В Ужгородському прес-клубі відбулася прес-конференція Наталії Панової, начальника управління Державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Закарпатській області. Йшла мова про те, як працює у сучасних умовах Міністерство юстиції ( і зокрема Міністр) та чи варто сподіватися на успіх декларованих реформ.
За словами Наталії Панової, начальника управління державної виконавчої служби у Закарпатській області у роботі Міністерства юстиції України за рік роботи нинішнього міністра жодних кардинальних змін не відбулося - реформи не проведені, корупція не подолана. 27 лютого пройшов календарний рік роботи міністра юстиції України Павла Петренка. Звіту за рік роботи міністр не подав, про успіхи і досягнення громадськість не повідомив.
«Протягом 2014 року робота Міністра юстиції зводилася в основному до регулярних виступів у ЗМІ про майбутні реформи в системі Мінюсту та про ефективну боротьбу з корупцією. Результатом гучних заяв стала повна відсутність будь яких реформ, і на жаль, оновленого вигляду органи юстиції не отримали, - зауважила Наталія Панова. - Рік - це достатньо часу, щоб при відповідному бажанні провести реформи, але не створено навіть підґрунтя. Це помітно навіть не фахівцям, а й пересічним громадянам, які звертаються до органів юстиції за тими чи іншими послугами. Хіба виконавча чи реєстраційна служби стали в 2014 році по іншому працювати?»
«Успіхом» діючого Міністра юстиції, Н. Панова вважає вдале працевлаштування на високі керівні посади в Міністерстві юстиції своїх працівників з адвокатської контори «МЛ Груп» (до призначення Міністром, П.Петренко створив і працював в цій конторі), а також призначення активних членів політичної партії Народний Фронт головами Державної виконавчої служби України та Державної реєстраційної служби України. «Отже, маючи команду однодумців та своїх людей, яким Міністр повністю довіряв, результату не досяг, - каже посадовець. - Наступним «успіхом» 2014 року в Міністерстві юстиції України, можна вважати вдалу виборчу кампанію, в якій взяли участь всі призначені П.Петренком заступники Міністра юстиції та голови служб, близько 10 чоловік керівного складу, які навіть не оформили передвиборчі відпустки, право на які надає закон, а під час виконання службових обов’язків займалися виборчою кампанією та агітацією. Вибори виграні, заступники Міністра та голови служб стали народними депутатами, а Міністр юстиції працевлаштував на посади заступників інших працівників адвокатської контори МЛ Груп, таких як О. Іванченко, А Янчук та ін. Хто перевіряв професійну придатність цих фахівців, чи хтось можливо чув про гучні виграшні справи цих адвокатів, чи може наукові досягнення? Чи пояснить Міністр юстиції свою кадрову політику і хто буде відповідати за відсутність результату роботи «Молодої команди» у такий важкий для країни час?»
Наталія Панова каже: «Подолання корупції у виконавчій службі – впровадження електронних торгів арештованим майном – наступний «успіх» Міністра юстиції України – П.Петренка. Система електронних торгів арештованим майном (СЕТАМ) почала працювати з травня 2014 року в чотирьох пілотних регіонах: Вінницькій, Дніпропетровській,Львівській областях і у Києві. Перші онлайн-аукціони з продажу конфіскату відбулися 1 липня. З вересня 2014 року пілотний проект поширений на всю територію України. Перші онлайн – аукціони пройшли 1 жовтня 2014 року , за винятком тих областей, де раніше бувзапроваджений даний проект.
За дорученням діючого тоді Голови Державної виконавчої служби України Сторожука Д.А. від 11.03.2014 зобов’язано всі обласні управління Державної виконавчої служби призупинити передачу майна на реалізацію до спеціалізованих торгівельних організацій. Зупинення реалізації арештованого державними виконавцями майна на всій території України призвело до паралічу діяльності всієї системи примусового виконання рішень. Наслідки впровадження Міністерством юстиції України експерименту Електронні торги тільки за перше півріччя заподіяло збитків державі в сумі близько 100 млн. грн. у вигляді недоотриманого виконавчого збору. За цілий 2014 рік сума збитків заподіяних впровадженням системи електронних торгів склала приблизно 400 млн. грн., у вигляді недоотриманого виконавчого збору».
За словами Наталії Панової, недоліки та прорахунки в роботі, Міністр юстиції вирішив не інакше як притягненням підлеглих до дисциплінарної відповідальності та звільненням останніх. «Хоча слід нагадати, що Міністр був милостивим і пропонував самим знайти собі роботу, бо в Мінюст повинні прийти люди з його команди... Мінюст виходить є приватною структурою Петренка жоден Міністр юстиції такого собі не дозволяв, - каже Н.Панова. - Крім того, впровадження експерименту не передбачене жодним законом, який регулює діяльність виконавчої служби, та й сама Постанова КМУ про впровадження експерименту не відповідає як мінімум 5 Законам України, а це в свою чергу ставить під сумнів законність взагалі усього цього процесу».
