Та поки цього не трапилось, ми й надалі залишаємось удома, звідки хтось працює, а хтось дистанційно навчається. А про те, як відбувається навчальний процес у незвичних умовах на біологічному факультеті розповіла декан факультету Ярослава Гасинець.
У чому полягають особливості дистанційного навчання на вашому факультеті?– Дистанційне навчання не є новим видом навчального процесу в УжНУ. Вже тривалий час працює сайт електронного навчання, на якому студенти активно комунікують з викладачами, особливо щодо виконання індивідуальних завдань та опанування розділів курсів, які виносяться на самостійну роботу. Як і на більшості факультетів негуманітарного фаху існують свої складнощі, особливо це стосується лабораторних та практичних занять, завдання з яких потребують аудиторної роботи для здобуття практичних навичок. У повній мірі дистанційна робота не замінює занять студентів у спеціалізованих лабораторіях. Те ж стосується і підготовки курсових та дипломних робіт, оскільки у період карантинних обмежень досить складно здійснити як польові дослідження на теренах області, так і камеральну обробку зібраного матеріалу у лабораторіях біологічного факультету. Особливо складно або і не можливо зробити онлайн проведення навчально-польових практик, де студенти вживу повинні контактувати з об’єктами досліджень у природі, а викладач повинен наочно демонструвати ті чи інші особливості будови рослин чи тварин, функціонування, структури, взаємозв’язків угруповань, біотопів та розвивати у студентів навички польових досліджень.
За допомогою яких інформаційних платформ відбулось впровадження дистанційного навчання у вас?– У першу чергу це сайт електронного навчання УжНУ, а також платформа ZOOM, якою користуються більшість викладачів. Додатково використовуємо Viber та Skype зі студентами.
Якою виявилась адаптація до дистанційного навчання, як пройшли перші тижні?– Перші тижні пройшли тернисто, оскільки швидко згенерувати навчальний процес у русло незапланованого формату для усіх учасників навчального процесу виявилось нетривіальною задачею. Однак ми зуміли налагодити процес за короткий період часу і навчання проходить за запланованим графіком. Вже проведені перші модульні контролі, їх результати вказують на належну ефективність проробленої роботи.
Яке ставлення до дистанційного навчання у викладачів та студентів?– Ставлення різне із об'єктивних причин. По-перше, дистанційне навчання є найбільш ефективним у системі освіти тільки як складова цілого комплексу видів навчання. По-друге, масовий перехід на дистанційну форму, особливо з використанням різних платформ для проведення занять для студентів та викладачів є дещо важким, адже потрібно за короткий час опанувати специфіку використання цих ресурсів, із якими багато хто стикався на поверхневому рівні. По-третє, онлайн-робота викликає перенавантаженість інтернет-ресурсів, доменів, що створює певні перешкоди під час навчального процесу. Однак більшість сприймає цей змушений перехід, як можливість розширити методологію і викладання, і опанування навчального матеріалу. Всі активно включилися у роботу, проте сподіваються, що це буде тривати недовго, оскільки сучасна схема онлайн-освіти при всіх наявних перевагах повноцінно не може замінити очної форми навчання або ж освіта повинна бути суттєво трансформована.
Розмову вела Ганна Фельцан,
Інформаційно-видавничий центр УжНУ