«Втім, - повідомляє начальник захисту прав дітей прокуратури Закарпатської області Олеся Бокоч, - незважаючи на те, що один з них перебував під опікою дідуся з бабусею, а інший - в обласному будинку дитини, питання захисту їх спадкового права тривалий час залишалося поза увагою служби у справах дітей та адміністрації закладу. Тільки у грудні минулого року служба й справах дітей м. Мукачеве підготовала позовну заяву в інтересах лише одного із братів, а у ході перевірки, вже прокуратура з`ясувала, що є іще одна дитина, яка також має право на квартиру».
«Нерідко права дітей поновлюються тільки після втручання органів прокуратури» - розказує Олеся Бокоч.
«Так, прокурор Рахівського району звернувся до суду з позовною заявою в інтересах дитини-сироти В., аби визнати незаконною постанову державного нотаріуса, який відмовив у видачі свідоцтва про право на спадщину за законом. Одночасно прокурор простить суд зобов’язати видати дитині таке свідоцтво. Втім, даний факт тривалий час залишався поза увагою служби у справах дітей райдержадміністрації та органу».
Прокуратурою області завершено перевірку додержання вимог Закону України «Про охорону дитинства» щодо здійснення службами у справах дітей місцевих державних адміністрацій, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді організаційних і координаційних функцій з питань соціальної підтримки сімей з дітьми, запобігання соціальному сирітству, подолання бездоглядності та правопорушенням серед дітей, захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Встановлено, що на квартирному обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, перебувало 130 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Упродовж минулого року взято на облік 105 дітей зазначеної категорії, з яких лише 3 дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечено житлом.
Крім того, проведеною прокуратурою міста Мукачеве перевіркою виявлено, що у порушення вимог Житлового кодексу України та Порядку провадження органами опіки та піклування, пов’язаної із захистом прав дитини, 4 неповнолітіх мешканців міста з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, безпідставно не перебували на квартирному обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов. За втручення прокуратури права дітей поновлені. Такі ж порушення були виявлені і прокуратурою Свалявського району.
У той же час, службами у справах дітей не у всіх випадках вживаються заходи щодо закріплення та збереження майна, житла за неповнолітніми, які влаштовуються до дитячих закладів, прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу чи передаються під опіку (піклування).
Проведеними прокурорськими перевірками були виявлені факти несвоєчасного вжиття органами виконавчої влади та місцевого самоврядування заходів щодо захисту майнових та житлових прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
«Основна категорія дітей, які вчинили злочини – це діти, які проживають у кризових сім’ях: батьки не працюють, вживають алкогольні напої, вчиняють злочини та втягують у них своїх дітей» - продовжує Олеся Михайлівна.
Водночас, у ході проведених перевірок встановлені непоодинокі факти несвоєчасного виявлення з боку служб у справах дітей неповнолітніх, які схильні до вчинення правопорушень і проживають у сім’ях, які опинились у складних життєвих обставинах. Замість вжиття дієвих заходів до вилучення дітей з небезпечного оточення вони обмежуються складанням численних актів обстеження умов проживання родин, проведення формальних профілактичних бесід з батьками.
Разом з тим, пасивність по відношенню до дітей, які проживають у цих сім’ях призводить до вчинення ними правопорушень повторно. Прокурорськими перевірками були виявлені випадки, коли через неналежне виконання посадовими особами органів виконавчої влади своїх обов’язків грубо порушуються права дітей на освіту, охорону життя і здоров’я.
«Нами встановлено, що Закарпатською обласною державною адміністрацією не забезпечено належної координації у сфері попередження правопорушень та бездоглядності серед дітей - інформує Олеся Бокоч. Не спрямовується діяльність підпорядкованих підрозділів на своєчасне виявлення дітей, які проживають з батьками, що не виконують обов’язки по їх вихованню та утримання. Працівники служби не завжди реагують на випадки несвоєчасного обстеження таких родин, неналежно контролюються умови проживання та виховання дітей, посадовцями служби у справах дітей ОДА проводяться поодинокі перевірки щодо соціального захисту вихованців цих закладів. Довідки про результати таких перевірок складаються зазвичай формально, без зазначення конкретних порушень та заходів щодо їх усунення. У той же час, прокуратурою області систематично виявляються порушення у їх роботі, за результатами розгляду документів прокурорського реагування завідуючого притулком та директора центру притягнуто до дисциплінарної відповідальності».
Причинами таких порушень є неналежне виконання службовими особами центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді і служб у справах дітей райдержадміністрацій та міськвиконкомів своїх службових обов’язків, безконтрольність за їх діяльністю з боку керівництва Закарпатського обласного центру соціальних служб для сім’ї дітей та молоді, служби у справах дітей обласної державної адміністрації. Саме тому, за результатами вказаної перевірки прокуратура Закарпатської області направила подання в ОДА в якому вимагає вжити заходів щодо усунення порушень вказаного законодавства, причин та умов, що їм сприяли, негайного поновлення прав дітей, а також вирішити питання щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності посадових осіб служб у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Іршавської, Ужгородської райдержадміністрації та Закарпатської обласної державної адміністрації, з вини яких були допущені дані порушення.
Прес-служба прокуратури Закарпатської області