У селах Міжгірського та Воловецького районів Закарпатської області місцева влада визначила місця для розміщення друкованої агітації у чи на приміщеннях сільрад, а також інших муніципальних будівлях на кшталт бібліотек, клубів, шкіл. Згадані рішення суперечать законодавству, відтак представники ОПОРИ навідалися до кількох рад, щоб нагадати про це, а також підготували відповідні звернення до органів державної влади.
«Нещодавно представники ОПОРИ виявили, що у містах Свалява та Іршава виконкоми вирішили облаштувати стенди для друкованої агітації на приміщеннях музичної школи та міської ради, - розповів про ситуацію
. - Втім з’ясувалося, що ще більше подібних рішень прийняла місцева влада у селах. Наразі ми достовірно знаємо про ситуацію у двох районах. Щодо решти, то наразі очікуємо відповіді на інформаційні запити».
Згідно із частиною 21 статті 64 Закону «Про вибори Президента України» забороняється розміщення агітаційних матеріалів та політичної реклами на будинках і в приміщеннях органів державної влади, органів місцевого самоврядування, а також підприємств чи установ державної та комунальної форми власності. Попри це у деяких селах Воловецького району саме такі місця і визначені як такі, де треба розміщувати друковану агітацію.
Як повідомили спостерігачу ОПОРИ у Воловецькій РДА у відповіді на запит, стенди у приміщенні будівлі сільради як місця для агітації визначили у селищі Жденієво, селах Абранка, Біласовиця, Латірка, Буковець, Верхні Ворота, Гукливий, Лази, Підполоззя, Скотарське. У селах Завадка, Задільське, Ялове, Розтока, Кічерний, Перехресний, Щербовець вивішувати друковану агітаційну продукцію дозволили всередині чи на приміщеннях муніципальних приміщень, де функціонують або школи, або будинки культури, або бібліотеки.
У відповіді із Міжгірської РДА вказано лише адреси місць для облаштування стендів для агітації. Втім частина із таких адрес, як з’ясували представники ОПОРИ, співпадають із розташуванням муніципальних приміщень. Наприклад, одне із місць для агітації у райцентрі Міжгір’я визначено на вул. Шевченка, 75. І саме за такою адресою зареєстрований районний будинок культури. Інше місце - на вул. Шевченка, 18. Юридично за такою адресою зареєстровано Міжгірський професійний ліцей.
«У випадку Міжгірського району не можна стверджувати, що місця для агітації визначені саме на об’єктах комунальних чи державних установ. Втім на факт, що деякі адреси співпадають, не можна не звертати увагу. Тому ми із довготерміновим спостерігачем в районі завітали до селищної ради Міжгір’я, де поінформували про можливе порушення вимог закону», - зазначив Ярослав Гулан.
Також цього тижня, 22 січня, громадський омбудсмен із захисту виборчих прав зустрівся із секретарем Свалявської міської ради Олександром Кепеначем, секретарем виконкому Нижньоворотівської сільської ради Марією Козик, секретарем Верхньоворітської сільської ради Наталією Гафинець.
Під час візиту Ярослав Гулан детально поінформував представників влади про недопущення порушення вимог статті 64 Закону з боку органу місцевого самоврядування. Співрозмовники пообіцяли, що внесуть зміни до своїх рішень. А секретар виконкому Нижньоворотівської сільської ради Марія Козик уточнила, що стенд для агітації у селі запланували біля приміщення сільської бібліотеки, щоб дотриматися вимог законодавства.
За інформацією громадського омбудсмена із захисту виборчих прав в області, цього тижня направлено звернення щодо зміни до рішення виконкому про розміщення агітації на будівлі міськради до Іршавського міського голови. Також найближчим часом буде підготовлене звернення до усіх 13 районних держадміністрацій області - із проханням, аби вони у межах своїх повноважень поінформували сільські ради про вимоги статті 64 Закону «Про вибори Президента України».
«У випадку якщо місцева влада не змінить своїх рішень щодо розміщення агітації, про це буде повідомлено до органів прокуратури. Якщо ж спостерігачі ОПОРИ фіксуватимуть друковану агітаційну продукцію у чи на будівлях сільрад, бібліотек, клубів, шкіл, садків тощо - про це буде негайно повідомлено поліцію, відтак порушники можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності за статтею 212-10 КУпАП», - зазначає Ярослав Гулан.
Згідно із
частиною 4 статті 59 Закону «Про вибори Президента України», місцеві органи виконавчої влади, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування не пізніш як за дев’яносто днів до дня виборів відводять місця та обладнують стенди, дошки оголошень у людних місцях для розміщення матеріалів передвиборної агітації.
Відповідно до
статті 212-10 Кодексу України про адміністративні правопорушення здійснення передвиборної агітації особою, участь якої у передвиборній агітації заборонена законом, проведення передвиборної агітації поза строками, встановленими законом чи в місцях, що заборонені законом, здійснення передвиборної агітації у формах і засобами, що суперечать Конституції або законам України, або інше порушення встановлених законом обмежень щодо ведення передвиборної агітації, крім випадків, передбачених статтями 212-9, 212-13 та 212-14 цього Кодексу, а так само агітація в день проведення референдуму - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від тридцяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від п'ятдесяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За коментарями звертайтеся:
Ярослав Гулан, координатор спостереження за виборами Громадянської мережі ОПОРА у Закарпатській області
тел.: 0 97 644 66 39, 0 99 031 98 62
e-mail:
[email protected]Ольга Беца, комунікаційниця Громадянської мережі ОПОРА у Закарпатській області
тел.: 0 50 230 95 96