Можна бути впевненим, що так буде й у майбутньому, бо на останньому чемпіонаті області та відкритому кубку Ужгорода з мотокросу змагалося чимало юних спортсменів віком від 6 до 11 років. Тож про специфіку цього виду спорту, останні змагання та його перспективи довідувався в голови обласної федерації мотоциклетного спорту Віктора Стегури (на фото).
Пане Вікторе,в Ужгороді відбувся чемпіонат області з мотокросу та кубок міста. Які особливості цих змагань?– Вперше за історію мотоспорту Закарпаття до участі в змаганнях були допущені любителі, які виступали в новому класі – «хобі». Був здивований, що в нас є стільки поціновувачів. Головне, що ці люди привели багато молодих спортсменів, з яких у майбутньому можуть вирости класні гонщики. До проведення змагань долучилося й керівництво міста, тож ми паралельно з крайовим чемпіонатом провели й кубок Ужгорода, який урочисто відкрив міський голова Богдан Андріїв. Він був також вражений великою кількістю учасників, подякував головним організаторам – ужгородському клубу «Загор крос-екстрим». До слова, саме члени цього клубу провели колосальну роботу для того, щоб змагання пройшли в нашому обласному центрі. Вийшло прекрасне свято як для глядачів, так і для мотогонщиків.
Чи є клуби з мотокросу в області?– Так, звісно. Зареєстровано 9 клубів, а цього року додалися ще три: мукачівський «Ім. Г. Черепані», рахівський «Вест індуро» та обласна дитячо-юнацька спортивна школа, котра базується в Хусті, – тож маємо їх 12.
Наскільки дорогий цей вид спорту?
– Він недешевий, але це того вартує. Більшість наших юних спортсменів – діти теперішніх чи колишніх мотогонщиків. Але радує й те, що близько 30% молодих вихованців приходять зі сторони. Щодо спорядження, то найдешевший мотоцикл із мотором до 50 см3 вартує приблизно 300 доларів, середнього класу – від 60 см3 і вище – трохи дорожчі. До прикладу, найдорожчий мотоцикл, на якому змагаються в нашому краї, коштує 5000 доларів, тож наші спортсмени шукають спонсорів, вступають у клуби, де їм допомагають у придбанні амуніції та мотоциклів.
Які найближчі змагання з мотокросу плануються на Закарпатті?– 17 – 18 червня проведемо зональний етап кубка України в Голубиному (Свалявський район), паралельно з яким відбудеться кубок центральноєвропейських держав із мотокросу, в якому візьмуть участь спортсмени зі Словаччини, Латвії, Білорусі, Польщі та Румунії. В серпні проведемо етап ЧУ у Великому Березному та кубок західного регіону. Потім у вересні будуть змагання чергового етапу кубка західного регіону та чемпіонату області. Завершуватимемо сезон у жовтні в Мукачеві або Іршаві. Також наші спортсмени братимуть участь у різноманітних змаганнях за межами країни. Вже на початку червня наші гонщики позмагаються на турнірі «Кубок Мацека» в Словаччині в м. Спішське Влахи, який проходить у кілька етапів, один із них відбудеться в нас у с. Голубине (17 – 18 червня), а фінальний – у Латвії. Також плануємо взяти участь у фіналі кубка України в Києві в кінці жовтня. До слова, наша область уже 7 років поспіль є переможцем кубка країни. В чемпіонаті минулого року ми стали другими, поступившись Запоріжжю, проте перемогли в молодіжній першості. А цього року, на жаль, через нестачу коштів відмовилися від змагань. Торік лише для того, щоб взяти участь у всіх етапах чемпіонату, ми проїздили 16 000 кілометрів, а це суттєві витрати. Правда, наша молодь від клубу «Хуст-екстрим» змагатиметься в молодіжному чемпіонаті з кантрі-кросу. Радий із того, що вже на першому етапі закарпатці зайняли 1-ше загальнокомандне місце. Днями в м. Косів на Івано-Франківщині завершився другий етап, сподіваюся, що й там представники хустського клубу продемонстрували високі результати.
Кого б виділили з молодих перспективних спортсменів?– Про хлопців, які їздять на початкових «50-кубових» мотоциклах, рано щось говорити, а в середньому класі відзначу Василя Куроша з Виноградова. Непогані результати демонструють Михайло Васько з Іршави, який уже бере участь у етапах кубків країни, та Валерій Данча з Великого Березного. У класі 85 см3 доволі успішно виступають Владсилав Віраг та Павло Кізляк із Іршави. В юніорів маємо двох серйозних спортсменів із Ужгорода – кандидатів у майстри спорту Владислава Краснікова та Едуарда Штефуцу, які входять до складу молодіжної збірної країни. Змушений констатувати, що багато здібних спортсменів ми «втрачаємо» у віці 17 – 19 років, коли хлопці закінчують школу й продовжують навчальний процес у вишах за межами краю, через це змушені залишати заняття мотокросом. Так, до прикладу, вийшло в майстра спорту Олександра Стегури, котрий має чимало нагород різних рівнів. Сподіваюся, що В. Красніков і Е. Штефуца продовжать навчання в нас і надалі братимуть участь у тренуваннях та змаганнях.
Що б ви хотіли змінити на краще в цьому виді?– Для мене головне, що в нас є кадровий потенціал, – займається багато дітей. Думаю, що важкі часи вже позаду. Нині під орудою нашої федерації мотокросу займається понад 60 спортсменів, маємо 12 клубів. Хочеться, щоб і влада більшу увагу приділяла цьому виду спорту.
Мотоциклетний спорт потребує налагодженої інфраструктури, яка є чи не основним чинником для його розвитку. Цікаво, де в нас є облаштовані траси для змагань?
– Щороку підбиваємо підсумки роботи нашої федерації, в яких оцінюємо роботу підрозділів за кількома аспектами. Серед них є номінація «Краща організація змагань та підготовка траси». Торік на високому рівні відбулися турніри у Вишкові, й саме представники Хустщини перемогли в цій номінації. Гадаю, що вже цього року вагому заявку на перемогу здійснив ужгородський клуб «Загор крос-екстрим» у обласному центрі. В нас є сталі траси – у Великому Березному, Хусті, де діє клуб «Хуст-екстрим», в Іршаві, Голубиному, Ужгороді.
Наскільки травматичний мотоциклетний вид спорту?– Як і кожен інший. За статистикою, мотокрос десь на 15-му місці за травматизмом.
Розмову записав
Роман СЕНИШИН, газета
"Новини Закарпаття"