Цьогоріч Дніпропетровський Національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна відзначив 85 років від дня свого заснування. Це подія справді вседержавного значення. Адже за цим ВУЗом закріпилася почесна назва «кузня залізничних кадрів найвищого рівня». Сотні його випускників успішно трудяться на теренах Львівської залізниці, обіймаючи найрізноманітніші посади у різних галузях залізничного господарства. Їх знають і шанують, своєю працею вони роблять все для того, щоб Україна розбудовувалась, ставала економічно сильною європейською державою. Зокрема випускників Дніпропетровського Національного університету залізничного транспорту України, які працюють на Закарпатті високо цінують і їх колеги-залізничники прикордонних регіонів Угорщини, Словаччини, Румунії за їх високий фаховий рівень і такі ж людські моральні якості.
Ось чому випуск унікального альбому-книги про випускників цього ВУЗу, його теперішні дні, широкі можливості для молодого покоління здобувати в його стінах професію залізничників на Закарпатті сприйняли по-особливому прихильно, з піднесенням. Адже залізничники тут завжди в особливій пошані. Крім того, на сторінках видання йдеться і про закарпатців – голову профспілки працівників Ужгородського відділення Львівської залізниці Ярослава Афтанаса. Особливо знають і шанують краяни представленого в книзі Федора Харуту, адже він тривалий час очолював найвідповідальніші ділянки залізничного транспорту на Закарпатті, багато зусиль доклав, щоб у нинішніх умовах зберегти і примножити здобутки щодо залізничних транспортних перевезень. А ще упродовж ряду років він очолював бюджетну комісію Закарпатської обласної ради, був заступником голови Закарпатської облдержадміністрації. Як невтомний ініціатор нових ідей і запроваджень в системі залізничних магістралей, Федір Харута – співголова Європейської спілки транспортників України. Як засновник Громадської ради при голові Закарпатської облдержадміністрації, тепер очолює Асамблею громадських рад Закарпаття.
Саме з його ініціативи в області відбулись ряд заходів щодо широкої презентації зазначеного видання. Вони зумовлені в першу чергу тим, щоб розповісти широким колам громадськості про важливу роль Дніпропетровського університету залізничників у забезпеченні залізничного транспорту України високопрофесійними кадрами, які вкрай необхідні нашій державі. По-друге, на прикладі біографій випускників ВУЗу показати, які широкі перспективи відкриваються перед його вихованцями. І, нарешті, привернути увагу теперішніх старшокласників до професії залізничника, яка не менш потрібна й важлива, ніж професія юриста, економіста, лікаря, міжнародника…
Ініціативу Федора Григоровича підтримали в першу чергу журналісти, письменники, які прихильні до залізничної тематики, бібліотечні працівники, освітяни, громадськість краю.
Для початку цієї своєрідної акції, в прес-клубі «Ужгород», який очолює відома журналістка Ірина Бреза відбулась презентація альбому-книги, який присвячений ювілейній даті Дніпропетровського Національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. В ній взяли участь випускники ВУЗу Федір Харута, Ярослав Афтанас. Крім журналістів у розмови про книгу долучились письменники – голова обласної організації Національної спілки письменників України Василь Густі, відомий прозаїк, публіцист, доктор історичних наук , професор УжНУ Сергій Федака, представники громадських організацій. Окрім бесіди про книгу, на презентації йшлося і про інші заходи щодо важливості висвітлення актуальної залізничної тематики й проблематики. Про все це з’явилась широка інформація на багатьох інтернет-сайтах.
Наступним кроком стала презентація зазначеного видання в читальному залі обласної універсальної наукової бібліотеки імені Федора Потушняка. На цей захід прийшли люди які хотіли дізнатись і про книгу, і про Дніпропетровський ВУЗ значно більше. Серед них ули й молоді залізничники, учні-старшокласники обласного центру, педагоги, ветерани залізничного транспорту на Закарпатті. Діловитості й конкретності розмові на презентації надала участь в ній Федора Харути, Тетяни Колесникової - кандидата наук з питань соціальних комунікацій, директора науково-технічної бібліотеки, наукового секретаря редакційної ради Дніпропетровського Національного університету залізничного транспорту України, керівника проекту видання книги, редактора київського видання «Логос» Романа Тимченко, відомих підприємців. Присутні отримали багато важливої для себе інформації. А на завершення зустрічі Федір Харутаподарував Закарпатській обласній універсальній науковій бібліотеці за свій кошт 18 примірників альбому-книги. Вони вже направлені у всі районні бібліотеки Закарпаття. Отже, від Ужка до Ясіня молодь, перед якою постає вибір професії, матиме можливість якнайповніше дізнатись про ВУЗ, в якому можна здобути одну з найпрестижніших професій.