Наталія Панова зауважує: «Метою впровадження електронних торгів за словами Міністра юстиції було подолання корупції в органах виконавчої служи. Чи подолана корупція? Як пояснить Міністр юстиції буквально вчорашній випадок, коли відбуваються торги в системі он-лайн, людина стає переможцем , а на наступний день в систем відображається, що такого аукціону взагалі не існувало! І це не поодинокі випадки! Або як пояснить Міністр юстиції ситуацію, коли торги відбулися і так само є переможець, а на наступний день система відображає, що торги були зупинені! Невідомо ким і з яких підстав, адже зупинення може здійснюватися за постановою державного виконавця або за ухвалою суду. Ні першого, ні другого не було! Головним оператором системи електронних торгів є ДП Міністерства юстиції України «Інформюст», де керівників на посади призначає Міністр юстиції. Тільки це підприємство має доступ до системи електронних торгів. Очевидно одне, коли перемагає в аукціоні не той хто потрібно, то починає «виснути система», такі пояснення надає ДП Інформюст – корупція успішно знайшла нових покровителів».
«Логічно зазначити наступне і почути відповідь Міністра юстиції України, що заважає впровадити систему електронних торгів у правовому полі, тобто внести відповідні зміни до законодавства і якщо система не досконала і «висне», то чому після експерименту в чотирьох областях, не було проведено аналізу роботи цієї системи, чому без усунення недоліків ця система була впровадження на всій території України?, - зазначила посадовець. - Чи може Міністр відповість, як державному виконавцю, який отримує 1218 грн., прожити на цю заробітну плату, при цьому забезпечивши себе самого папером, картриджем, конвертом та маркою? Чи може за рік Міністр так і не дізнався в яких умовах змушені долати корупцію державні виконавці?!
Непоміченим не може залишитися такий «успіх» Міністра юстиції як – умисне невиконання рішення суду П.Петренко зухвало і демонстративно дозволяє собі не виконувати рішення судів про поновлення на роботі незаконно ним же звільнених працівників Це як Павло Дмитрович? По – європейськи ? Це приклад і взірець законослухняного громадянина? Чи може Вам не сподобалось рішення суду? Такий громадянин України не має морального права обіймати високу посаду Міністра юстиції України!»
За словами Наталії Панової, за рік П.Петренко успішно працевлаштував свої людей, запустив «не корупційну» систему електронних торгів, до якої ніхто, крім довірених осіб не має доступу, заподіявши при цьому чималі збитки державі, нарешті зрозумів, що потрібно щось робити і .... Запросив на роботу грузинських фахівців, цим самим підтвердивши свою некомпетентність та повну відсутність професіоналізму своєї команди. У лютому 2015 року на посаду заступника Міністра юстиції України було призначено грузина Гію Гецедзе, на якого і покладені всі надії на реформування системи юстиції та подолання корупції, - каже Наталія Панова. - Величезним «успіхом» Міністра в лютому 2015 року стало псевдо тестування керівників системи юстиції, яке відбувалося у вихідних день, з порушеннями всіх існуючих норм Кодексу законів про Працю України, незрозуміло в якій компанії і чому саме і цій, і за якими критеріями обиралася остання та яка вартість наданих послуг. Чи прокоментує все це Міністр юстиції в контексті діючого нині ЗУ «Про засади запобігання і протидії корупції» , зокрема ст. 17 , де чітко вказано що органам державної влади забороняється одержувати від фізичних, юридичних осіб безоплатно послуги та майно...? Міністр юстиції цинічно вихвалявся що 47 керівників не склали тестування, то чому ж жодному з тих хто проходив тестування не надали можливості ознайомитися з результатом, якщо все чесно і прозоро? Чи може незаконно проведене тестування стати підставою для звільнення? Відповідь на це питання може дати студент 4 курсу юрфаку. Хотілося б почути від Міністра юстиції, чи тести, конкурс і кадрова комісія передбачається тільки для тих хто неугодний особисто Міністру? Чи як можна пояснити , призначення, наприклад в Харківській області, начальником Управління ДВС 12.02.2015 року Зайцева О.О. наказ No 284к? І це вже відбувається за участі грузинських фахівців... І чому на співбесіді мені особисто задали питання такого змісту « чим Ви зможете здивувати Міністра юстиції у 2015 році?.....» Виходить Міністр юстиції підбирає на роботу людей, які повинні його дивувати! Такого ще Мінюст не бачив!»
Наприкінці прес-конференції Наталія Панова озвучила висновки:
«Як оцінити фаховість Мінюсту, якщо показники роботи знизилися як мінімум вдвічі, якщо Мінюст впроваджує проекти, які не відповідають закону, якщо Мінюст розробляє закони, по яким існує негативний висновок Венеціанської комісії, якщо Мінюст програє суди і цей перелік можна продовжувати.
Чи має право Міністр юстиції Павло Петренко ставити революційну доцільність вище Закону?! Чи може нове післямайданівське Міністерство юстиції одночасно проводити дві різні політики: для громадськості – одне, а в реальності - інше?! Де анонсовані цілий рік реформи і подолання корупції?! Для чого гальмується впровадження приватних виконавців?!»
На думку Н.Панової, впровадження інституту приватних виконавців, з суттєвим скороченням апарату державної виконавчої служби, дасть змогу підвищити мотивацію виконавців, скоротить видатки з бюджету на утримання, подолає корупцію тощо. Група фахівців, серед яких і Н.Панова працює разом з народними депутатами над проектом закону про приватних виконавців. За словами Н.Панової, «ми змусимо цей поїзд рухатися»!