Цьогорічна зима на Закарпатті виявилася доволі сніжною та прохолодною, а погодні умови – справжнім випробуванням для місцевих доріг. Та таким серйозним, що наприкінці січня тодішньому очільнику Закарпатської ОДА Геннадію Москалю довелося збирати спеціальну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. На ній розглядався критичний стан доріг державного значення, що знаходяться на балансі Служби автомобільних доріг України – структурного підрозділу Міністерства інфраструктури України. Комісія на своєму засіданні 31 січня 2019 року вирішила визнати стан доріг державного значення на Закарпатті таким, що може призвести до виникнення надзвичайної ситуації державного рівня.
Вже на початку лютого офіційний сайт Геннадія Москаля
повідомив, що уряд на прохання голови ОДА виділив для Закарпаття додаткові кошти на ремонт доріг державного значення, які перебувають у жахливому стані.
Серед списку доріг, що підлягали ремонту, фігурувала і дорога державного значення Н 09 Мукачеве — Рахів — Богородчани — Івано-Франківськ — Рогатин — Бібрка — Львів.
Це одна з найважливіших транспортних артерій області, оскільки проходить через майже все Закарпаття та поєднує шість районів. Однак наприкінці зими, як тільки зійшов сніг, дорога перетворилася більше на природню перешкоду, аніж споруду, призначену для руху по ній транспортних засобів.
У зв’язку з цим суспільний резонанс навколо жахливого стану закарпатських доріг та їх невідкладного ремонту тільки підвищувався і наприкінці тієї ж зими, на початку весняного періоду з кожним днем тільки підвищувався.
Роботи без тендеруТакою ситуацією, зокрема високим суспільним резонансом та підвищеною увагою громадськості до стану місцевих доріг, вирішили скористатися різного роду чиновники – від міністра до депутатів, народних та обласних. 23 березня на сторінці у соціальній мережі «Фейсбук» міністра інфраструктури Володимира Омеляна та народного депутата Валерія Лунченка з’являються дописи про те, що на дорозі Н 09 почалися ремонтні роботи.
Вже 24 березня на своєму Ютуб-порталі місцевий телеканал «М-Студіо» розміщує відео сюжет про початок ремонтних робіт на цій дорозі в районі села Сільце. В
описі сюжету йдеться про те, що стартували так звані попередні роботи, під час яких техніка знімала верхній шар асфальту.
В інтерв’ю телеканалу нардеп Валерій Лунченко розповідає про те, що за його спиною розпочаті роботи з експлуатаційного утримання дороги. Також у сюжеті «засвітився» і депутат Закарпатської обласної ради Мирослав Білецький, якого відносять до команди Валерія Лунченка. Він подякував народним депутатам від Закарпаття та «губернатору» за домовленості з Урядом щодо фінансування дорожніх робіт.
Та попри дифірамби депутатів виявилося, що відповідних тендерів на ремонт автошляху на момент робіт, зйомок та публікації сюжету проведено не було. За інформацією сайту «Prozorro» Службою автомобільних доріг в Закарпатській області як замовником були визначені для торгів три окремі ділянки на дорозі Н 09 та відповідно три окремі конкурси:
1) Поточний середній ремонт автомобільної дороги державного значення Н-09 Мукачеве-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянці км 2+800 - км 21+120 – очікувана вартість робіт 432 763 000 грн. Взяти участь зголосилися п’ять фірм, проте до торгів допустили тільки три: ТОВ «ТЕХНО-БУД-ЦЕНТР», «ШБУ-77» та «ШЛЯХО-БУДІВЕЛЬНЕ УПРАВЛІННЯ № 14». Не допустили до конкурсу ПП «ПОЛТАВАБУДЦЕНТР» та , попри скаргу замовнику, ТОВ «ПБС».
2) Поточний середній ремонт автомобільної дороги державного значення Н-09 Мукачеве-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянці км 22+120 - км 32+500 - очікувана вартість робіт 239 816 000 грн. До конкурсу знову не допустили ТОВ «ПБС» та ПП «ПОЛТАВАБУДЦЕНТР» - торги відбулися тільки між двома фірмами: «ШБУ-77» та «ШЛЯХО-БУДІВЕЛЬНЕ УПРАВЛІННЯ № 14».
3) Поточний середній ремонт автомобільної дороги державного значення Н-09 Мукачеве-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянці км 34+000 - км 43+500 – очікувана вартість робіт 216 949 000 грн. Однак торгів по цій ділянці так і не відбулося через те, що до конкурсу знов було не допущено двох учасників, які зголосилися – ТОВ «ПБС» та ПП «ПОЛТАВАБУДЦЕНТР».
