У зустрічі також взяли участь перший заступник голови облради Йосип Борто та заступник голови ОДА Сергій Колесніков, а з угорського боку: виконавчий директор Дебреценського аеропорту від мерії Петер Гуляш та директор аеропорту м.Дебрецен від співвласників компанії «Xanga» Ендре Чукаш, також технічні фахівці угорського аеропорту.
Угорські партнери виявили зацікавленість у співпраці функціонування єдиного в Україні стратегічного гірського міжнародного аеропорту «Ужгород». Цьому передувала нещодавня поїздка голови ОДА Геннадія Москаля, голови облради Михайла Рівіса та його першого заступника – Йосипа Борто в м.Дебрецен, де в міській мерії з паном Ласло Поп було попередньо обговорено питання залучення грантових коштів у розбудову та стабільне функціонування летовища «Ужгород».
Тож, тепло привітавши гостей на Закарпатській землі, Геннадій Москаль перейшов до конкретної розмови, зазначивши: «Сподіваюсь, сьогодні ми разом з мером Дебрецену закладемо історичну вежу». Коли мова зайшла про те, кому належить летовище, а це – комунальна власність облради, то Михайло Рівіс підкреслив: «Ми – одна команда і будемо спільно працювати над тим, аби аеропорт «Ужгород» працював злагоджено і стабільно».
Угорська сторона цікавилася, які на сьогодні актуальні напрямки та маршрути з обласного центру Закарпаття. На що отримали відповідь: найбільша є потреба до столиці України – Києва, відстань з яким - до тисячу км. Потім йдуть Прага, Будапешт, а Геннадій Москаль додав ще й Туреччину, в якій багато закарпатців проводять літній відпочинок.
- У Чехії зараз працює багато наших заробітчан, які часто навідуються додому рейсовими автобусами або ж власним транспортом. Відстань понад -700 км, тому є потреба відновити авіасполучення з чеською столицею, - зауважив Михайло Рівіс, додавши: - Наразі ми з Геннадієм Геннадійовичем докладаємо максимум зусиль для розвитку внутрішнього туризму. Проте, через недостатнє фінансування з боку держави, маємо незадовільний стан дорожньої інфраструктури. Тож до Закарпаття не можуть комфортно та безпечно добратися з таких міст, як-от: Харків, Одеса, Дніпро та інші. А саме з цих міст найбільше їдуть на відпочинок не лише туристи, а й для оздоровлення в наших санаторіях, багатих на термальні та мінеральні лікувальні води. Тож, було б логічно впровадити польоти з цими великими містами.
Далі угорцям наочно продемонстрували стан авіаційного підприємства та розповіли про його модернізацію. Так, для його потреб з Державного фонду регіонального розвитку та з обласного торік виділено понад 12,2 млн.грн.
Гості побачили, що аеропорт знаходиться у прикордонній зоні і маневрування літаків для посадки та вильоту здійснюється через повітряний простір Словаччини. Їм розповіли, що він забезпечує посадку, зліт та обслуговування повітряних суден і пасажирів. Наявна злітно-посадкова смуга дає можливість приймати літаки «АН-12», «Боїнг Б 737» та «Аеробус А 319».
Оглянувши територію аеропорта, взлітно-посадкову смугу, сучасну огорожу та відремонтовані приміщення для пасажирів та митно-прикордонного контролю, угорці залишися задоволеними побаченим.
- Відразу видно, що аеропорт має господаря, - вдоволено відзначив мер Дебрецена Ласло Поп. На що Михайло Рівіс зауважив, що завдяки Геннадію Москалю та депутатському корпусу облради аеропорт набув сучасного реконструйованого вигляду. А Геннадій Москаль жартома додав: «Коли я сюди прийшов у 2015-му, то аеропорт нагадував мені летовище в Сомалі…»
- Після завершення дії угоди між Кабміном та урядом Словаччини, з червня 2016 року припинилися польоти регулярних авіарейсів за маршрутом Ужгород-Київ-Ужгород, зараз лише чартерні рейси, - поінформував угорців Геннадій Москаль. – Торік під час двосторонньої зустрічі у м.Братіслава, де йшлося про врегулювання функціонування летовища, Закарпатська ОДА звернулася до Європейського агенства з питань авіаційної безпеки, аби отримати консультації та пропозиції з розв’язання даної проблеми.
Він також розповів, що для забезпечення умов повноцінного виконання операцій повітряних суден на аеродромі «Ужгород», опрацьовується питання щодо створення локального провайдера аеронавігаційного обслуговування на бази ЗОКП «Міжнародний аеропорт» «Ужгород» з подальшим його аудитом та сертифікацією Європейським агенством з питань безпеки польотів. За умови, якщо це буде угорський провайдер, то додаткова сертифікація не потрібна й аеропорт може здійснювати діяльність у штатному режимі.
Після оглядин делегація повернулася в облраду, де було обговорено більш конкретні кроки.
- Ми дуже задоволені побаченим. Аеропорт «Ужгород» в достатньо хорошому стані і не потрібно «з нуля» його піднімати, - зазначив мер Дебрецена Лосло Поп, додавши: – Перше, що потрібно, це розбудувати навігаційну систему. Але насамперед, нам потрібно врегулювати всі необхідні правові процедури. Тож, спільними кроками, сподіваюсь результат буде швидше та успішним.
- Якщо вдасться домовитися з угорськими партнерами про співпрацю між Закарпатською, мерією Дебрецена та компанією ««Xanga», тоді є реальні шанси залучити значні фінансові ресурси для реконструкції інфраструктури та навігаційної системи аеропорту «Ужгород» для стабільного функціонування летовища відповідно до євростандартів та вимог Європейської спільноти, - зазначив перший заступник голови облради Йосип Борто.
- Ми відкриті до перемовин щодо надання в довготривалу оренду цілісного майнового комплексу аеропорту для використання його як супутникового аеропорту летовищами Угорщини. І готові, у разі зацікавленості, подати всі необхідні матеріали та вжити заходи для забезпечення всіх організаційно-правових процедур. Бачу бажання співпраці, і що незабаром разом перерізатимемо стрічку для перших польотів, - резюмував Михайло Рівіс.
Прес-служба Закарпатської облради