Спільно з незмінним другом і напарником Павлом Мандзичем (разом вони дует «КарМан») він є автором численних жартів та мемів, які моментально підхоплюються і стають «народними». Чого тільки варте «совпаденіє» – слово, що стало вірусним після виходу пародії на російську пропаганду «ДВЕСТИ з Дмітрійом Пасульовим».
{g}
Мультсеріал «НАША ФАЙТА», «Закарпатський говірник», пародії на популярні телепрограми, кінофрази, численні жарти до найрізноманітніших свят і реакції на резонансні події – далеко не повний перелік творчого діапазону Карпенка. Він пише музику, виконує авторські пісні і каверні обробки світових хітів, має свій блог, влог, ну і, звісно ж, Міша – відомий ведучий закарпатських весіль, корпоративів та днів народжень. Саме ця сфера кілька років тому зумовила створення повноцінного бізнес-проекту під назвою «Наша Файта» – івент-агенції, у якій Карпенко є керівником і менеджером чималого колективу цікавих творчих особистостей.
Якось ми спробували серйозно поговорити про все потроху – і ось інтерв’ю.
– Весільний сезон 2018 року. Яким він був для тебе і для «Нашої Файти» загалом?– Насиченим. Тенденція така, що чим далі, то більше роботи. Але для мене це стає дедалі складнішим у плані відповідальності. Якщо раніше я відповідав тільки за себе, то зараз за 20 людей. І це не голослівно, я реально переживаю. Тепер ми почали відстежувати відгуки клієнтів. Питаємо, як все пройшло, тому що всі ми працюємо під одним брендом і хотілося б, щоб всі показували якісний результат.
– Якось так склалося, що сьогодні професія весільного ведучого стала надзвичайно популярною. Хоча вона завжди існувала. У чому тут секрет?
– Це професія, яка еволюціонувала і стала більш затребуваною. Якщо раніше для людей достатньо було бачити чувачка, який прийде без мікрофона, щось покричить, поспіває і розкаже анекдоти, то зараз публіці цікаві ведучі, які щось дивляться, читають і знають. Навіть у жителів провінції підвищилися вимоги. Люди стали більш культурно розвинені і вимагають ерудованих ведучих, якісь нестандартні реалізації гумору. Тому сучасні ведучі вже не виглядають так, як 5-10 років тому.
– Де ти був 10 років тому і яким бачив тоді своє майбутнє?– 10 років тому я вже мріяв про те, чим займаюся зараз. Але я дуже складно наважуюся на важливі кроки у житті. Наприклад, обрати якийсь конкретний напрямок навчання, чи почати займатися якимось бізнесом. Так у мене було і з роботою ведучого. Мене до неї просто підштовхнули. Потрібен випадок, який поставить мене в ситуацію, коли ти просто змушений це зробити. Так було з весіллям – я випадково пообіцяв людям, що проведу, і відступати вже було нікуди. Людиною, яка поручилася за мене, був фотограф Володимир Твердохліб. До цього на весіллях я був ді-джеєм, дивився, як працювали ведучі і розумів, що це можна робити якось інакше.
– Але після закінчення школи обрав для навчання напрямок ІТ…– Тато далекоглядно казав, що це може розвиватися. І я також намагався раціонально мислити. Хоч і розумів, що це все дуже далеко від мене, бо я мусив просити однокласника переустановити мені Windows. Але я досить дисциплінований і якщо щось потрібно, то можу це зробити. Вступив на факультет інформаційних технологій УжНУ і навіть до четвертого курсу отримував підвищену стипендію. Але розумів, що це не те, що потрібне істинному Міші Карпенку.
– Які гуртки чи студії відвідував у дитинстві?– Бальні танці.
– Та ну!– Так, уяви собі, займався від 1 до 9 класу. Відвідував школу спортивного танцю «Глорія».
– І на конкурсах виступав?
– Ні, просто відвідував заняття.
– Пам’ятаєш зараз якісь позиції? Зможеш станцювати?– Думаю, що так.
