«Укрзалізниця» планує у червні 2019 року запустити ще один міждержавний потяг, який слідуватиме за маршрутом Мукачево - Кошице.
І це вже складається певна тенденція. Адже вже далеко не перший маршрут у європейському напрямку. Які, між іншим, мають попит у населення. Все-таки «безвіз» та євроінтеграційна політика призвели до значного збільшення пасажиропотоку в країни ЄС зі сторони України. І все частіше українці добираються туди не автівкою та через кордоні черги, а потягом та автобусом. Попит є, отже буде рости і пропозиція.
Колією до ЄвропиВідкриття нового маршруту для потягів «Мукачево - Кошице» анонсував на своїй сторінці у facebook голова правління ПрАТ «Укрзалізниці» Євген Кравцов. Про точну дату запуску він поки що не повідомляє. «Ми поки обережні в цьому, але попередні домовленості такі: вже у червні запустимо поїзд «Мукачево – Кошице». Тестовий рейс за цим маршрутом поїде за кілька місяців - 2 квітня. Час в дорозі – близько 4 години», - йдеться у повідомленні.
Подібний маршрут відповідає потребам сьогодення. Тому що отримавши вільний доступ до ЄС, громадяни не гають можливості там побувати: або у пошуках роботи, або - туристичних принад. І все частіше вони їздять туди не своїм ходом, а завдяки пасажирському транспорту – все-таки, це зручно та швидше. Хто сумнівається, достатньо лише глянути на автомобільні черги на кордоні і все стає зрозуміло.
Цифри це підтверджують. Згідно повідомлень прес-служби «Укрзалізниці», перевезення пасажирів залізничним транспортом України до країн ЄС в 2018 році збільшилися порівняно з 2017 роком в 1,8 рази - до 676 тис. пасажирів з 369 тис. До прикладу, тільки за І півріччя минулого року до країн ЄС залізницею перевезли 187 тисяч пасажирів.
Фото: Мукачево.net
З’явився попит, з’явилася і пропозиція. Наприкінці 2018 року «Укрзалізниця» вже запустила безпересадочний вагон «Київ – Вроцлав», потяг «Мукачево - Будапешт», а ще міжнародний поїзд «Чотири столиці» за маршрутом «Київ - Мінськ - Вільнюс – Рига». Чиновники вже звітували, що наповненість цього потягу в одну та іншу сторону – не менше 40%.
Окрім того, пасажирські поїзди курсують до важливих туристичних і ділових центрів Європи: Варшави, Відня, Будапешта, Вільнюса, Риги, Бухареста, Кошиці, Кракова, Любліна тощо.
Важливий нюанс. Україна не просто запустила потяги у напрямку європейських міст, а й адаптувала свою техніку до потреб сусідів. Зокрема, актуальний для закарпатців потяг «Мукачево-Будапешт», який курсує за цим напрямком із грудня минулого року, їздить колією, адаптованою під європейські вимоги. В Мукачеві для цього спеціально збудували окрему платформу, відремонтували колію та засоби сигналізації і зв’язку.
Так само «Укрзалізниця» збирається зробити і з потягом Мукачево - Кошице. «Минулоріч ми вдало запустили рейс до Будапешта, теж євро колією», - підтвердив голова правління «Укрзалізниці». А ще керівник додав: «Саме українське Мукачево має стати потужним пасажирським хабом для мандрівок Європою». За попередніми даними, графік поїзда «Мукачево – Кошице» буде складений таким чином, щоб пасажири могли запланувати маршрути з пересадками: зі станції Кошице – на поїзди до Праги та Братислави. До речі, в «Укрзалізниці» були розмови і про запуск вже цього літа окремого потягу «Мукачево - Прага».
«Є Wi-Fi, розетки, крісла комфортні…»До того ж, українці прагнуть тепер не тільки європейських маршрутів, а й…європейської якості. І у нашій державі це пробують втілити, що викликає позитивні враження у громадян. Зокрема, журналіст Олександр Рудоманов описав свої враження у своєму блозі і підтвердив позитивні зрушення від поїздки потягом «Мукачево - Будапешт».
«Особисті враження від поїзда — позитивні, але ще потрібно реалізувати: онлайн продаж квитків, скорочення часу зупинок у Чопі та Захоні за рахунок проходження митного і прикордонного контролю під час руху поїзда, - написав він. - Самі вагони обладнані розетками, кондиціонером, відеонаглядом, wi-fi та моніторами із графіком руху. Вікна вимиті, тому під час руху поїзда можна насолоджуватися краєвидами. Місця між сидіннями достатньо, я вліз без проблем та навіть мав вільний простір. В Україні та Угорщині посадка на поїзд відбувалася з низької платформи, тому речі потрібно буде піднімати по сходах. Квитки перевіряє провідник української залізниці спільно з угорським провідником під час руху поїзда, при цьому у напрямку Мукачево-Будапешт безквиткових не беруть через прикордонний контроль».
