Намір Укрзалізниці та Міністерства інфраструктури підвищити залізничні тарифи на вантажні перевезення в 2016 році сумарно більш ніж на 50% призведе до збитковості гірничорудних підприємств, відмови від експорту залізорудної сировини (ЗРС) через нерентабельність, втрати зарубіжних ринків і скорочення виробництва аж до його зупинки.
Про це агентству Інтерфакс-Україна повідомив генеральний директор Центрального гірничо-збагачувального комбінату (Кривий Ріг), що входить до групи Метінвест, Дмитро Шевчик.
За його словами, стрімке падіння цін на ЗРС в грудні призвело до збитків.
"Ми ще в квітні говорили, що ймовірне підвищення тарифів нас просто зупинить. Обстановка вкрай складна - ніхто не очікував, що так буде з ціною. Ми закладали в бізнес-план на 2016 рік ціни на ЗРС в $52/тонна, а в грудні вони вже впали до $40-43/тонна. Ми до цього балансували на точці беззбитковості. Тепер, при такій ціні, яка зараз є на ЗРС - ми уже в збитках. Тому нам в нинішній ситуації хотілося б сподіватися на підтримку уряду, а не навпаки - на підвищення цін державних монополій", - сказав співрозмовник агентства.
При цьому він нагадав, що Мінінфраструктури має намір вкотре підвищити тарифи на вантажні перевезення залізничним транспортом в Україні в першому кварталі 2016 року, мінімум, на 20%, а в цілому в 2016 році - майже на 50%. А з урахуванням зростання вартості повернення порожніх вагонів сумарно транспортні витрати зростуть на 60-65%.
Гендиректор уточнив, що наразі перевезення ЗРС на умовах DAF - до кордону з Європою - коштує близько $10-12/тонна, і зростання на 65% призведе до збитковості експортних поставок.
Разом з тим, реалізація ЗРС на внутрішньому ринку знижується, тому споживачів більш як 50% виробленої залізорудної продукції доводиться шукати за кордоном.
"Ми не зможемо при всьому бажанні знайти споживача в країні - більш ніж 50% ми змушені експортувати. А це $1,7 млрд валютних надходжень в галузі за дев'ять місяців поточного року. Хіба країні не потрібні зараз валютні надходження? Тому ми б очікували в такій ситуації підтримки від держави. У нас працює дуже багато людей, і ми хотіли б зберегти виробництво і вижити в такій непростій ситуації на зайнятих нами ринках", - зазначив топ-менеджер.
При цьому Шевчик наголосив, що у разі відходу з експортних ринків, повернутися на них буде складно, якщо не безнадійно, оскільки профіцит ЗРС у світі значний.
"І як тільки ми підемо, втратимо відносини з нашими партнерами - це місце хтось займе", - констатував співрозмовник агентства.
За його словами, після втрати експортних ринків відбудеться різке скорочення обсягів виробництва, втрата потужностей і надалі - зупинка підприємств.
Він вважає, що Укрзалізниця також не виграє від ситуації, оскільки 25% перевезених в країні вантажів - ЗРС. В результаті буде не зростання їхніх доходів, а падіння.
"Тому ми до планів щодо підвищення тарифів ставимося вкрай негативно. Навпаки, ми просимо про допомогу. І щоб нас почули в такій ситуації, необхідно створити робочу групу, до якої увійшли б ми, як виробники ЗРС, напевно - незалежні експерти, галузеві асоціації разом з міністерствами - МЕРТ, Мінфін, Мінінфраструктури, "Укрзалізниця". Ми б разом відкрито поспілкувалися, показали ситуацію, і стало б очевидно, що в нинішній ситуації нас потрібно підтримувати", - переконаний керівник підприємства.
Шевчик також вказав на підтримку конкурентів з боку урядів інших країн, зокрема, шляхом заморожування тарифів на перевезення ЗРС, непідвищення рентної плати за надра, тоді як в Україні за півтора року вона багаторазово зросла.
Як повідомлялося, гірничорудні підприємства України різко критикують намір Укрзалізниці підвищити в 2016 році тарифи на вантажні залізничні перевезення, пропонуючи ввести мораторій на зростання цін на транспортування залізничним транспортом на наступний рік і зберегти експортний потенціал країни.
У 2016 році тарифи Укрзалізниці на перевезення вантажів планується знову підняти в середньому на 30%: згідно з проектом наказу Мінінфраструктури, тарифи повинні бути підвищені з 1 січня і з 1 липня на 15% у кожному випадку.