Керуючись виключно інтересами українського народу та держави, на теперішній стадії блокади констатуємо наявні як плюси, так і мінуси.
1. Громаді вдалось змусити уряд прийняти рішення про тимчасову заборону транзиту російських вантажівок через територію України.
2. Будучи заблоковані на території Росії, наші співвітчизники стали заручниками ситуації. Зважаючи на це, було прийнято рішення запустити режим "дорога додому", під час якого перевізники обох сторін до 25 лютого включно мали змогу безперешкодно повернутись додому.
3. Російська сторона повністю відновила рух українського транспорту на своїй території та зняла обмеження на транзит українських вантажівок, прийняті 5 січня 2016 року. Таким чином народ вирішив міждержавну проблему і українські перевізники можуть вільно перевозити свої вантажі в країни Азії.
4. Українська влада планує використовувати ресурси правоохоронних органів для конвоювання російських вантажівок, таким чином убезпечуючи російський бізнес коштом українських платників податків.
5. Уряд України показав своє зневажливе ставлення до всенародної думки, навіть не намагаючись вийти на діалог та дійти конструктивного вирішення наявної проблеми.
6. Певні сили намагались зіткнути різні верстви населення, однак український народ довів, що при будь-якому розвитку подій він може уникнути конфліктів.
7. Блокада збурила в суспільстві широку дискусію стосовно існування російського бізнесу, товару та інформаційного продукту на території України.
8. Ветерани українсько-російської війни, націоналісти та небайдужі об’єднались в єдиний сильний кулак, здатний брати ініціативу у власні руки та вирішувати проблемні для України питання актами прямої дії.
9. Блокада довела всім українцям, що громадські активісти без участі будь-яких політичних сил мирними акціями можуть змусити уряд реагувати на виклики суспільства.
За висновком наших аналітиків, зважаючи на відновлення Польщею транзитного договору з РФ, взаємне українсько-російське транзитне блокування матиме для української сторони гірші економічні наслідки.
Станом на січень 2016 р. через територію України проїжджали транзитом близько 100 російських вантажівок. Після закриття Польщею своїх кордонів, за офіційними даними понад тисяча російських фур ринулись через український кордон. Внаслідок блокади усі вони були розвернуті та відправлені додому.
Станом на сьогоднішній день російських фур не зафіксовано ні митним контролем, ні нашими мобільними групами. Оскільки Польща відновила транзитний договір із Росією, перевізники РФ користуватимуться шляхом через територією Польщі як найбільш для себе вигідним.
За даними російських експертів, внаслідок транзитної блокади російський бюджет втратив десятки мільйонів євро, річні ж збитки могли скласти близько 34 мільярдів євро. Однак економічна шкода Росії не зрівняється з рівнем шкоди політичної, адже, за словами одного з російських експертів, блокада стала прямим "ляпасом Путіну".
Разом з тим найвищими для нас є інтереси власного народу. Тисячі українців працюють у сфері міжнародних вантажних перевезень. Зокрема, за офіційними даними, 40% усіх перевізників, які займаються міжнародними перевезеннями в Україні, - це закарпатці.
На відміну від політиків, які використовують будь-яку нагоду для збільшення своїх виборчих рейтингів та намагаються спекулювати на цій блокаді, ми, громадські активісти, в прийнятті своїх рішень керуємось винятково інтересами України. Відтак активних дій з перешкоджання транзиту ми не здійснюватимем, оскільки присутність російських вантажівок на території України є вкрай мізерною, натомість сотні українських перевізників досі курсують територією РФ. Однак це не означає, що ми залишаємо російський бізнес в спокої. Транзитною блокадою ми зуміли привернути
увагу суспільства до присутності інтересів агресора в практично усіх сферах життя України, в тому числі й медійній.
Відтак ми переходимо на новий рівень блокади та розпочинаємо наступні акції.
Наші подальші кроки спрямовані на кінцеву мету – заборону на державному рівні функціонування російського бізнесу на теренах Української Держави. Тож закликаємо владу нарешті почати виконувати свої функції та зайняти тверду позицію щодо визначення статусу і діяльності окупанта в Україні.
Координатори Всеукраїнської транзитної блокади:
Микола Марчишак, голова ГО "Побратими України. Ужгород"
Тарас Деяк, голова ГО "Карпатська Січ"