Часу до нововведення залишилося зовсім небагато, а як воно вплине на зручність пасажирів – до кінця незрозуміло. Тож «Про Захід» вирішив розпитати про усі нюанси новації керівника КП «Ужгородський муніципальний транспорт» Віталія Готру.
– Пане Віталію, розкажіть, будь ласка, що зміниться для пасажирів муніципальних автобусів з 1 лютого?– З 1 лютого в муніципальних автобусах «Електрон» почне працювати безготівкова система оплати проїзду, тобто буде запроваджений так званий електронний квиток. Це не означає, що з 1 лютого ви не зможете розрахуватися в автобусах готівкою, водії й надалі, звісно, її прийматимуть. Однак, разом із цим, ви матимете вибір, тобто, якщо вам зручніше розрахуватися банківською карткою через валідатор, ви можете це зробити на вході до автобуса.
– Як водій контролюватиме цей процес?– Ми вже давно привчаємо пасажирів до правила заходити через передні двері, а виходити через середні та задні двері. Водій запускатиме пасажирів через передні двері, тож бачитиме, чи сплатив пасажир за проїзд через валідатор, розташований на вході. Пристрій у разі успішної проплати подасть звуковий сигнал і покаже на моніторі смайлик. Тож водій у більшості випадків зможе контролювати процес безготівкового розрахунку.
– Муніципальний транспорт і його персонал вже готові до нововведення?– Зі свого боку ми повністю готові і зробили все, щоб технічно це могло працювати. Далі – робота за «Приватбанком», з яким підписана угода про запровадження в Ужгороді електронного квитка. Слід сказати, що наше місто буде першим, де «Приватбанк» реалізовуватиме такий проєкт. Система нова, раніше ніде не протестована, тож ми не знаємо, наскільки швидко «Приватбанк» зможе налагодити її. Тому протягом лютого, березня та квітня система працюватиме у тестовому режимі й поступово буде розширюватися.
– У чому полягатиме розширення?– Система електронного квитка – це не просто робота терміналів, як при розрахунку у магазинах. Це масштабна робота, яка включає облік пенсіонерів та пільговиків, виготовлення спеціальних карток для них, розробка системи компенсації за безкоштовний проїзд пільговиків та пенсіонерів, збір та контроль виручки тощо. Я знаю, що поступово «Приватбанк» у співпраці з міською владою хоче випустити картку ужгородця, картку пільговика, учнівську картку, за допомогою яких місцеві мешканці зможуть легко розраховуватися за проїзд у комунальному транспорті. Ще не озвучено, коли це планують впровадити, але ми би бажали, аби це трапилося якнайшвидше.
– Давайте трохи прояснимо щодо проїзду пенсіонерів і пільговиків. Вони й надалі їздитимуть безкоштовно?– Звісно, це право гарантовано для них законом. Однак компенсація за їхній проїзд має відбуватися прозоро. Пенсіонерам і пільговикам монетизують безкоштовний проїзд. Наскільки я знаю, 22 тисячі пенсіонерів та 5 тисяч пільговиків 26-ти категорій, які проживають у місті, матимуть картку, яку муситимуть під час проїзду прикласти до валідатора. Так ми знатимемо реальну кількість пільговиків, а банк на підставі цього зможе вимагати від міської ради компенсації за їхній проїзд. Деталі ще не відомі, картку пенсіонера і пільговика запустять вже на наступному етапі впровадження електронного квитка.
– Наразі жителів міста дуже турбує питання, чи не потягне за собою впровадження безготівкового розрахунку підвищення ціни за проїзд.– Ми справді днями маємо підписати з «Приватбанком» додаткові угоди, прописавши окремо і відсоткову ставку (тобто те, який відсоток від вартості квитка забиратиме банк за свою роботу). У будь-якому випадку наше КП через ці відсотки втратить частину свої прибутків, а ми і так минулого року під час обговорення питання підняття цін за проїзд з 5-ти до 7 грн, подавали розрахунки, за якими, аби робота нашого КП була рентабельною, квиток мав би коштувати 8,92 грн. Наразі я можу сказати, що в період тестового режиму, поки система електронного квитка буде налагоджуватися, ми не будемо подавати прохання про збільшення вартості квитка. Але при наступному перегляді ціни обов’язково підніматимемо це питання. Коли точно це буде, сказати важко.
– Апарати для безготівкового розрахунку – валідатори – розміщені у всіх муніципальних автобусах?– Так, система встановлена у всіх 20 автобусах які належать КП «Ужгородський муніципальний транспорт». В майбутньому нові автобуси ми також закуплятимемо з обладнаними валідаторами.
– Чи правда, що незабаром в ужгородських автобусах з’являться контролери?– Так, ми розглядаємо таку можливість, хоча є певні нюанси, наприклад, не можемо визначитися з дієвою системою покарання «зайців», тобто не знаємо, як примусити пасажира без квитка сплатити штраф і за яким механізмом маємо прийняти цей штраф у касу підприємства. Перші три місяці роботи у тестовому режимі за тим, аби пасажири розраховувалися за проїзд, слідкуватимуть водії та логісти нашого КП. А за цей час підготуємося належним чином до запуску роботи контролерів.
– Скільки пасажирів щодня перевозить муніципальний транспорт Ужгорода?– Давайте поглянемо на цифри, бо у нас все обліковано, працює система підрахунку пасажирів. У звичайний робочий день січня наші автобуси на трьох маршрутах перевозять близько 13 тисяч людей. Коли почнеться навчання в університеті, кількість пасажирів зросте приблизно до 15 тисяч на день. Це – близько 25% всіх пасажирів міста, хороший, на мою думку, показник, якщо взяти до уваги, що ми працює лише 2 роки.
– А чи будуть цьогоріч ще якісь новації, окрім впровадження електронного квитка?– У нашого КП великі плани, зокрема хочемо побудувати свій парк на виділеній для цього земельній ділянці на вулиці Загорській. А от на пасажирів чекають нові автобуси (про закупку 5-10 нових «Електронів» вже офіційно заявив і міський голова Ужгорода), а якщо нам вдасться виграти грант від Європейського інвестиційного банку, то Ужгород матиме змогу закупити 10 електробусів. Рішення про те, чи потрапили ми у список міст-претендентів, матимемо вже зовсім скоро – на початку лютого.
Тетяна ЛІТЕРАТІ, «Про Захід»