За інформацією AUTO-Consulting, найближчим часом планується зміна системи навчання в автошколах і прийому іспитів у ДАІ.
Нововведення закріплять законодавчо, і вони будуть відповідати європейським стандартам.
Основна ідея зміни формату навчання у вітчизняних автошколах і прийому іспитів у майбутніх водіїв - виключити корупційну складову. І, природно, підвищити рівень безпеки. Тому, щоб не вигадувати велосипед, орієнтуватися будуть на європейські норми.
У країнах Євросоюзу, де кількість автомобілів на душу населення вдвічі перевищує українські показники, а кількість ДТП при цьому вдвічі менше, питаннями серйозної підготовки водіїв займаються вже давно. Там дійшли висновку, що просто регулювання та оптимізація дорожнього руху, а також просто контроль і штрафи за порушення ПДР не допомагають. Необхідна нова система підготовки водіїв.
Причому, вчити треба не тільки драйверів, а й пішоходів. А починати цю роботу слід з викладачів автошкіл. Адже, за великим рахунком, в тому, що відбувається на наших дорогах, відповідальні автошколи. В Європі, наприклад, у Німеччині, викладачі автошкіл допускаються до начитки лекцій після 5 місяців спеціального навчання і 4,5 місяці стажування. У Норвегії - після 2-х років, у Фінляндії - після 1,5 років навчання. Навчання в Європі проводять або асоціації автошкіл, або - громадські організації, або спеціально акредитований орган, який має відповідну ліцензію.
І мета навчання там - НЕ видача прав, а випуск на дороги безпечних водіїв. А в Україні сьогодні, учні автошкіл їздять по дорогах ще до того, як закінчать прослуховувати повний теоретичний курс ПДР. І в Україні не існує закону про навчальні заклади, які готують учасників дорожнього руху.
Цілі навчання в Європі:
1) навчити керувати автомобілем;
2) навчити керувати дорожніми ситуаціями. А це не тільки знати ПДР, а й знати, що робити, коли їх порушують інші учасники руху, велосипедисти або пішоходи;
3) навчити планувати маршрут і час в дорозі;
4) навчити використовувати автомобіль в повсякденному житті. На основі цієї матриці, в європейських країнах розроблено програми і прийоми викладання, а також - методика прийому іспитів.
Крім того, помилки, допущені на іспитах в автошколі, в країнах Євросоюзу ділять на критичні і дрібні. За перші - перездача, за другі - зниження балів. Це законодавчо прописано. Ніякого суб'єктивізму. А у нас сьогодні навіть немає єдиної системи приймання та здачі іспитів і все віддано «на відкуп» суб'єктивну думку екзаменаторів. .
Теоретичний іспит в Європі складається з 40-50 питань, які ілюструються відеофайлами або реальними фото. Переглянувши сюжет, екзаменованих повинен визначити, хто порушив ПДР, а хто - ні. Майже у всіх країнах Євросоюзу практичні заняття проходять у місті. Для категорії В - це 45 хвилин, для категорій С, D, E - більше 75 хвилин.
Всі іспити переслідують дві мети: визначити чи готовий учень до того, щоб сісти за кермо і яка ефективність методики, за якою його навчали. Якщо від одного інструктора або однієї автошколи на іспит часто приходять погано підготовлені кандидати, виникає питання про анулювання їх ліцензії.
У Німеччині інструктори-викладачі автошкіл проходять такий курс підготовки:
1) по дорожньому руху - 280 (!) Годин;
2) право - 70 годин;
3) будова автомобіля - 90 годин;
4) водіння - 15 годин;
5) педагогіка дорожнього руху - 235 годин.
Потім майбутній інструктор здає 60-годинний курс практичного водіння, 60-хвилинний іспит з їзди, 30-хвилинний письмовий і 30-хвилинний усний. Щоб викладач міг ще й грамотно говорити, пояснюючи учням основи водіння. І інструктор, отримуючи свою ліцензію за 4-8 тисяч євро, намагається, щоб її у нього ніколи не відібрали.
Нам в Україні також потрібна методика прямого іспиту, - зазначили учасники форуму з безпеки дорожнього руху. І єдиний електронний реєстр кандидатів у водії. Крім того, наші екзаменатори повинні мати спеціальну освіту і, як і в багатьох країнах світу, - досвід викладання в автошколі.
Основою навчання водіїв в Україні має стати науково обгрунтоване управління дорожньою ситуацією. Адже навчання в автошколі - це не тільки перемикання передач і проїзд перехресть. Крім того, реформа автошкіл передбачає створення акредитованих центрів з навчання викладачів, інструкторів та екзаменаторів автошкіл. І кожні 3-5 років вони повинні проходити підвищення кваліфікації.
У групах має бути мінімальна кількість учнів. І потрібна державна захист від неякісного навчання. Автошколи треба позбавляти ліцензії, якщо серед їх випускників велика кількість ДТП і порушників ПДР. Повинна бути персональна відповідальність автошкіл за їх випускників.
У нашому законодавстві пропонують прописати, скільки має тривати іспит, як нараховуються штрафні бали, за які помилки учень не допускається до управління. Щоб учень знав, чому він не здав і над чим йому варто попрацювати. І головне, щоб ці рішення не залежали від суб'єктивних оцінок екзаменаторів.
Пропонуються і, так би мовити, послаблення. Водійські категорії пропонується відкривати паралельно. Разом з вищими - споріднені нижчі. А для кандидатів на отримання прав професійного водія, буде розроблена програма з поглибленим вивченням ПДР. Крім того, ті, хто хоче стати професіоналами, повинні мати 5-річний досвід водіння, щоб учень не сидів за кермом таксі.
7 Днів