– Коли КВН з’явився в орбіті твоїх зацікавлень?– Це вже більше студентські часи. Такий собі студентський вид самореалізації. Все. Якби був якийсь вокальний аналог КВН, то, мабуть, я би був там. Фішка в тому, що якщо ти маєш якісь творчі задатки, то повинен їх десь реалізувати . КВН на той час був такою платформою. Зараз із цим простіше: якщо у тебе є ідеї, ти можеш їх заливати на YouTube чи в Інстаграм і завойовувати свою аудиторію.
– Цим ти і займаєшся зараз. Як збираєшся, до речі, розвивати свій блог?– Не знаю, тому багато всього пробую. Нащупую, що мені більше подобається і що подобається людям. Моя аудиторія абсолютно різна. Є люди, які потребують інформації про весілля, іншим подобається гумор, комусь – моя музична діяльність. Я впевнений, що нема людей, які люблять абсолютно всі напрямки в мені.
– Чи сумуєш за попередніми своїми проектами, які сьогодні вже закриті?– Якщо мова про мультик «НАША ФАЙТА», то так.
– Кажуть, ви посварилися з художником, з яким разом його робили…– Плітки. Але якщо начистоту, то так. Нам тоді здавалося, що все працює ідеально і гармонійно. А виявилося, що ні. У нас було багато спроб відновити проект, та все марно. Нам підходив такий варіант, що ми 3 місяці нічого не пишемо, а потім за одну ніч все накидали і передали це Сані (Олександр Німець, – прим.авт.). А він повинен був за 2 тижні все намалювати. Це непросто. Тому нещодавно я офіційно заявив, що продовження мультика «НАША ФАЙТА» не буде. Занадто довгою була пауза.
– Інші проекти «Говірник», «ДВЕСТИ з Дмітрійом Пасульовим» також не матимуть продовження?– Навряд чи. Розумієш, я думаю, що у нас не до кінця сформована команда. У нас сильна креативна частина, але слабка організаційна. От недавно ми з Пашою накидали офігенний сценарій про митні справи. Але коли діло доходить до організаційної частини і ти бачиш, скільки всього треба зробити (пошук локацій, реквізит, перемовини), то так відсуваєш це від себе, мовляв, а давай це може хтось інший зробить. А ніхто інший просто так це не зробить. Ніхто це не зробить так, як бачиш ти. Тому треба або себе змушувати брати все в руки, або шукати когось. Тому я би дуже хотів, щоб у нас була якась зацікавлена людина, яка би відповідала за організаційну частину. Яка би казала: так, лінивці, ану швиденько на 13-ту годину туди-то! І при цьому, щоб ми її слухали. Тобто, щоб це була ще й авторитетна людина.
– Чи багато в шухляді чорновиків якихось інших ідей?– Так, відкрий будь-який текстовий додаток у телефоні чи компі моєму чи Паші – там мільйон ідей. У мене є окремі файли для Інстаграму, стендапів, весіль і ще багато чого.
– У тебе досить непогано розвивається музичний напрямок. Є думки, як це запакувати у щось серйозне?– Це складно, але я вже побачив вогник надії із каверами в Інстаграмі. Мінус у тому, що платформа не дозволяє тобі перемотувати річ на потрібне місце, нема паузи. Але там є аудиторія, яка від мене чогось чекає. От зараз вистрілив формат з міксованими композиціями. Він більш-менш стабільний, я бачу план на наступні 5 роликів і розумію, що наберу певну кількість переглядів.
– Тобто ти вважаєш, що зможеш себе реалізувати в Закарпатті як музикант? Чи все ж таки для цього потрібно розглядати варіант переїзду до столиці?– Дивлячись, про який напрямок говоримо. Якщо далі писати кавери, то можна спокійно жити в селі Імстичево Іршавського району і там працювати. Але якщо я хочу писати свою музику, робити круті якісні аранжування, то варіантів нема – я повинен їхати до столиці, шукати компетентних людей і з ними працювати.
– Який же твій план?– Не знаю. Я собі якось казав, що по написанню моєї музики все, поїзд пішов – пізно, голос втомився і розпорошився у творчому запалі. А потім читаєш інтерв’ю, як якась співачка взагалі до 30 нічого не робила, співала по кабакам і тут на тобі – дзвінок і крута пропозиція. Тобто можливо все, я не відкидаю цього.
