизився на 19,7% до 687,63 тис. тонн порівняно з аналогічним періодом 2013. За вказаний період баланс бензинів скоротився на 39,3% до 170 , 7 тис. т, дизпалива – на 10,2% до 516,9 тис. т. Про це повідомили в «Консалтинговій групі А-95».
Накопичувальний баланс ринку за 10 місяців 2014 провалився на 18,5%. По бензинах зниження склало 22% (1,66 млн т), по дизпаливу – 12,8% (4,26 млн т).
У структурі показників балансу ринку залишається характерним зниження виробництва нафтопродуктів. За 10 місяців випуск бензинів скоротився на 38,7% і склав 462 тис. т. З липня 2014 в балансах знову враховані Шебелинські бензини. За цей період їх було вироблено 63,9 тис. т. При цьому з початку року було експортовано 36 тис. т бензинів «Укргазвидобування», в тому числі, більше 8 тис. т у жовтні 2014.
Виробництво дизельного палива за січень-жовтень склало 666,4 тис. т (-18,4%). В балансах також враховується 84,4 тис. т (близько 12% від усього виробництва) продукту, випущеного в січні-березні Одеським НПЗ.
Лідером поставок бензинів у жовтні знову стала Литва. З НПЗ Orlen Lietuva в Україні надійшло 65,6 тис. т ресурсу, що, на 35% більше, ніж у 2013 році.
У жовтні спостерігається характерний для цього періоду мінімальний обсяг поставок білоруських бензинів, що повязано з ремонтними роботами на НПЗ Білорусі. Так, у серпні 2014 з Білорусі надійшло 82,6 тис. т бензинів, у вересні – тільки 20,85 тис. т, а в жовтні – 9,7 тис. т. У 2013 році жовтневі постачання з РБ були ще меншими – 2 тис. т.
Водночас поставки білоруського ДП в жовтні виросли на 80% до 248 тис. т завдяки заміщенню трубопровідного ДП з Росії (в жовтні 2013 – 86,4 тис. т). Ринок також продовжує нарощувати поставки литовського дизпалива. Всього в жовтні було імпортовано близько 63 тис. т балтійського ресурсу (+68%).
За 10 місяців було поставлено 1,66 млн т бензинів з-за кордону, що на 22% менше, ніж у 2013 році. Імпортні поставки ДП зменшилися на 12% до 3,6 млн т.
Скорочення балансу пов’язане зі значним зниженням споживання. Згідно з офіційною статистикою, споживання нафтопродуктів за 10 місяців 2014 скоротилося на 9% (735 тис. т) і склало 7,16 млн т. При цьому в жовтні споживання просіло на 17,2% до 817,8 тис. т.
Поставки також ускладнені валютною кризою, через яку імпортери не можуть придбати необхідний обсяг валюти для здійснення оплат за зовнішньоекономічними контрактами.
OilNews