Україна нарешті також почала процес реєстрації вітчизняних ГЗ, тож скоро деякі наші продукти будуть захищені І визнаватимуться в усьому світі. Так само, наприклад, як справжнім коньяком чи шампанським визнаються лиш ті, що вироблені в конкретних регіонах Франції. А найцікавіше, що нова сторінка в історії української харчової промисловості починає писатися на Закарпатті.
Граємо за правиламиЗгідно з Угодою про асоціацію, Україна і Європейський Союз зобов'язалися захищати географічні зазначення одне одного. До 2026 року, наприклад, Ужгородський коньячний завод зобов’язаний перейменувати всі свої продукти і не зможе називати їх коньяками. Але в той час як у ЄС зареєстровано понад 3,5 тисячі географічних зазначень, в Україні система ГЗ перебуває в процесі становлення. І перший український харчовий продукт з ГЗ, реєстрація якого очікується вже найближчим часом, виробляється на Закарпатті. Це – гуцульська овеча бриндзя.
31 серпня минулого року була зареєстрована перша в Україні асоціація, метою діяльності якої є просування й захист вітчизняного продукту з географічним зазначенням - Асоціація виробників традиційних карпатських високогірних сирів із центром у Рахові. Асоціація прийняла рішення зареєструвати «гуцульську овечу бриндзю» як перше географічне зазначення для сиру в Україні. 19 лютого 2019 року зареєстрована друга українська асоціація з управління географічним зазначенням - Асоціація карпатських ватагів - з метою управління географічним зазначенням «гуцульська коров'яча бринза».
У квітні нинішнього року Міністерство аграрної політики та продовольства України затвердило перелік пріоритетних географічних зазначень, над реєстрацією яких працює проект "Географічні зазначення в Україні", що фінансується Євросоюзом. Він покликаний допомогти Україні розробити систему позначення товарів із властивостями та репутацією, що зумовлені переважно місцем походження.
Цікаво, що з 10 таких пріоритетних українських продуктів – 4 закарпатські: гуцульська овеча бриндзя, гуцульська коров’яча бринза, закарпатський мед і закарпатське вино.
Фішка – в унікальності
Продукт із географічним зазначенням: що це значить? Іван Гайванович, національний експерт з маркетингу і комунікацій проекту ЄС «Підтримка розвитку системи географічних зазначень в Україні» роз’яснив «НЗ» всі нюанси.
– Географічне зазначення вказує на певні унікальні властивості, характеристики продукту, які залежать від певної території, традиції, ноу-хау, природних особливостей території (ґрунти і т.д.) тощо. Географічне зазначення реєструється навічно. Ця процедура довготривала і трудомістка. Так, заявка на реєстрацію гуцульської бринзди подана наприкінці 2018 року, опублікована -- навесні 2019. Очікуємо що вже в жовтні буде зареєстровано географічне зазначення «гуцульська овеча бриндзя». Використовувати його зможуть всі виробники, які працюють на визначеній території, неухильно дотримуються технології та мають сертифікати якості, - каже Іван Гайванович.
Продукти з географічним зазначенням отримують спеціальні марки, це є інструментом захисту і маркетингу. Зокрема, це свідчить, що продукт походить з певної території, він якісний, автентичний, унікальний, традиційний.
Іншими словами – продукт вироблений давнім способом і за традиційною технологією, враховуючи всі деталі. Наприклад, вівчарі використовують лише натуральний фермент кляґ (сичужний фермент із шлунка телятка, яке ще не їло трави), застосовують інструменти, які були у вжитку горян з давніх-давен — дерев’яні ґелети, бербениці (місткості для молока і сиру), зціджують молоко через мінімум 3 шари тканини і смерекову гілочку.
Важливо й те, що їсть худоба. Наприклад, щоб мати право називати свій продукт гуцульською бриндзею, господарі виключають з раціону в зимовий період (влітку – тільки випас на полонині) генномодифіковані продукти і продукти, які можуть вплинути на смакові якості молока (такі, як капуста, ріпак, ріпа, зелень буряка).