Торги щодо двох перших ділянок відбулися 25 березня 2019 року, тобто через два дні після «розпіарених» міністром та депутатами робіт. 26 березня про це
повідомив сайт «Наші Гроші. Львів» На той момент журналісти відзначали, що перша закупівля на один з відрізків шляху на майже 432 мільйони гривень перебуває тільки на стадії повідомлення про намір укласти договір. «У ще одній тільки вчора, 25 березня, відбувся аукціон. Третій тендер з ремонту 10 кілометрів дороги призупинений через ще не розглянуту скаргу одного із учасників у Антимонопольний комітет. Ремонт відрізку поблизу Сільця, де вже розпочали роботи, передбачено другим або третім тендером» - йшлося у матеріалі львівських журналістів.
Натомість у Службі автомобільних доріг Закарпаття
на заяви журналістів відповіли в той же день на своєму сайті: «Цієї суботи на Н-09 в Іршавському районі розпочаті післязимові роботи в рамках експлуатаційного утримання автошляху, на найбільш проблемних ділянках, де традиційний ямковий ремонт не вирішує проблеми водіїв. Саме тому, з метою забезпечення проїзду громадян, здійснено фрезерування уражених ямковістю ділянок»
Хто виконував роботи до початку аукціону?У коментарі журналісту начальник Служби автомобільних доріг в Закарпатській області Михайло Попович запевнив, що роботи 23 березня проводились у рамках експлуатаційного утримання доріг обласним автодором. Безпосереднім виконавцем робіт у якості субпідрядника була фірма «САТ Україна». Справді, логотип цієї фірми можна помітити на техніці і в згаданому вище сюжеті «М-Студіо». Що відомо про фірму? З інформації з Єдиного державного реєстру відомо, що це київська фірма, керівником і підписантом якої значиться Білоус Андрій Валерійович.
Запам’ятайте це прізвище, воно нам ще знадобиться.
Які саме роботи виконувались перед початком аукціону?
У тому ж таки коментарі журналісту пан Попович заперечив твердження, опубліковане на сайті Служби автомобільних доріг в Закарпатській області 26 березня про те, що «здійснено фрезерування уражених ямковістю ділянок». Натомість назвав роботи «зніманням нерівностей».
Подібного визначення у затвердженій Держслужбою автомобільних доріг Класифікації робіт з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування знайти не вдалося. Тим паче, у вже згаданому сюжеті явно видно, що техніка знімає верхній шар асфальту методом фрезування дорожнього покриття.
Фрезерування дорожнього покриття – це видалення дефектного шару асфальтобетонного покриття та текстурування поверхні дорожнього полотна для підготування поверхні до укладання нового покриття. Фрезування дорожнього покриття так само не передбачено Класифікацією робіт, однак передбачено … технічними завданнями у тендерній документації тендерної закупівлі.
Хто виграв конкурс?25 березня 2019 року щодо робіт по двох ділянках автошляху Н09, а саме ділянці км 2+800 - км 21+120 та ділянці км 22+120 - км 32+500 були проведені торги.
До торгів щодо другої ділянки, а саме на цій ділянці і проводилися «попередні» роботи, було допущено тільки дві фірми: ТОВ «ШБУ-77» та ТОВ «ШЛЯХО-БУДІВЕЛЬНЕ УПРАВЛІННЯ № 14». Участь ще двох учасників, а саме ТОВ «ПБС» та ПП "ПОЛТАВАБУДЦЕНТР" було відхилено.
Переможцем конкурсу стало ТОВ «ШБУ-77» з пропозицією майже 215 мільйонів гривень.
Що відомо про «ШБУ-77»? За інформацією з Єдиного державного реєстру це також фірма із київською пропискою, а засновником її значиться вже згаданий нами керівник фірми, яка проводила «попередні» роботи, Білоус Андрій Валерійович.
За
інформацією колег із «Наші Гроші. Львів» Білоус також є директором ТОВ «Бітунова Україна», яке засноване австрійською компанією Bau Holding Beteiligungs AG та українцем Віктором Гавриленком, який у 2002-2003 році очолював ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» та, за даними «Наших грошей», був задіяним в корупційних схемах «Укравтодору» за часів Януковича.
Натомість ТОВ «САТ Україна» засноване австрійським концерном «Штрабаг СЕ» («Strabag SE»). Австрійська «Strabag SE» є головною компанією однойменного концерну, куди входить «Bau Holding Beteiligungs AG». Згідно з річним звітом за 2016 рік, чверть акцій «Strabag SE» належала кіпрській фірмі «Rasperia Trading Ltd» із групи «Базовий Елемент» російського олігарха Олега Дерипаски.