Хороші враження і у закарпатців, які користуються цим потягом доволі часто. Вони також відзначають підвищений комфорт. «Тут є Wi-Fi, розетки біля кожного ряду. Кожен третій ряд крісел має столик. Крісла комфортні, - розповів закарпатець Денис Добра. - І ще дрібничка — гачок для одягу на полиці, і біля вікна. А багажні полиці вражають — там поміщаються дуже великі валізи і сумки».
Загалом, за інформацією Центру транспортних стратегій, цим потягом тільки станом на січень цього року вже скористалися 1602 особи, а за перші 4 тижні існування потягу його наповненість була не нижче 38%.
Можна й автобусами
Намагаються не відставати у цьому плані й автобуси. Українці, як і мешканці нашого регіону, активно користуються і цим видом транспорту для візиту до європейських країн. Тим більше, він останнім часом значно став комфортніше. І це завдяки появі на цьому ринку європейських компаній. Так, на Закарпатті лідируючі позиції у цій сфері з 2015-го року зайняла чеська компанія Leo Express.
Вже зараз завдяки ним можна поїхати комфортним транспортом від Рахова до Праги, а ще в Кошице чи Відень. А зі Львова можна добратися у польські міста.
Свого часу генеральний директор LEO Express Пітер Келер пояснив у ЗМІ мотивацію появи компанії на нашому ринку. «Ми вважаємо, що наш новий напрямок в Україні, з одного боку, спростить дорогу на роботу в напрямку Чехії, а з іншого боку, також приверне чеських і словацький туристів, які люблять відкривати для себе нові і цікаві місця. Такі в Закарпатській області України, безумовно, є», - повідомив він у коментарі виданню Zdopravy.
Задоволені такими автобусними перевезеннями і самі закарпатці. «Я вже двічі користувався перевезеннями компанії «Лео Експрес» і можу сказати, що приємно вражений як якістю транспорту, послуг перевезень, можливістю по одному квитку робити ряд пересадок на різний транспорт компанії, так і клієнтоорієнтованістю, - розповів мешканець Ужгорода Юрій. - Радий, що іноземні перевізники заходять на український ринок та створюють конкуренцію місцевим перевізникам. Останні раніше, на мою думку, користувалися відсутністю альтернативи, через що ставили завищені ціни та дозволяли собі використовувати старий і неякісний транспорт. Зараз же вони вимушені або вв’язуватися в конкурентну боротьбу, або зникнути з ринку. На мою думку, прихід європейських перевізників в Україну став можливим, не в останню чергу, завдяки безвізовому режиму. Як відомо, нещодавно в ЄС вирішили підняти консульський збір з 60 євро до 80. Це чимала сума для більшості українців. Завдяки безвізовому режиму за такі ж гроші можна провести уікенд в Європі, принаймні для жителів прикордонних областей. Безумовно, це посприяло збільшенню пасажиропотоку, а значить - і зацікавленості європейських перевізників», - вважає він.
До речі, в січні у польських ЗМІ з’явилася інформація, що Leo Express планує запустити ще й потяг прямо до кордону України. Разом з тим, наразі компанія домовляється аби паспортний контроль був безпосередньо на борту потягу, як це роблять на потягах «Укрзалізниці» до Перемишля.
Зайшов на закарпатський ринок перевезень і ще один чеський перевізник RegioJet, який із квітня запустив два рейси з Ужгорода та Мукачева до Кошице та Праги.
І щось підказує, що це ще не межа. З ширшим відкриттям європейських «воріт» та недосконалою системою пропуску автомобілів на кордоні, українці все частіше будуть звертатися до потягів та автобусів. Це швидше та комфортніше. Залишилося лише перевізникам задовольнити попит, адже умови дозволяють.
А ще владі слід вирішити проблему…потягів на Закарпаття. Вже 4-ий рік існує проблема добратися в наш гірський край: в 2015-му «Укрзалізниця» під час масового скорочення поїздів, скоротила і два маршрути на Закарпаття. Особливо популярний «№99 Ужгород-Київ», який був максимально зручним та комфортним для закарпатців. Запропоновані ж «Ужгород-Лисичанськ» та «Київ-Солотвино» потреб краян та гостей не надто задовольняє – відповідно виник дефіцит квитків. З цією проблемою до Києва вже зверталася Закарпатська обласна рада, про неї говорили місцеві нардепи та навіть прості громадяни за допомогою флешмобів. Але ситуація не змінилася на краще. А добиратися автобусом чи автівкою через гірські перевали на Закарпаття – не надто зручно: дається взнаки відстань та географічні особливості. Тому проблему зайвого квитка на потяг слід виправляти. Інакше шлях в Європу стане важче.
Денис Фазекаш, спеціально для Prozahid