Податковим кодексом України (далі – Кодекс) визначено, що платником акцизного податку, зокрема, є особа, яка реалізує пальне.
Суб’єкт господарювання, який здійснює будь-які операції, визначені пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, є особою, яка реалізує пальне, і відповідно до пп. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 цього Кодексу, є платником акцизного податку.
Водночас оскільки передача (відпуск, відвантаження) пального у споживчій тарі ємністю до 2 л (включно) не вважається реалізацією пального, суб’єкти господарювання, які здійснюють такі операції, з 01.01.2017 р. не є платниками акцизного податку з реалізації пального (за винятком виробників).
Порядок реєстрації акцизного податку з реалізації пального міститься у розділі ІІ Порядку електронного адміністрування реалізації пального, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 № 113 (далі – Порядок № 113), відповідно до п.6 якого реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дня до початку здійснення реалізації пального заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального (далі – заява), форму якої затверджено наказом Мінфіну України від 25.02.2016 № 218 «Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального» (далі – наказ № 218).
Заява складається та подається до контролюючого органу за основним місцем обліку особи як платника податків винятково в електронній формі засобами електронного зв’язку з дотриманням умови щодо реєстрації в порядку, визначеному законодавством, електронного цифрового підпису відповідальних осіб. Підтвердженням отримання контролюючим органом заяви є перша квитанція (квитанція про доставку). Після автоматичної обробки заяви, за умови відсутності порушень вимог щодо електронного цифрового підпису, дотримання встановлених форми та порядку її заповнення і подання, особа не пізніше наступного робочого дня після надходження заяви засобами СЕАРП реєструється платником податку шляхом її до Реєстру платників акцизного податку з реалізації пального (далі – Реєстр). За результатами обробки заяви платнику засобами електронного зв’язку електронному вигляді надсилається друга квитанція. Датою реєстрації платника податку є дата включення його до Реєстру.
Якщо в суб’єкта господарювання відбилися зміни в даних про пункти реалізації пального чи виявлено розбіжності або помилки у записах Реєстру щодо таких пунктів, йому надано можливість унести зміни шляхом подання заяви з позначкою «Зміни», яка подається та приймається в такому самому порядку, як і для реєстрації.
Ведення Реєстру належить до повноважень ДФС (пп. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Кодексу). Включення осіб до Реєстру, внесення змін до нього та виключення з Реєстру здійснюється засобами СЕАРП та контролюючими органами за основним місцем обліку особи як платника податків (п. 5 розділу ІІ Порядку № 113). Не пізніше наступного робочого дня після включення особи до Реєстру такому платнику податку автоматично відкриваються облікові картки в СЕАРП, у яких ведеться облік обсягів залишків пального за кожним кодом товарної під категорії згідно з УКТ ЗЕД, облік сум залишків коштів, перерахованих платником податку на електронний рахунок із поточного рахунка. Після внесення осіб до Реєстру ДФС протягом одного робочого дня надсилає до Державної казначейської служби (долі – Казначейство) дані для відкриття електронних рахунків платнику податку. Електронний рахунок відкривається Казначейством автоматично без укладення договору та на безоплатній основі (п. 16 розділу ІІІ Порядку № 113). Цей рахунок відкривається для перерахування акцизного податку в сумах, необхідних для реєстрації платником податку заявок для поповнення обсягів залишків пального (п. 21 розділу ІІІ зазначеного Порядку).
Виключення платника з Реєстру здійснюється за заявою платника податку та за рішенням контролюючого органу. У першому випадку відповідна особа подає заяву про анулювання реєстрації в разі припинення діяльності з реалізації пального. Заява надсилається у порядку, встановленому для реєстрації, розглядається контролюючим органом протягом трьох робочих днів після її подання. Датою анулювання реєстрації платника податку в такому випадку є дата його виключення з Реєстру. У другому – приймається самостійне рішення контролюючим органом за основним місцем обліку особи, стосовно якої до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) внесено запис про припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичною особою-підприємцем. Таке рішення контролюючий орган приймає протягом трьох робочих днів після надходження відомостей з Єдиного державного реєстру. Датою анулювання реєстрації платника податку в такому випадку є дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про припинення. Відповідно до п. 14 розділу ІІ Порядку № 113 у день виключення з Реєстру ДФС автоматично формує та надсилає особі, виключеній з Реєстру, засобами електронного зв’язку в електронному вигляді витяг із Реєстру.
ДФС у Закарпатській області