З моменту введення в дію Кодексу ГРС, яким регулюються взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб'єктами ринку природного газу, фахівцями ПАТ «Закарпатгаз» виявлено 422 випадки самовільного відновлення газопостачання до газових мереж. За цей період недобросовісним споживачам нараховано майже 5,8 млн. грн відшкодування збитків.
Як правило, це закарпатці, газопостачання яким раніше було припинено за поданням постачальної компанії через наявність заборгованості з оплати за спожите блакитне паливо. Проте замість того, щоб владнати проблему у законний спосіб, окремі споживачі намагаються самостійно відновити газопостачання своєї квартири або приватного будинку.
Відповідно до діючого законодавства існує певний перелік випадків, коли Оператор ГРМ має право на припинення постачання газу споживачам. Зокрема, одним із них, згідно з положенням глави 7 розділу VI Кодексу газорозподільних систем, є самостійне відновлення газопостачання, яке обов’язково крокує поруч з грубим порушенням Правил безпеки при користуванні газом.
«На жаль, не усі клієнти розуміють, що нехтування правилами безпеки, які, як без перебільшення кажуть у народі, «написані кров'ю» можуть призвести до трагічних наслідків. При цьому важливо й те, що окремі споживачі, самовільно відновивши газопостачання, піддають небезпеці не тільки власне здоров’я та життя, а й життя оточуючих – сусідів, рідних та близьких», - розповідає начальник відділу інспектування ПАТ «Закарпатгаз» Юлія Соколова.
Резонансний випадок минулого року стався у смт. Королево Виноградівського району по вулиці Крупської. Відразу 27 мешканців вирішили власними силами відновити газопостачання осель, яке було припинено у механічний спосіб. Чим ці дії могли закінчитися для близьких та рідних навіть страшно уявити!
Проте ризики створення аварійної ситуації - це не єдина проблема, яка виникає у споживачів природного газу при прийнятті рішення про самовільне відновлення газопостачання. Найчастіше клієнти вдаються до несанкціонованого поновлення після припинення газопостачання за накопичені борги, коли за поданням газопостачальної компанії фахівці ПАТ «Закарпатгаз» мають у визначені законом строки припинити газопостачання.
Дуже часто буває так, що тільки-но газовики покидають домівку боржника, припинивши газопостачання, останні зривають пломбу і продовжують користуватися газом. І якщо раніше вплинути на таких споживачів було важче, то реальність сьогодення така: виявивши порушення, представник відділу інспектування складає відповідний акт і подає його на розгляд спеціальної комісії.
Якщо такий факт знаходить підтвердження, клієнту донараховують оплату за спожитий газ відповідно до діючих норм споживання. З моменту виявлення порушення такі нарахування стають серйозним покаранням «гривнею» для недобросовісних клієнтів. У випадку несплати – справу передають фахівцям юридичного супроводу, відтак - до суду. Тепер споживач має відшкодувати не тільки вартість спожитого газу, а й послуги з механічного від’єднання від газорозподільної мережі. Окрім того, споживач зобов’язаний буде оплатити і судові витрати. Таким чином сума боргу зростає у рази.
Якщо ж споживач і надалі, незважаючи на судове рішення, не поспішає погасити заборгованість, то до роботи підключаються державні виконавці. А в їх розпорядженні вже більш широкий арсенал засобів стягнення боргу. Так, вони мають право накласти арешт на майно, що не дасть змоги відчужувати його, стягнути борг із заробітної плати, а з недавніх часів ще й тимчасово обмежити виїзд боржника за кордон. Для мешканців прикордонного Закарпаття - це неабиякий стимул вчасно сплачувати за спожитий товар та не накопичувати заборгованість.
У дієвості санкцій, передбачених у таких випадках законом, на власному досвіді переконався споживач М., мешканець міста над Латорицею, який самовільно відновив постачання газу в грудні 2016 року. Зірвав пломбу і…вмить перетворив 9,2 тис. грн боргу за використане блакитне паливо у 28,7 тис. грн нарахувань за заподіяні компанії збитки та відшкодування судових витрат.
«Припинення газопостачання – вимушений крок «Закарпатгазу», який здійснюється після неодноразових письмових попереджень боржника. Найчастіше ми вимушені припиняти газопостачання саме методом механічного від’єднання, коли усі інші засоби впливу неефективні», - продовжує розповідь начальник відділу інспектування ПАТ «Закарпатгаз» Юлія Соколова. - Найцікавіше, що причиною низької платіжної дисципліни не завжди є неплатоспроможність споживача. Своєчасною оплатою за газ нерідко нехтують й цілком заможні люди, які буквально біжать оплачувати рахунки, коли під власним кількаметровим парканом бачать екскаватор».
Варто зазначити, послуги з механічного від’єднання від газорозподільної мережі із застосуванням спецтехніки, зокрема зварювальних та земляних робіт за межами ділянки споживача – «задоволення» не з дешевих. До того ж, дієвість метода полягає у тому, що у такому випадку газовикам не потрібно чекати на допуск споживача на територію його помешкання – припинення газопостачання відбувається за межами його власності. Та й відновлення газопостачання відбуватиметься у порядку черговості – оперативно під’єднати до мережі, в умовах постійної зайнятості техніки та фахівців – неможливо.
ПАТ «Закарпатгаз» закликає клієнтів не йти на невиправдані ризики, адже кожен випадок самовільного відновлення газопостачання обов’язково стане відомий фахівцям компанії.
Прес-служба ПАТ «Закарпатгаз»