Найбільше рекламували себе у фейсбуку чинні мери Ужгорода та Мукачева, а також партія «Рідне Закарпаття».
Представники Громадянської мережі ОПОРА на Закарпатті проаналізували, про що йдеться у рекламних постах та хто із потенційних кандидатів найбільше використовував платну рекламу у фейсбуку.
Усі дані для матеріалу вдалося зібрати завдяки звіту Бібліотеки реклами у фейсбуку. Однак зазначимо, що точних даних про вартість політичної реклами, яка не перевищує суму в 100 доларів, немає.
Також відзначимо, що всі дані в Бібліотеці реклами відображаються лише від червня 2019 року. Тобто загальна сума витрат сторінки на рекламу у фейсбуку включає в себе вартість всіх постів за період із червня 2019 року по серпень 2020 року.
Сторінки потенційних кандидатів в міські голови
ОПОРА проаналізувала офіційні сторінки чинних міських голів двох найбільших міст Закарпаття – Ужгорода та Мукачева та сторінки кількох потенційних кандидатів на ці посади. Усі дані зібрані станом на 24 серпня.
Офіційна сторінка чинного міського голови Ужгорода Богдана Андріїва за період із червня 2019 року по 22 серпня 2020 року витратила на рекламу 891 долар, із них 223 долари витратили упродовж тижня – із 16 по 22 серпня. Всього у серпні цього року на сторінці Богдана Андріїва проплатили рекламу на 20 постів, у липні – 10.
Більшість із цих рекламних постів стосуються проведення різних ремонтних робіт в місті та діяльності Богдана Андріїва на посаді міського голови. До прикладу, один із постів, який почали рекламувати 22 серпня, стосувався інформації про відремонтовані об’єкти інфраструктури в Ужгороді. Згідно з даними, які оприлюднені у Бібліотеці реклами, потенційне охоплення посту – 50-100 тисяч людей, ймовірна кількість показів – 15-20 тисяч. Рекламу показували користувачам із Закарпатської області. Оплатив рекламу – Богдан Андріїв.
Зі сторінки чинного міського голови Мукачева Андрія Балоги також за період із червня 2019 по серпень 2020 року витратили 1518 доларів, а за останній тиждень, із 16 по 22 серпня, витратили 145 доларів. За даними Бібліотеки, у серпні зі сторінки Андрія Балоги розповсюджували три рекламні пости, у липні – така ж сама кількість.
Наприклад, один рекламний пост стосувався відзначення Дня прапора та Дня Незалежності України. Приблизне охоплення посту – 100-500 тисяч осіб, кількість показів – 20-25 тисяч. Інші рекламні пости на цій сторінці стосуються різних муніципальних проєктів, які реалізуються в місті. За рекламні пости заплатив сам Андрій Балога.
Зі сторінки потенційного кандидати в мери Ужгорода Олександра Білака всього на рекламу (із червня 2019 по серпень 2020) витратили 1016 доларів, за період із 16 по 22 серпня, ймовірно, було витрачено менше 100 доларів. У серпні із цієї сторінки запустили три рекламні дописи.
У рекламних дописах Олександра Білака переважно йдеться про його позиції та бачення стосовно розвитку Ужгорода та Закарпаття. Наприклад, охоплення одного із рекламник постів сягнуло 50-100 тисяч, кількість показів – 6-7 тисяч. За рекламу на сторінці заплатив Олександр Білак.
Ще один потенційний кандидат на посаду міського голови Ужгорода – Віктор Щадей, за весь час витратив на рекламу зі своєї сторінки 2711 доларів. Натомість за останній тиждень, із 16 по 22 серпня, сторінка витратила на рекламні дописи менше 100 доларів. У серпні зі сторінки поширили п’ять рекламних дописів.
Переважно дописи із цієї сторінки стосуються планів Віктора Щадея балотуватися на посаду мера Ужгорода. За рекламу з цієї сторінки сплатив Віктор Щадей.
З офіційної сторінки чинного нардепа від партії «Слуга народу», ужгородця Ігоря Кривошеєва, також проплачують рекламу у фейсбуку. За даними Бібліотеки реклами, у період із червня 2019 по серпень 2020 року, на рекламу витратили 302 долари, із них 296 – за період із 16 по 22 серпня. Упродовж серпня сторінка проплатила рекламу на 15 постів.
Потенційні кандидати на посаду мера Мукачева Василь Іванчо та Андрій Лукач також платили за рекламу у соціальній мережі «Facebook». Із обох сторінок у період із червня 2019 року по серпень 2020 року проплатили за рекламні пости менше 100 доларів. За рекламу на сторінці Андрія Лукача сплатив Гурай Роберт. За рекламу зі сторінки Василя Іванча сплатив сам Василь Іванчо.
Сторінки регіональних партій та місцевих партійних осередків
Лідером по кількості реклами у фейсбуку за останній місяць можна назвати партію «Рідне Закарпаття». За даними Бібліотеки, всього від червня 2019 по серпень 2020 року сторінка витратила на рекламу 709 доларів, із них 463 долари – за тиждень – із 16 по 22 серпня. За усі рекламні пости із цієї сторінки сплатив Гурай Роберт. Більшість постів на сторінці стосуються проблем, на які, на думку представників партії, варто звернути уваги в майбутньому.
Зі сторінки політичної сили «Команда Андрія Балоги» за понад рік – із червня 2019 по серпень 2020 витратили на рекламу 1110 доларів, із них за останній тиждень – 310 доларів. За рекламу на сторінці сплатив Андрій Балога.
Крім цього, ОПОРА проаналізувала скільки на рекламу у фейсбуку витрачають місцеві осередки парламентських партій. Зокрема, із місцевої сторінок партії «Голос» ніколи не просували рекламні пости. Із місцевої сторінки партії «Слуга народу» на рекламу із червня 2019 по серпень 2020 витратили 590 доларів, однак за останній тиждень рекламу зі сторінки не проплачували.
Схожа ситуація і на місцевій сторінці партії ВО «Батьківщина». За весь період зі сторінки за рекламу заплатили 246 доларів, однак за останній тиждень – 0 доларів.
Натомість із місцевої сторінки партії «Європейська солідарність» за весь період – із червня 2019 по серпень 2020 сплатили менше 100 доларів, за останній тиждень – також менше 100 доларів.
Місцеві сторінки партій «Опозиційна платформа – За життя» та «За майбутнє» з якихось причин у Бібліотеці реклами у фейсбуку не відображаються.
За словами радниці з юридичних питань Громадянської мережі ОПОРА Тетяни Юзвяк, до початку виборчого процесу та набуття організаціями партій і кандидатами статусу суб’єкта виборчого процесу вказана реклама не може вважатися передвиборною агітацією. Однак, на сьогодні рекламу партій, що розміщується в мережі Інтернет, зокрема, у соціальній мережі «Facebook», ми можемо називати політичною рекламою відповідно до вимог статті 1 Закону України «Про рекламу». Витрати на таку рекламу повинні відображатися у фінансовій звітності політичних партій, адже згідно зі статтею 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» політична партія щоквартально, не пізніше, ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов’язана подати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру (у тому числі її місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом його заповнення на офіційному веб-сайті НАЗК.
За коментарями звертайтеся:
Ярослав Гулан, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Закарпатській області
тел.: 0976446639; 09903198862
e-mail:
[email protected]
Ольга Беца, комунікаційниця Громадянської мережі ОПОРА у Закарпатській області
тел.: 0502309596