На розгляд депутатів облради вноситься проект рішення Про Регіональну стратегію розвитку Закарпатської області на період до 2020 року.
Стратегія нараховує 101 сторінку, сім розділів і додатки. Це спільний колективний продукт. Оскільки стратегія передбачає участь територіальних громад у плануванні та реалізації проектів розвитку нашого краю та базується на засадах сталості, нових підходах й спільному баченні завтрашнього дня.
Як зазначають розробники, стратегічне планування – системний шлях до управління змінами й досягнення консенсусу у регіоні, а також створення спільного бачення майбутнього розвитку, творчий процес визначення проблем та погодження реалістичних цілей, завдань і стратегій, здійснення яких вирішить ці проблеми. Стратегічне планування є також потужним інструментом об‘єднання лідерів бізнесу та посадовців місцевої влади для створення публічно-приватних партнерств, що має позитивний вплив на місцевий діловий клімат та конкурентне становище громади, а також на вирішення інших питань, пов’язаних з рівнем життя всіх громадян.
Процес розробки стратегії регіонального розвитку мав висхідний характер. Він відпрацьовувався робочою групою, що визначала напрями розвитку та сфери реалізації заходів.
Строковість інструментів планування визначалася на основі поєднання довгострокового стратегічного плану та середньострокових циклів планування його реалізації. Визначені на основі цього підходу стратегічні цілі та заходи мають характер довгострокових (на 7 років) напрямів розвитку, тоді як програми орієнтуються на реалізацію пріоритетних завдань (3 роки). Ці заходи, будучи ключовими елементами стратегії, визначають сценарії та шляхи досягнення стратегічних цілей.
При розробці стратегії в основу її підготовки покладено такі основні принципи: партнерство,принцип спільної участі представників влади та приватного сектору,життєздатність, інтеграція,інновація,ієрархія стратегічних планів, інституційна пам‘ять та субсидіарність.
Модель розробки стратегії було обрано, виходячи з потреб регіону.
Етапи розробки стратегії включають створення робочої групи і координаційної ради з експертів у складі представників науки, освіти,державного і громадських організацій, здійснення соціально-економічного аналізу та SWOT-аналізу, визначення стратегічного бачення, Формування стратегічних, операційних цілей, завдань та можливих сценаріїв їх реалізації, громадське обговорення та ухвалення стратегії тощо.
В документі закладені ключові характеристики області,природно-ресурсний, людський, економічний, науково-технічний, просторово-економічний потенціал краю, інфраструктурний розвиток та зовнішньоекономічна діяльність, основні чинники, стратегічні цілі та сценарії розвитку області, ризики та перешкоди ефективної реалізації намічених завдань.
У цілому, стратегія є основою для впровадження проектів регіонального розвитку, що випливають із її операційних цілей, є базисом для прийняття управлінських, бюджетних та інвестиційних рішень розвитку області. Водночас, як підкреслюють розробники, забезпечення її реалізації – це управлінське завдання, яке передбачає контроль за діяльністю численних організацій, що задіяні у процесі впровадження стратегії.
Для синхронізації рішень та дій органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій з цілями стратегії має бути внесено відповідні зміни до регламентів роботи цих органів, які передбачатимуть перевірку проектів рішень на відповідність стратегії, визначатимуть пріоритети використання коштів бюджетів розвитку адміністративно-територіальних одиниць області відповідно та узгоджено із Планом реалізації стратегії.
Всі необхідні дії та інвестиції, які будуть реалізовуватись в області до2020 року, не можуть бути предметом єдиної регіональної стратегії і також не здатні включати всі потрібні втручання і завдання, які сприяють досягненню очікуваного результату. Тому у сценаріях виконання дана стратегія зосереджується на операційних цілях і заходах, які можуть бути здійсненні за допомогою цільового впливу органів місцевої влади за активної підтримки держави(субвенції на соціально-економічний розвиток регіонів, цільові субвенції, фінансування з Державного фонду регіонального розвитку), узгодженої програми допомоги донорів і приватних інвестицій. Стратегія у значній мірі покладається на компетентність, готовність і бажання мешканців області сприяти змінам і покращенням.
Проте стратегічні цілі, визначені цим документом, фактично визначають точки прикладення зусиль та напрями використання ресурсів (у тому числі приватних інвестицій) аби їх результативність була максимальною з точки зору досягнення стратегічного Бачення, визначеного у стратегії.
Реалізація можливостей – це завдання для управлінь обласних та місцевих органів влади, сектору громадських організацій та громадян, які займаються різноманітною діяльністю у сфері розвитку регіону за підтримки проектів міжнародної технічної допомоги.
Важливим є здійснення стратегії в рамках двох послідовних та взаємопов’язаних програмних циклів (етапів), включених у два Плани реалізації:
Перший – 2015-2017 роки.
Другий – 2018-2020 роки.
Кожні 3 роки, на основі моніторингу стратегії, слід здійснювати оцінку необхідності уточнення чи перегляду окремих елементів стратегії у світлі нових тенденцій і обставин, що можуть виникати, та впливу зовнішніх і внутрішніх факторів.
Фінансове забезпечення реалізації стратегії здійснюватиметься за рахунок: Державного фонду регіонального розвитку; коштів галузевих (міжгалузевих) державних цільових програм та бюджетних програм центральних органів виконавчої влади, що спрямовуються на розвиток відповідної сфери у регіонах; субвенцій, інших трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам; коштів місцевих бюджетів; коштів міжнародної технічної допомоги, міжнародних фінансових організацій; коштів інвесторів, власних коштів підприємств.
Пропонується рекомендувати районним державним адміністраціям, Берегівському, Мукачівському, Ужгородському, Хустському та Чопському міськвиконкомам здійснити заходи, спрямовані на виконання завдань, визначених стратегією, розробити у шестимісячний строк проекти місцевих стратегій розвитку на період до 2020 року та подати їх на розгляд відповідних рад.
Прес-служба облради