– Без сумніву, вашим зірковим часом було «ДВЕСТИ з Дмітрійом Пасульовим». «Совпадениє» навіть з трибуни Верховної Ради звучало. Тут склалося все: тема, час, втома людей від важких новин і потреба такого контенту. Очевидно, що цей успіх одночасно виявився планкою, вище якої важко перестрибнути, але міг стати і вашим трампліном до великих екранів…– Твоя правда. Мені здається, це секрет успіху всіх таких дуже спонтанних успішних проектів, коли автори на це абсолютно не розраховували. От і ми не розраховували. У нас був захід в ресторані і нам треба було терміново закрити дірку в 10 хвилин. Ми вирішили зняти відосік і швиденько за один вечір накидали сценарій. Це зараз ми розуміємо, що по якості гумору там нема прям нічого такого особливого, але воно зайшло саме в той час і почало рухатися, як снігова куля. Через пару годин проект жив уже без нашої участі. А потім нас почали питати, що далі. А ми розуміли, що далі нема нічого. Всередині ми розуміли, що треба зараз терміново щось робити. Але якщо воно буде гірше? А якщо воно буде дуже гірше? Ми дійсно в той момент трохи злякалися. І не пішли далі. І це знову ж таки та нерішучість, про яку я тобі говорив на початку. Я десь свою провину також у цьому відчуваю. Якби я врубив тоді якогось менеджера, змусив усіх щось писати і знімати далі, то може б і було щось. Але є так, як є.
– Зараз ти один із найпопулярніших ведучих святкових заходів на Закарпатті. У чому твоя фішка?– Опа, ти мене загнала в глухий кут… Я все ж таки звик асоціювати себе в парі з Мандзичем. Але якби я від третьої особи дивився на себе, то мені би, напевно, подобалася варіативність. Тобто я можу бути стриманим, вихованим, інтелігентним і періодично переключатися на якісь комічні, а іноді, абсурдні речі. Мені це дуже імпонує. Цим ти заплутуєш глядача, граєш на контрасті.
– Чим ця робота тобі подобається?– Це одна з платформ, де можна реалізовувати свої ідеї. Тут можна розвиватися в розмовному жанрі. Водночас це круте місце для якихось репетицій, відточення чогось. Тут можна перевірити жарти.
– Іноді із твоїх сторіс в Інстаграм може скластися враження, що ти якось надто скептично ставишся до людей. Ніби все і всі навколо тобі дуже набридли…– Зовсім ні. Це також жанр гумору. Люди повинні це розуміти. Я не можу зняти відосік, у якому солодко щебечу: «Я так вас люблю! Яке прекрасне весілля!». Тому що люди, які на мене підписані, не цього чекають. Вони чекають сарказму і тролінгу. І вони мені просто не повірять.
– Але ти відчуваєш межу, коли людина може образитися?– Сподіваюся, що так. Справа в тому, що це гумор, який мені найбільше імпонує. Сарказм я люблю найбільше. Звичайно, що ображу. Потім іноді доводиться вибачатися.
– Робота ведучого і постійна комунікація з аудиторією, напевно, навчили тебе непогано розбиратися у специфіці регіонів. Охарактеризуй весільних гостей в різних районах Закарпаття. Я думаю, всюди є свій колорит.– Я можу чисто суб’єктивно говорити, зі своїх спостережень.
Мукачево. Це часом завищена і перевищена планка. Треба ж перевершити сусіда! Буває, що доволі важко розтормошити гостей. Ну не знаю, якби ми сальто робили з факелами в руках, то деякі люди все одно б сиділи із запитанням на обличчі: ну і що? Але ми примудряємося завести і таких гостей. А взагалі – весілля дуже веселі і позитивні. І Винника з Монатіком тут люблять всі – і діти, і мами.
Ужгород. Тут нам комфортно працювати. Справа у тому, що у нас не зовсім класичний весільний гумор. Там присутній абсурд, ми можемо інтелігентно пожартувати, інтелектуально, водночас і використати фольклор. І нас тут розуміють. Мені здається, в цьому вся суть ужгородського глядача. Тобто він може по-закарпатськи поговорити, а завтра піти в галерею «Ілько» або вдома почитати якусь класну книгу. Тут не можна жартувати виключно в одному стилі, треба дозовано давати всього.