Що стосується ремонту першої ділянки дороги Мукачево-Рогатин, то роботи врешті так само отримала «ШБУ-77», хоча спочатку переможцем визнали ТОВ "ТЕХНО-БУД-ЦЕНТР". Однак, як зазначається у протоколі анулювання, представники компанії надали неправильну довідку про відсутність (наявність) судимості у особи, яка підписала тендерну пропозицію.
Експерт-аналітик у Центрі громадського моніторингу та досліджень Олег Блінов пояснює, що така помилка з довідкою відверто кажучи дивна для фірми, яка готувалася для такого тендеру. Однак саме через цю помилку вартість робіт на згаданій ділянці коштуватиме Службі автомобільних доріг області не 295 мільйонів гривень (відповідно до пропозиції ТОВ "ТЕХНО-БУД-ЦЕНТР"), а майже на 90 мільйонів дорожче – 379 мільйоні, згідно пропозиції нового переможця, яким стало «ШБУ-77».
До речі, цікавий факт про ТОВ «ШБУ-77». Згідно інформації аналітичного порталу «YouControl», весь дохід фірми з часу її заснування, тобто з 2017 року, сформувався з державних закупівель лише у Закарпатській області. Всього із трьох замовників найбільшим є Служба автомобільних доріг у Закарпатській області. Двоє інших – Виконавчий комітет Хустської міської ради та Управління міського господарства та благоустрою Берегівської міської ради. На замовленнях цих установ доходи фірми становили:
- у 2017 році – 275 500 000 грн.;
- у 2018 році – 1 405 690 417 грн.;
- у 2019 році – 941 992 161 грн.
Ще один цікавий факт. Роботи з поточного середнього ремонту дороги Н 09 на ділянках, які виграла «ШБУ-77» виконує все та ж техніка, що і «попередні» роботи із фрезування незадовго до початку конкурсу – машини фірми «САТ Україна» в чому легко переконатися, переглянувши ще один сюжет телекомпанії «М-Студіо» про ремонт автотраси Мукачево-Рогатин від 12 травня 2019 року.
Тобто, так звані «попередні» роботи, передбачені технічними завданнями конкурсу, ще до початку конкурсу, виконала техніка фірми, яка наразі продовжує роботи разом із переможцем конкурсу, з яким пов’язана спільними керівництвом та власниками. То наскільки об’єктивним міг бути конкурс на майже 240 мільйонів гривень, якщо роботи, передбачені конкурсом почали виконуватися фірмою за два дні до його початку?
Попри ухвалу судуЯк вдалося дізнатися під час підготовки матеріалу, договір із переможцем та роботи, ним передбачені, ймовірно виконувалися всупереч рішенню суду. Справа в тому, що 29 березня 2019 року, тобто після торгів Івано-Франківський окружний адміністративний суд задовольнив скаргу недопущеного до конкурсу ТОВ «ПБС» та своєю ухвалою заборонив Службі автомобільних доріг у Закарпатській області підписувати договір із переможцем тендеру на поточний середній ремонт автомобільної дороги державного значення Н-09 «Мукачево – Рахів – Богородчани – Івано-Франківськ – Рогатин – Бібрка – Львів» у межах Закарпатської області.
Рішення було
опубліковано в тому числі на офіційному сайті тодішнього очільника Закарпатської ОДА Геннадія Москаля. Попри ухвалу суду та повідомлення «губернатора», уже 6 квітня між замовником в особі Служби автомобільних доріг у Закарпатській області та ТОВ «ШБУ-77» був підписаний договір на закупівлю послуг.
А 7 квітня
місцеве телебачення вчергове повідомило про проведення ремонтних робіт.
Заходи забезпечення були скасовані Івано-Франківським судом ухвалою тільки 24 травня 2019 року. В ній же суд задовольняє заяву позивача ТОВ «ПБС» та залишає без розгляду загалом позовну заяву.
За кілька днів до цього, 20 травня, ТОВ «ПБС», яку не допустили до участі у двох попередніх торгах на сусідні ділянки дороги, стає переможцем конкурсу на «Поточний середній ремонт автомобільної дороги державного значення Н-09 Мукачеве-Рахів-Богородчани-Івано-Франківськ-Рогатин-Бібрка-Львів на ділянці км 34+000 - км 43+500».
Отже, так проходять тендери на ремонт доріг в Закарпатській області: роботи проводить одна і та ж сама фірма - до та після конкурсу, учасники торгів допускаються підозріло простих помилок, а київські дорожні підприємства фінансуються одним тільки закарпатським бюджетом. Чи відображають подібні факти прозоре та конкурентне середовище у сфері закупівель області? Навряд чи. Хоча саме прозорість та конкурентність є запорукою якісних робіт. А саме якісних робіт і не вистачає закарпатським дорогам.
Матеріал підготовлений в рамках спільного з Bihus.Info проекту “Лабораторія викриттів”.
{g}