Розповіли.
Шановні народні обранці Закарпаття!
В нашій області, починаючи з травня 2015 року, склалася критична ситуація з проведенням децентралізаційної реформи і створенням об’єднаних територіальних громад (ОТГ) відповідно до чинних ЗУ «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та урядової Методики формування спроможних ОТГ. Ця критичність значною мірою обумовлена незабезпеченням обласною владою (ОДА і облрада) тих повноважень і обов’язків, які на них покладаються у вказаних законодавчо-нормативних актах.
Так Закарпатська обласна рада минулого скликання у серпні 2015 року з політичних причин не проголосувала ані за проект Перспективного плану формування спроможних ОТГ в області, ані за направлення в ЦВК документів новостворених у 2015 році Тячівської міської і Вільховецької сільської ОТГ, чим створила правовий тупик, що терміново потребувало прийняття парламентом окремого законодавчого акту у вересні 2015 року.
На жаль, Закарпаття і через рік залишається єдиним регіоном в Україні, де досі немає затвердженого облрадою Перспективного плану формування спроможних ОТГ, що створює немало проблем як у фінансових та інших відносинах обласної влади з Урядом, так і у практичних питаннях добровільного формування ОТГ на Закарпатті, яких станом на сьогодні на різних стадіях об’єднання нараховується близько 18-20 ОТГ. Так Уряд змушений був 31.08.2016р. на своєму засіданні прийняти окрему постанову щодо визнання спроможними та надання фінансування і у 2017 році Тячівській і Вільховецькій ОТГ. Виникають й інші непотрібні колізії у зносинах ОДА з тими місцевими радами, які вирішили створити ОТГ, апелюючи до принципу добровільності, визначеного законодавчо.
Впродовж січня-березня 2016р. управлінням містобудування і архітектури ОДА у співпраці з експертами Офісу реформ у Закарпатській області розробили проект Перспективного плану формування ОТГ, науково обґрунтований і оптимізований в кількості 53 ОТГ з урахуванням специфіки територій Закарпаття (природно-географічних, поселенських, демографічних, етнічних та ін. особливостей краю). З незрозумілих для нас причин і не дивлячись на наші звернення, ОДА зволікає як з розглядом та обговоренням цього проекту Перспективного плану на утвореній міжгалузевій Робочій групі, так і з його поданням на сесію облради.
З урахуванням вищенаведеного, просимо на чергову сесію Закарпатської облради запланувати розгляд і затвердження проекту Перспективного плану формування спроможних ОТГ у Закарпатській області – в якості невідкладного і пріоритетного для громад краю питання.
Зі своєї сторони ми готові взяти участь у проведенні окремого Дня депутата обласної ради з метою детального експертного обговорення розробленого проекту Перспективного плану, про що раніше письмово повідомляли керівництву Закарпатської облради.
Вважаємо, що критичність ситуації з неналежним проведенням децентралізаційної реформи і відсутністю Перспективного плану в області легко може бути знята через конструктивний діалог влади, асоціацій органів місцевого самоврядування і громадськості Закарпаття.
За дорученням об’єднаної громадськості і асоціацій органів місцевого самоврядування Закарпаття
учасники Регіонального Офісу впровадження децентралізаційної реформи у Закарпатській області,
виконавчий директор Закарпатського РВ АМУ Ревтій І.І.
віце-президент Асоціації розвитку і реформ міст, селищ і сіл «Закарпаття XXI століття» Лукша О.В.