- І нарешті, дуже важлива географія виробництва продукції. Наприклад, гуцульською овечою бриндзею вважатиметься лиш та, яка вироблена з молока овець (мінімум 80%) та гірських корів або кіз (до 20%), які випасаються на полонинах, що розташовані на висоті не менше 700 метрів над рівнем моря. Все, що нижче – вже не гуцульська бриндзя, - каже Іван Гайванович.
Що це дасть закарпатським виробникам?
Зовсім нещодавно у селі Ділове поряд із символічним знаком центру Європи Асоціація виробників традиційних карпатських високогірних сирів відкрила крафтову крамничку «Бриндзарня». Холодильну вітрину для торговельної точки, ваги, машину для нарізання сиру, вакууматор, рукомийник та інше обладнання придбали завдяки райдержадміністрації за кошти, передбачені галузевою районною програмою. Допомагає в цьому згадуваний вище Проєктом ЄС «Підтримка розвитку системи географічних зазначень в Україні». У «Бриндзарні» обсяги реалізації бринзі щоразу збільшуються, і тут продають набагато вигідніше, ніж на базарі в райцентрі.
Власне у цьому – у вищій ціні – одна з важливих переваг для виробників продуктів із географічним зазначенням. Вони значно дорожчі, ніж подібні продукти. Наприклад, пляшка вина Condrieu (Кондріу) з географічним зазначенням коштує 30 євро, а вино, виготовлене з того ж сорту винограду, але без зазначення походження продукту, коштує 6 євро. Звичайно, в Україні одразу не буде такої величезної різниці у вартості, наприклад, тої ж бриндзі, але ціна однозначно буде вища за схожі сири. Бо продукти з захищеними ГЗ автоматично відносяться до сегменту преміум-класу. Таким чином, завдяки ГЗ виробники можуть диференціювати свій продукт серед аналогічних на ринку і завоювати довіру споживачів, які готові платити більше за безпечну, якісну, натуральну і традиційну продукцію.
Важливо також що виробники будуть захищені європейським і українським законодавством. Жоден інший виробник, який знаходиться за межами географічної зони, ідентифікованої у специфікації продукту, не має права використовувати зареєстровану назву продукту. До прикладу, румунські вівчарі, які випасають вівці на аналогічних полонинах вище 700 метрів над рівнем моря, не зможуть писати на етикетці навіть «схожий на», «подібний на» чи, наприклад, «зі смаком гуцульської овечої бриндзі».
В чому переваги для споживачів?Споживачі, купуючи продукт з географічним зазначенням, отримують гарантовану якість зі специфічними регіональними характеристиками. ГЗ підтверджує такі переваги відповідного продукту: якість, захист від підробки, натуральність і автентичність і зв’язок з культурною спадщиною.
Гарантія найвищої якості продуктів з ГЗ забезпечується трьома рівнями контролю: сам виробник гарантує якість своєї продукції через дотримання специфікації; контроль якості з боку асоціації виробників; контроль якості зовнішнім незалежним сертифікаційним органом.
Всі зареєстровані продукти з ГЗ вносяться у національний і загальноєвропейський реєстри, ця інформація є публічною, і споживачі можуть її самостійно перевірити. Тому такі продукти захищені від підробки.
Як вже згадувалося, продукти з ГЗ виробляються з натуральних складників без додавання ГМО і синтетичних домішок. Часто продукти з ГЗ є водночас органічними продуктами, тому споживач впевнений, що купує натуральне.
І нарешті, продукти з ГЗ – це не просто їжа, а частина кулінарної спадщини того чи іншого народу. Для споживачів, а особливо туристів, це можливість відчути культуру на смак. Як, наприклад, відчули її гості фестивалю «Гуцульська бриндзя» минулої неділі у Рахові.
Ярослав Світлик, Новини Закарпаття