Напередодні в Ужгороді відбулася зустріч митників, представників суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, перевізників, об’єднання роботодавців області, компанії «GoSwift» та уряду Естонії щодо співпраці в напрямку організації електронної черги перед пунктами пропуску в зоні діяльності Закарпатської митниці ДФС.
Естонська делегація приїхала до обласного центру Закарпаття у такому складі: Тармо Кохв – спеціальний представник МВС Естонії в Україні, Ханнес Плінте – генеральний директор компанії «GoSwift», Маріус Кутателадзе – головний операційний директор компанії «GoSwift», Марко Айд – головний аналітик компанії «GoSwift».
Це вже другий візит делегації до Ужгорода, цього разу в дещо більшому складі. Попередня зустріч відбулася наприкінці листопада минулого року. Під час тодішньої зустрічі митники розпочали знайомство з принципом роботи електронної черги в Естонії. Наразі до обговорення долучились ще й представники бізнесу та громадських об’єднань.
– Цей захід спрямований на розробку програми імплементації технології, яка вже працює у чотирьох країнах понад вісім років. Компанія «GoSwift» це розробила і впровадила у 2011 році в Естонії. Тепер вона працює в Литві, Латвії, Фінляндії. Подібна система працює й у Білорусі. Ця зустріч і співпраця виникли на підставі вивчення досвіду організації перетину кордону в автомобільних пунктах пропуску різних країн.
Шукаючи інструменти підвищення пропускної здатності та натрапивши на опис цієї технології, зокрема й у спеціалізованих виданнях Всесвітньої митної організації та Європейської комісії, з відкритих джерел знайшли контакти з представниками компанії і, відповідно, розпочали діалог наприкінці 2018 року. Тепер, у зв’язку з тим, що відбувається реформа митниці, здійснюється пошук нових ефективних інструментів перетину кордону, базуючись на європейському досвіді, нами визначено дві позиції, які є пріоритетом – створення автомобільних сервісних зон перед пунктами пропуску та ефективна організація перетину кордону, – розповідає Микола Ясевич, заступник начальника Закарпатської митниці ДФС.
За словами фахівця, наразі в планах – розробити конкретні часові параметри, щоб імплементувати проект «електронні черги», він може запрацювати в червні-серпні 2020 року. Зараз завдання оцінити транспортні потоки за різними видами транспорту у контексті фактичної пропускної здатності пунктів пропуску, мінімальних та максимальних «пікових» навантажень на добу; вивчити місцеву специфіку експортно-імпортних операцій і розробити модель функціонування цієї черги з урахуванням існуючих можливостей організації автомобільних сервісних зон.
Одночасно, один із пунктів – формування «дерева» законодавчих змін, як на рівні Митного кодексу так, і на рівні багатьох законів, зокрема державно- приватного партнерства, так і на рівні підзаконних нормативних актів Уряду та профільних центральних органів влади.
– У нас вантажні перевезення – це проблема. Клуб «Z 20», Федерація роботодавців Закарпаття визначали, що перевезення – одна із десяти проблем, які є у закарпатського бізнесу. Це і екологія, і неможливість гарантувати замовнику, коли буде доставлено товар, тому проблему потрібно вирішувати, адже вона триває дуже довго. Ми її піднімаємо, і що приємно, – митниця не просто констатує, не просто фіксує цю проблему, а й намагається її вирішити. Зараз найбільше нам підходить електронна черга. Цей механізм може допомогти всім підприємствам зекономити гроші та час, і гарантовано перетнути кордон тоді коли потрібно, щоб доставити товар до замовника. Тому ми сподіваємось, що крок за кроком вивчимо це питання, і спільно поінформуємо уряд, аби спільними зусиллями вирішити проблему, щоб її не було не лише в Закарпатті, а й в принципі у всій Україні, – зазначає голова роботодавців Закарпаття Володимир Панов.
За словами головного операційного директора компанії «GoSwift», їхня компанія з 2011 року почала впроваджувати в Естонії електронний сервіс «Електронні черги».
– Допоки в Естонії електронна система бронювання черг не була впроваджена, на кордоні утворювались затори, адже пункти пропуску не справлялись з потоком транспортних засобів. Водії, які очікували тривалий час у черзі мали неналежні умови для очікування і як наслідок забруднювалось навколишнє середовище, фіксувалась небезпечна ситуація на дорогах поблизу пунктів пропуску, а транспортні компанії і власники вантажів зазнавали фінансових втрат. Наразі пункти пропуску майже порожні, власники вантажів, водії, реєструються трьома доступними способами, знають коли їхня черга для перетину кордону, проїжджають вчасно і без жодних затримок проходять митний та прикордонний контроль у встановлений час. Це все стало можливим завдяки успішній реалізації державно-приватного партнерства, коли держава на публічному конкурсі обрала приватне підприємство для виконання відповідної функції – констатує Маріус Кутателадзе.
Після обговорення, на якому учасники зустрічі мали змогу зади запитання щодо функціонування системи електронних черг в Естонії, делегація відвідала пункт пропуску «Тиса» Закарпатської митниці ДФС та місця стоянок автомобільного транспорту де можливо буде реалізувати пілотний проект.
Закарпатська митниця ДФС