Хустщина. Цікаво спостерігати за приїжджими гостями. Наприклад, заробітчани. Їх на весіллі може бути 20-30 осіб, які у Празі живуть уже 5 років. То вони разюче відрізняються від своїх односельчан. Вони поводяться розкутіше – сміються, веселяться, більше відриваються. В цілому – добрий хороший регіон.
На Рахівщині – своя тема. У них у пріоритеті традиції і своя музика. Там багато коломийок. Вони люблять, коли ведучих дуже мало, бо мають, чим самі себе розважити.
На Тячівщині також ведучих небагато, але з іншої причини. Там головне – кухня. І коли у тебе на весіллі 10 подач гарячого, то люди стопудово годину будуть сидіти за столом. Тому ти повинен щось вигадувати із сидячими людьми, інакше буде величезна просадка. Молодята це розуміють і довіряють нам.
Найлегше працювати на іршавських і виноградівських весіллях. Гості прості, комунікабельні. Єдина їхня проблема, що вони дуже довго гуляють. До 6 ранку, наприклад. Це єдині весілля, які зберегли таймінг гуляння до ранку. І вони, дійсно, танцюють та веселяться.
Перечин, Великий Березний. Ми тут рідко працюємо. Але якась доля популярності у нас тут є і ми легко знаходимо контакт з місцевими жителями. Публіка непроста. З півсотні людей 40 – точно будуть представники якогось кримінального контрабандного світу. Їм їхній статус і стиль життя не дозволяють просто вийти, потанцювати і взяти участь в якомусь конкурсі. Але якщо це правильно подати, то виходить доволі весело. Тут головна фішка – показати, що ти частина їхньої компанії, а не прийшов над ними насміхатися. Треба перейти на їхній стиль спілкування. Якщо треба, то навіть можна десь матюкнутися.
Свалява. Територіально і ментально вони дуже близькі до Мукачева. Бувають гості досить скуті, надто серйозні. Їм ми приділяємо уваги трохи більше, ніж іншим, і тоді все гаразд.
Міжгір’я. От тут ми любимо працювати. Це далеко географічно, але вони дуже колоритні. Кожного разу нам скажуть: «Чекай, а зараз ми будемо якоюсь бринзою когось посипати». Тобто щоразу вони нас здивують якимись традиціями, але це нормально. Нам подобається. Весілля тут завжди дуже класні і ми задоволені звідти повертаємося.
Воловець. Мені здається, весілля ми там взагалі не вели. Проводили дні народження і було класно. Це запам’яталося.
– За якою схемою ви працюєте, коли на якомусь статусному весіллі присутні «особливі» гості?– Є стандартна фраза від замовника: цей столик не чіпати. Але вона на мене ніколи не діяла. Звичайно, є люди, для яких це принципово. І це відразу видно. Але частіше ти підходиш до цього столика, а там сидять живі адекватні люди, які готові веселитися. Вони вже замахалися, що до них ніколи ніхто не підходить. Тому часто саме такі «особливі» гості дуже круто реагують на конкурси і жарти.
– Яке твоє ідеальне весілля? Від якого ти сам отримуєш задоволення. Які чинники тут повинні спрацювати?– Це своєрідна хімія. Буває таке, що ніби все ок, ти виспався, не працював цілий тиждень, і ніби публіка класна, а воно не йде… У цьому плані мені класно, бо нас двоє. Мені не йде, то працює Паша. От вкінці весілля мені завжди важко, а Паша, навпаки, вмикається. Тут ми завжди виручаємо один одного. Ідеально, коли ти йдеш в люди, тобі подобається з ними спілкуватися, ти кайфуєш. Можна підійти до будь-якого вуйка, почати з ним говорити про фури і почути купу цікавої інформації. Добре, коли відчуваєш віддачу.
– Що тебе може розчулити на весіллі? Які моменти навіть тебе, такого іронічного і саркастичного, можуть протяти?– Звичайно, що я також живий. Що може розчулити? От мами не так, бо мамам якось властиво плакати, а от коли я бачу, що мужики плачуть, то це для мене прям ну все… Уяви собі, сталевий такий мужик, і коли він танцює з донькою, а в нього котяться сльози… Або батько нареченого говорить, а у нього тремтить голос… От тоді тебе самого це пробирає. І я завжди після цього не знаю, що сказати… Бо ти думаєш, що все, що зараз можна сказати, воно зайве… Тому не такий я вже і твердошкірий, як тобі могло здатися.
