Єдине практичне летовище в області не функціонує із 2016-го року – і приймає лише чартери та екстрені рейси. Регулярних польотів – нема.
Вже два роки йдуть розмови про його відновлення. Цю тему піднімає практично кожен: від Президента та керівника області, від профільного міністра до мера сусіднього обласного центру - особливо в світлі наближення нових виборів.
Але від розмов ужгородці, як і всі закарпатці, літати не почнуть. А ось від конкретного вирішення проблеми аеропорту – можуть. І конкретика таки з'явилася - вона прийшла з Європи. Враховуючи специфіку місцевого летовища, це дуже обнадійливі новини.
Чому до Закарпаття не літають?
Летовище Ужгорода – унікальне. Хоча б тому, що має близьке розташування до Словаччини. Це єдиний в Україні аеропорт, який приймає і відправляє літаки, використовуючи повітряний простір іншої держави. Через забудовану прилеглу територію літаки не можуть сісти зі сторони міста. Пілот повинен спочатку залетіти на територію Словаччини, розвернутися і тільки так приземлитися в Ужгороді.
Загалом, летовище має один термінал і одну асфальтову злітно-посадкову смугу завдовжки 2038 м і шириною 40 м. Протягом останніх років в аеропорт здійснювала рейси лише авіакомпанія "Мотор Січ", яка обслуговувала маршрут "Київ-Ужгород".
До 2016 року аеронавігація біля аеропорту регулювалася міжурядовою угодою між Україною та Словаччиною, яка дозволяла такі маневри. Угода завершилася і з того часу зліт і посадка повітряних суден в аеропорту виконувалася виключно за правилами візуальних польотів, що по суті блокувало його роботу.
Простими словами пілот скеровував літак без підказок диспетчерів: власними очима визначав де злітна смуга і так сідав. Якщо ж в Ужгороді була негода чи хмарно, то літак елементарно сісти не міг. Саме тому регулярні рейси і припинили. Тому що в разі негоди, літак змушений був сідати в сусідньому аеропорту – зокрема, у Львові. І авіакомпанія зобов'язана була б довозити пасажирів до Ужгорода іншим транспортом.
Проте так довго продовжуватися не могло. Зрештою, відсутність летовища у цілому регіоні – не надто безпечна тенденція. "Словаччина чітко поставила умову, - пояснив директор департаменту житлово-комунального господарства, будівництва та інфраструктури Закарпатської ОДА Едуард Маляр. – Якщо ви хочете використовувати повітряний простір нашої країни, то маєте пройти аудит щодо відповідності обладнання стандартам ЄС. Також відповідати всім вимогам має і "Украаерорух", який обслуговує повітряний простір України".
І така можливість з'явилася. 10 липня у французькому Страсбурзі "Украерорух" підписав із Європейською агенцією з безпеки польотів (EASA) контракт щодо сертифікації відповідно до норм Європейського Союзу.
"Це стане іще одним доказом визнання ролі підприємства європейською спільнотою, - зазначив директор "Украероруху" Дмитро Бабійчук на офіційному сайті відомства. - Сертифікація EASA засвідчить право Украероруху бути провайдером аеронавігаційних послуг у частині повітряного простору Словаччини, який використовується під час злетів та посадок літаків на аеродром "Ужгород". І цей крок стане додатковим стимулом для розвитку транспортної інфраструктури регіону". Для необхідної для сертифікації заявки відомство вже виділило 65 тисяч євро.
Досягнення угоди відзначили і на найвищому рівні держави. "Питання відновлення повноцінної роботи аеропорту "Ужгород" є пріоритетним. Ми отримали конкретне завдання від Президента України - до кінця 2018 року запустити авіасполучення із Закарпаттям. Підписання контракту сприятиме виконанню умов і міжнародних вимог для польотів до аеропорту Ужгорода", - зазначив міністр інфраструктури Володимир Омелян.
Чи встигнуть підготувати аеропорт?
Як повідомили в "Украаерорусі", на початку вересня планується установча нарада між експертами обох сторін, після якої фахівці EASA представлять, в рамках угоди, відповідні вимоги (сертифікаційний базис) щодо сертифікації "Украероруху" як провайдера аеронавігаційних послуг на території ЄС та, відповідно Словаччини.
Як розповів виконувач обов'язків директора аеропорту "Ужгород" Євген Габчак, на Закарпаття відповідна комісія із перевіркою завітає у жовтні. І до цього часу "Украерорух", аби успішно пройти сертифікацію, має виконати ряд робіт та довести закарпатський аеропорт до сучасного європейського ладу. На це треба щонайменше 500 млн. грн.
Ці кошти, як стверджує директор департаменту Е. Маляр, має виділити із свого бюджету "Украерорух". За них встановити спеціальне обладнання на 19 найвищих та найнижчих точках Ужгорода – для інформації диспетчеру, встановити VOR/DME – прибори, які дозволяють заводити літаки на інструментальний захід та на зліт і посадку.
За словами фахівців, варто також оновити й спеціальне радіолокаційне обладнання, яке дозволяє літати у нічний час та у складних метеоумовах. Нині на летовищі знаходяться локатори, яким більше 30-ти років і які вже "морально застаріли".
До жовтня також мають осучаснити до європейських стандартів і Гідрометеоцентр. Адже відтепер диспетчери "Украерорух" на вимогу EASA будуть активно користуватися послугами цієї структури.
І це до того, що вже зроблено. Як розповів очільник управління інфраструктури Е. Маляр, тільки за минулий рік на летовищі встановили стаціонарні металодетектори, придбали та встановили світлосигнальне обладнання, а ще огородили аеропорт спеціальною огорожею на суму приблизно 7 млн. грн., аналоги якої є лише в аеропортах у Борисполі та Львові. Загалом, обласна влада витратила у цьому році на летовище близько 4 млн. грн. У планах – ще більше. "Будемо ініціювати на сесії обласної ради виділення додаткових коштів для аеропорту", - повідомив Е. Маляр.
Окрім того, минулого року в Ужгородському аеропорту провели капітальний ремонт злітно-посадкової смуги, на яке витратили приблизно 11 млн. грн. Тепер вона може приймати великогабаритні літаки класу "Боїнг" чи "Аеробус" із низько посадженими двигунами. До речі, виконало цей ремонт підприємство з Румунії, яке перемогло у тендері.
Від Києва до Туреччини і далі
І такі зусилля не пропадуть дарма. І керівництво аеропорту, і в Закарпатській ОДА переконані, що ще в цьому році ужгородці знову почують гул літаків.
Фахівці стверджують, що нині пріоритетним є повітряний напрямок до столиці - рейс "Ужгород-Київ" слід відновити у першу чергу. На черзі інші міста України та закордонні напрямки.
"У нас вже є підписаний меморандум з турецькою компанією, яка хоче запустити рейси з Анталії в Ужгород у туристичний сезон, - зізнався Е. Маляр. – Наші туристи летіли б туди, а турецькі – до нас".
Не виключено, що найближчим часом з'являться й інші напрямки. Адже європейські авіакомпанії жваво цікавляться закарпатським аеропортом. У березні 2018-го року компанія Vedecko-vyskumna із Словаччини висловила бажання взяти летовище у концесію. Є також інформація, що відомий угорський Wizz Air планував зробити те саме.
Отже, не виключено, що з початком 2019-го року до Ужгородського летовища, як сучасного європейського аеропорту буде ще більша увага. І від цього виграють всі: Україна, Європа та самі мешканці Закарпаття.
Денис ФАЗЕКАШ