В Ужгородському прес-клубі відбулося громадське обговорення змін до законодавства про місцеві вибори в Україні, в якому взяли участь, експерти, громадські діячі, журналісти, депутати місцевих рад. Захід організував Закарпатський осередок Всеукраїнської громадської організації «Комітет виборців України» за підтримки уряду Королівства Нідерландів.
Обговорення проходило у рамках проекту: «Кампанія на підтримку нового закону про місцеві вибори та сприяння забезпеченню громадського порядку на виборчих дільницях, а також моніторинг виборчого процесу протягом місцевих виборів 25 жовтня 2015 року».
Під час заходу експерти обговорили законопроект № 2831-3, який був прийнятий Верховною Радою України в першому читанні 18 червня 2015 р. Фахівці представили своє бачення змін до цього законопроекту, які варто врахувати при його розгляді в другому читанні.
Дмитро Тужанський, голова Закарпатського осередку ВГО «Комітет виборців України» пояснив ключові новації законопроекту «Про місцеві вибори» № 2831-3:
- Зміна системи голосування. Відтепер депутати міський, районних та обласних рад обиратимуться за пропорційною системою з преференціями, тобто відкритими списками. Депутати сільських та селищних рад – за мажоритарною системою. Уся територія певної громади (міста, району чи області) буде поділена на виборчі округи, які мають бути відносно рівними за кількістю виборців. На цьому округу політична сила має право висувати не більше 2 кандидатів. «Навіть якщо, скажімо, кандидат у депутати до Закарпатської обласної чи Ужгородської міської ради набере на певному окрузі 99% голосів, це не гарантує йому мандату, адже потрібно, аби політична сила, від якої він балотуватиметься, подолала 5% якщо це партія, і 7% бар’єр якщо блок», – пояснив Дмитро Тужанський особливості нового законопроекту.
- Зменшення кількості депутатів місцевих рад. Таким чином, чисельність місцевих рад на Закарпатті значно скоротять, деяких майже удвічі. Зокрема, облрада складатиметься з 60-ти (а не 108 як зараз) депутатів, Ужгородську скоротять до 32 і т.д.
- Обрання мерів великих міст у 2 тури. За словами Дмитра Тужанського, згідно з прийнятим за основу законопроектом, тепер мерів міст, які мають населення більше 90 тисяч обиратимуть у два тури: якщо за перший тур жоден з кандидатів не набрав 50% +1, то проводиться другий тур. У містах з населенням менше 90% вибори міських голів відбуватимуться в один тур – відносною більшістю голосів. -
Можливість утворення блоків на місцевому рівні та зміна прохідного бар'єру – з 3 до 5% для партій, та 7% для блоків.
- Заборона самовисування кандидатів. Відтепер усі кандидати мають бути висунуті політичними силами.
За словами Андрія Шекети, громадського активіста, політика, законопроект викликав чимало емоцій та серйозні обговорення. Активіст вважає, що норму у два кандидати буде відмінено, а відкритість списків є відносною. “Якщо я балотуватимуся, моїм конкурентом буде інший кандидат від партії на сусідньому окрузі. Мене більше цікавитиме, чи набере він 15%, а не скільки набере кандидат від іншої партії на моєму окрузі”, - прокоментував А.Шекета. Він також вважає, що проект може стати проблемним для молодих партій, адже яскравий кандидат через високий бар’єр для партії не зможе пройти до влади.
Федір Шандор, кандидат соціологічних наук, директор Карпатського центру полінгових досліджень вважає, що «закон, який би він не був, не задовольняє потреби суспільства». “Законопроект може стати підставою для перегляду основи стосунків між членами партії. Перш за все, це стосується законодавства. Адже наразі неможливо проконтролювати джерела фінансування партій. Бо законопроект, хоч і зроблений на німецькій основі, не передбачає державного фінансування партій, як це є у Німеччині”, - каже Федір Шандор.
Віктор Пащенко, політолог, керівник Закарпатського інституту політичних досліджень, зазначив, що головний недолік законопроекту у тому, що форма йде поперед змісту. Жодної зміни політичної системи не відбулося і наврядчи відбудеться найближчим часом. “Найбільша проблема у тому, що кожні вибори в Україні відбуваються за новим законом. Люди можуть пристосуватися від виборів до виборів, але у нас це втрачає зміст”, - переконаний експерт. Він вважає, що 140 сторінок закону не перечитає навіть багато членів виборчих комісій. А вимогу відкритих списків досить складно реалізувати на практиці, тож недарма у Польщі п’ята частина бюлетенів була зіпсована, оскільки люди у них просто не розібралися. “Це знову ж таки диктатура вождя. Партія вирішуватиме, кого ставити на який округ. Знову люди ходитимуть і носитимуть гроші”, - вважає експерт.
Як зауважив у ході обговорення Федір Шандор, ключові партії на Закарпатті вже почали шукати дуже популярних людей на місцях: «Завдяки цим людям витягуються самі партії на місцях і це дуже правильно. Крім того, цей закон вимагає, щоб почався перегляд взаємодії у самих партіях, особливо це стосується їх фінансування».
Незабаром має відбутися розгляд та допрацювання законопроекту в другому читанні. Відтак, закарпатські експерти порадили законотворцям звернути увагу окрім згаданих вище також на такі моменти:
– конкретизація процедури відкликання депутатів, на чому наполягають представники громадськості. Як альтернативне рішення Віктор Пащенко запропонував закріпити проведення місцевих виборів раз на 2 роки, і розвести їх у часті з черговими парламентськими;
– ускладними процедуру зміни виборчого законодавства, щоб кожні вибори не проходили за новим законом, ухваленим похапцем.
– ретельніше передбачити фінансування партій та їхню звітність.