– Живе спілкування допомагає вивчати людей. Наскільки ти освоїв цю науку?– Зізнаюся, я жахливо розбираюся в людях. Дуже часто помиляюся. Це якщо про життя поза роботою. А от під час роботи, то з мікрофоном я набагато комфортніше почуваюся. Тоді навіть мозок інакше працює. Мікрофон мені допомагає налагодити контакт з людиною. З ним я легко можу розговорити будь-кого і дізнатися про нього все, що мені потрібно.
– Де відновлюєшся, набираєшся енергії?– У плані відпочинку, то мене надихають і одночасно дозволяють перемкнутися успіхи в інших напрямах. Наприклад, в суботу-неділю я попрацюю на весіллі і мені буде дуже цікаво прийти в офіс, вивчати нові дизайни, видавати зарплату, платити за електроенергію. Це для мене відпочинок. Якщо я прийду з весілля, піду на басейн і нічого там не буду робити, то не відчую, що відновився. Зміна діяльності – найкращий відпочинок. Якось взимку відразу після весільного сезону ми поїхали на море і я себе дуже напружено почував. Бо думав, а що там в офісі? Думав, що вже все завалилося там без мене, без мого контролю.
– Важко бути керівником? Часто доводиться приймати жорсткі рішення?– Важко. От я би цю штуку хотів загартувати. Інколи виходить, часто – ні. Коли я розумію, що це відвертий косяк, то легко роздаю пі..лі направо і наліво. Я можу вибухнути, накричати. Потім можу зробити внутрішній розбір і зрозуміти, що, напевно, це я тоді даремно.
– Ти пройшов навчання у kmbs. За чим туди ходив? Що хотів дізнатися чи навчитися?– Я знаю свої слабкі сторони як керівника. Основна проблема, що ти постійно маєш бути авторитетом для своїх працівників. А якщо розвивається фірма, то розвиваються і працівники. Вони ростуть і ти повинен не відставати від них, а то і бути на голову вище. От, наприклад, Женя Роман (один із ведучих «Нашої Файти», – прим.авт.). Це вже не той ведучий, який прийшов до нас у перший день. Це повноцінна самодостатня незалежна одиниця колективу. Він може прийти і повністю підготувати свою програму. Так само ді-джей. А тобі постійно треба залишатися авторитетом для них. Це найскладніше.
– «Наша Файта», окрім усього, ще дає роботу музикантам і співакам. І ти тут уже виступаєш як продюсер. Це взагалі кардинально інший напрямок діяльності. Ти робиш відомими дівчат-вокалісток, в якійсь мірі впливаєш на їхню долю. Не забагато цього всього для тебе?– Це була вимога ринку. Ми побачили, що окрім ведучих, клієнти просили якісний музичний живий супровід. Можна було продавати готових виконавців, але ми пішли іншим шляхом і створили «Файта-бенд». Із усіх напрямів, якими ми займаємося, цей найскладніший. Бо тут ти маєш справу з творчими людьми. А вони реально відрізняються від усіх інших. Там зовсім інший тип мислення. Це космос. Ці люди реально не так бачать цей світ, як усі, і до них, відповідно, потрібен інший підхід. Там не проканають такі мотиваційні посили, як до ді-джея чи технічного працівника. Творчі люди постійно думають: я не там, де я маю бути. І ти їм постійно маєш пояснювати, що все круто, а буде ще краще.
– Коли закінчується сезон, ти сумуєш за весіллями, людьми?– Так, я завжди спочатку кажу: «Фух, слава Богу! Нарешті можна виспатися і відпочити». Але проходить близько тижня і я ловлю себе на тому, що я би вже щось провів. Мені не вистачає цього контакту. Бо як би ти не крутив, популярність в Інтернеті штучна. Тому я щиро чекаю моменту, коли візьму в руки мікрофон, вийду до живих людей, відчую зв'язок. Це круто, справді.
Лариса Липкань,
VaroshФото:
Карл Смутко