На затвердження третього пленарного засідання сьомої сесії облради вноситься проект рішення «Про Звернення Закарпатської обласної ради з приводу розширення повноважень місцевих органів виконавчої влади щодо визнання вантажів гуманітарною допомогою».
У документі зазначається: «Ми, депутати Закарпатської обласної ради, глибоко стурбовані ситуацією, яка склалася навколо питання із надання статусу гуманітарної допомоги вантажам, що надходять в Україну з-за кордону на адресу благодійних, релігійних та громадських організацій, у т. ч.: управління Закарпатської Реформатської Церкви, Товариства Червоного Хреста, благодійного фонду «Східно-Європейська місія», відділення Міжнародного благодійного фонду «Доркас Ейд Інтернешнел Закарпаття» та інших.
Так, благодійні, релігійні та громадські організації, які отримують гуманітарну допомогу від іноземних донорів, виконують надзвичайно важливу соціальну функцію, допомагаючи багатодітним сім’ям, одиноким пристарілим, дітям-сиротам, вдовам, людям з обмеженими фізичними можливостями та іншим соціально незахищеним верствам населення. Допомога надається також ліцеям, школам, дитячим садкам та дитячим будинкам. Однак, після змін у законодавстві в сфері визнання вантажів з-за кордону гуманітарною допомогою (жовтень 2012 року) питання завезення благодійних та гуманітарних вантажів ускладнилося, оскільки це питання передано до компетенції виключно Міністерства соціальної політики України.
Це призвело до того, що вантажі, які надходять в Україну як гуманітарна допомога, затримуються на українських митницях, місяцями простоюють і почастішали випадки повернення наданої допомоги.
У результаті – втрачається оперативність, процес затягується поштовими переписками тощо. Нині вже є випадки, коли іноземні донори, котрі десятиліттями співпрацювали із Україною у сфері благодійництва, відмовляються надавати для наших організацій гуманітарну допомогу.
До того ж чинним митним законодавством встановлено, що товари, які до закінчення строку тимчасового зберігання під митним контролем (із урахуванням можливості продовження – до 120 днів) не були задекларовані власником, передають для зберігання органу доходів і зборів – за рахунок власників товару або уповноважених ними осіб, незалежно від того, з чиєї вини допущено затримку вантажів.
Слід зауважити, що сплата митних витрат за тимчасове зберігання товарів та транспортних засобів не передбачена та є «непідйомним тягарем» для благодійних, релігійних та громадських організацій, а в окремих випадках – сума таких платежів перевищує вартість наданої допомоги.
На нашу думку, одним із шляхів вирішення цієї проблеми є розширення функцій обласних державних адміністрацій із визнання вантажів гуманітарною допомогою, що цілком відповідає курсу децентралізаційних процесів в Україні. Це дозволить спростити процедуру, що, у свою чергу, призведе до оперативного надходження цільової допомоги соціально-вразливим категоріям населення.
Враховуючи зазначене вище, просимо ініціювати зміни до чинного законодавства з питань гуманітарної допомоги щодо розширення повноважень місцевих органів виконавчої влади у частині визнання вантажів гуманітарною допомогою, зокрема: у пункті 6 постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2013 № 241 «Про затвердження Порядку взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади та Національного банку щодо реалізації Закону України «Про гуманітарну допомогу замінити слова: «вантажів вагою до 3 тонн» на «вантажів», - наголошується в документі.
Прес-служба Закарпатської облради