Але, як мовиться, одне діло почути, інше – побачити, переконатися на власні очі як діє, незважаючи на економічні і фінансові труднощі залізниця тепер. З цією метою з ініціативи Федора Харути за підтримки керівництва Ужгородської дирекції Львівської залізниці була організована ознайомчо-творча поїздка великої групи журналістів, до якої підключилися і члени Національної спілки письменників України Сергій Федака, Мар’яна Нейметі, Галина Малик, Надія Панчук, Василь Густі, на будівництво Бескидського залізничного тунелю. Ця поїздка викликала справжній ажіотаж серед представників засобів масової інформації – обласних і акредитованих на Закарпатті всеукраїнських видань. Адже рідко в теперішніх умовах, на жаль доводиться чути про позитивні зрушення, зокрема в будівництві нових об’єктів державного значення, хоч вони, незважаючи ні на що, є. Будівництво тунелю – одне з найяскравіших доказів цього.
З Ужгорода до залізничної станції Волівець їхали автобусом. По дорозі була можливість обмінятися думками про побудову, поділитися творчими задумами. Чесно кажучи, у журналістів давно не було можливості для таких спілкувань.
Від Волівця до станції Бескид їхали електричкою. Хоч поїздка і нетривала, але вони використали її, щоб переговорити з пасажирами, провідниками про турботи ф проблеми міжміського залізничного транспорту. Коли ж прибули на ст. Бескид, безумовно всіх зачарували неповторні краєвиди, перший сніг… А ще більше – розмах будівництва. Злагодженість, діловитість, які панують на будові. Керівник об’єкту Анатолій Ланів насамперед детально ознайомив учасників творчої групи. Ось як про це буквально через день повідомило Радіо Свобода:
«Бескидський тунель перебував в аварійному стані, тому було ухвалене рішення будувати новий… Крім того, новий тунель складатиметься з двох шляхів, тоді як старий – тільки з одним шляхом», – пояснив представник організації-підрядника «Інтербудтунель» Анатолій Ланін.
«Збільшиться пропускна спроможність тунелю, це стосується і вантажних поїздів. Новий тунель сягатиме 11 метрів, ширина складе близько 12 метрів. Габарити утричі більші, ніж у старого, де з потяга можна торкнутися рукою стіни», – додав він.
Прокладають тунель австрійським методом, використовуючи вибухівку. Щодня закладають близько 400 кілограмів вибухівки.
Усі роботи цілодобово контролюються австрійськими спеціалістами. Протяжність тунелю має скласти 1822 метри (другий за довжиною тунель в Україні).
Одне з наймасштабніших будівництв у сучасній Україні розпочалося у 2013 році. Вартість проекту – 102 мільйони євро. Кошти виділяє Європейський банк реконструкції та розвитку і частково «Укрзалізниця», яка є замовником робіт.
Після першого етапу будуть ще вісім етапів будівництва, яке має завершитися у жовтні 2017 року. Бескидський тунель прокладають за 30 метрів від діючого, що з’єднує Закарпатську та Львівську область та експлуатується вже 129 років.
На шпальтах газет, на телеекранах оперативно появилось багато цікавої інформації, яка підтверджує, що не все так погано в нашому домі, як можливо, декому й хотілося б цього. Реалізовуються справді грандіозні програми, запроваджуються нові проекти. І, головне, є люди – самовіддані, висококваліфіковані кадри, які в нелегких умовах творять нинішнє і майбутнє України. Серед них, як завжди, і випускники Дніпропетровського Національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. До таких висновків спонукали презентації на Закарпатті альбому-книги, що побачив світ з нагоди 85-річчя цього унікального вищого навчального закладу.
Василь Чорногор