Меблевий щит та паливні брикети фірма експортувала і раніше, а от з готовими меблями вийшла на європейський ринок лише у 2014-му. З того часу "К'Лен" щороку суттєво збільшує продажі в ЄС. А зараз готується здійснити пробну поставку продукції іще й на ринок США.
Шлях за 20 років: від рубанка – до сучасних технологійУ циклі матеріалів про закарпатських виробників, що успішно експортують свою продукцію на європейський ринок, "ПроЗахід" уже писав про одне з закарпатських підприємств деревообробної галузі – великобичківське ТОВ "ВГСМ", яке виконує замовлення компанії IKEA. Утім, і це товариство, і десяток інших великих деревообробних підприємств, які працюють в області, не є 100%-во українськими, адже мають закордонних інвесторів. Приклад ТзОВ "К'Лен" у цьому контексті – унікальний, адже компанія створена без жодного долара іноземних інвестицій.
{g}
Цікаво, що, попри свою "кленову" назву, насправді компанія, про яку йде мова, взагалі не використовує у виробництві цю породу деревину. "К'Лен" – це влучна абревіатура, усічена від словосполучення "Компанія Лендєл", співвласниками якої є Михайло та Марина Лендєли, які у 1997 році самотужки створили, умовно кажучи, столярний цех, що за 20 років переріс у сучасне європейське виробництво.
– За 20 років ми пройшли шлях від ручної праці до автоматизованого виробництва, від атмосферної сушки до сучасних технологій контролю за процесом сушіння, суттєво збільшивши виробничі потужності, – розповідає керівний директор товариства Олександр Данко.
Почавши з Закарпаття, компанія доволі швидко вийшла і на ринки інших регіонів, тож зараз має фірмові магазини ще й у Львові та Києві, а також продає меблі через мережу дилерів в інших областях. На підприємстві повний завершений цикл виробництва: від заготівлі деревини до фарбування і лакування готової продукції.
В результаті компанія може запропонувати конкурентну ціну і достойну якість виробів. Завдяки цьому з кожним роком нарощує продажі. Цікаво, що більш ніж півтора десятиліття ТзОВ "К'Лен" виготовляло тільки напівфабрикат – меблевий щит, паралельно переробляючи відходи виробництва у паливні брикети.
До готових меблів "доросли" лише 4 роки тому. Щоправда, на той момент "К'Лен" уже серйозно працював на експорт: щит і брикети продавали і в Україні, і в Росії, і в Європі. У 2014 році компанії довелося пережити непростий період, коли через війну на Сході виникли проблеми з російським ринком.
– На той час ми постачали до Росії значні обсяги меблевого щита. Частка російського ринку в структурі нашого експорту не була критичною, але дуже значною – розповідає Олександр Данко.
Нині ТзОВ "К'Лен" експортує до Європи близько 90% асортименту всієї виготовленої продукції (це і меблі (див. рис.1), і щит, і паливні брикети). Географія поставок широка: від Польщі і Німеччини – до Швеції і вже згадуваної Великобританії. А зараз у компанії хочуть спробувати здійснити пробну поставку меблів і на північноамериканський ринок.
Рисунок 1. Порівняння обсягів продажу меблів в Україні та ЄС
Продажі в ЄС ростуть щороку
Асортимент меблів, які експортуються на європейський ринок, доволі широкий, проте наразі головна "фішка" – це столи і спальні кімнати (комплекс: ліжко, шафи, комоди, приліжкові тумби).
Зараз у компанії також розглядають варіант постачання в ЄС готових модулів вітальних кімнат, на які в Європі також високий попит. Щоправда, аби це стало можливим, потрібно збільшувати обсяги виробництва.
– Ми зацікавлені в пошуку нових клієнтів, і у зв'язку з цим, зараз намагаємося провести оптимізацію: збільшити можливості виробництва не втрачаючи якості продукції. Паспортні потужності обладнання дозволяють виробляти набагато більше продукції, ніж випускається зараз. Тому ми запросили закордонних досвідчених фахівців (з Польщі і Німеччини – Я.С.), які допомагають нам оптимізувати виробничий процес. Після цього зможемо побачити реальну картину наших можливостей, – каже директор компанії.
Збільшення обсягів виробництва напряму залежать і від наявності деревини. В цьому контексті, за словами Олександра Данка, на ситуацію позитивно вплинула заборона вивезення з країни непереробленого лісу: "Для українського деревообробника, мораторій на експорт лісу-кругляка – це гарантія того, що підприємство буде забезпечене сировиною і зможе виконувати взяті на себе зобов'язання перед партнером щодо поставок продукції".
Питаємо, а як закарпатські виробники шукають замовників у Європі?
– Нинішніх основних партнерів ми знаходили переважно на міжнародних спеціалізованих виставках, а саме Z.O.W.2015, Z.O.W.2016, Z.O.W.2017; KIFF 2017, KIFF 2018; M.O.W.2017. Цього року також плануємо взяти участь у виставці M.O.W.2018, що пройде в німецькому Бад-Зальцуфлєні з 16 по 20 вересня, – відповідає пан Олександр.
За його словами, головним аргументом "за" українську продукцію для європейського споживача є баланс "доступна ціна – достойна якість". Тож європейські продажі ТзОВ "К'Лен" щороку ростуть на 10-25 %. У тому числі і реалізація меблів саме під українським брендом.
Цікаво, що компанія "К'Лен" нещодавно отримала статус уповноваженого експортера, який спрощує експорт продукції до ЄС. Зараз закарпатський виробник має право складати декларацію-інвойс та експортувати товари з України до країн ЄС без сертифіката форми EUR.1. Така новація, що полегшує роботу на зовнішніх ринках, запроваджена відповідно до ст. 23 Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом.
Зона вільної торгівлі між Україною та ЄС дала позитивний поштовх і в здійсненні імпортних операцій. Зараз, каже директор ТзОВ "К'Лен", триває перехідний період.
– Починаючи з 2016 року, на певні види товару, що були вироблені в країнах Європейського Союзу, ставки ввізного мита щороку зменшуються. Скажімо, якщо брати меблеву фурнітуру, то в 2016 році ставка мита складала 7,5%, у 2017 році – 5%, а в 2018 році - 2,5%, – наводить приклад Олександр Данко.
А як працює механізм виконання замовлень для європейців? До прикладу, один із основних замовників компанії "К'Лен" – це німецький власник крупної групи меблевих будинків, що має сотні клієнтів по всій Європі.
– Це потужна мережа, з якою дуже зручно працювати, - констатує Олександр Данко. – Німецька компанія надає дизайн продукту, який, на її думку, буде користуватись попитом на європейському ринку, після чого ми спільно розробляємо креслення та технічну документацію. Далі виробляємо готові меблі і відправляємо їх замовнику.
Наостанок керівний директор ТзОВ "К'Лен" каже, що європейці з зацікавленням ставляться до українських виробників. Але в ЄС дуже важливо створити собі добре ім'я і працювати відповідально.
– Зараз ми вже отримуємо листи від замовників, де вони пишуть, що ми входимо в трійку їхніх найкращих партнерів, і вони зацікавлені перенаправляти замовлення від інших виробників на Закарпаття. Нам це надзвичайно приємно і важливо, адже це – наша репутація. А її, як відомо, не купиш, – підсумовує Олександр Данко.
Ярослав Світлик, спеціально для "Про Заходу"