Ідея урізноманітнення ужгородського фешн-базару українським фолк-шоу виникла в доцента кафедри української літератури, дослідниці фольклору Оксани Тиховської:
«Ми говорили з подругою про моду і про те, що вона є дуже різною. Етностиль теж може бути модним, тож цікаво було б спробувати поєднати модний показ, котрий влаштовує Ольга Мікула, з відродженням національних традицій. Хочемо показати, що минуле зовсім близьке до сучасності. Акцент робимо на молодих людей: мають відчувати і пишатися тим, що вони – українці і мають що показати світу».
Пані Оксана розповідає, що до участі залучено багатьох дизайнерів, котрі працюють в етностилі. Для створення відповідного настрою використано автентичні пісні, які лежать в архівах, тож їх мало хто чув, – це пісні Пряшівщини, Лемківщини тощо, а також танці-гаївки, які в народі виконували навесні, щоб сприяти відродженню природи.
На таку нестандартну пропозицію відгукнулося чимало ентузіастів, охочих допомогти. Підтримали задум, зокрема, в музеї архітектури та побуту, і не лише надали місце для зйомок, а навіть спеціально виділили із фондів 30 вишитих костюмів, яким понад 100 років!
Директор музею Василь Коцан каже:
«Музей не вперше підтримує акції, що популяризують народну культуру, цього разу – народний одяг. Для зйомок ми надали традиційні жіночі костюми, які презентують народне вбрання Тереблянської долини – Тячівський, Хустський, частково Міжгірський райони Закарпаття. Вони побутували в нашому краї наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття. Тобто це раритети, пам’ятки старовини, яким по 100, а то й більше років».
Головні героїні рекламного ролика – вихованки студії сучасного танцю «BLIТZ», які через танець показують силу національної пам’яті: доторкнувшись до історії, дівчата перевтілюються, репрезентуючи народний одяг, характерний для нашого регіону сотню років тому.
Танець дівчатам ставила хореограф-постановник Елеонора Кос, яка розповіла, що, почувши музику (народну пісню в обробці учасниці «Голосу країни» студентки філфаку Ганни Шміляк. – Авт.), одразу надихнулася й побачила, як пісню та задум у цілому можна втілити в танці.
На зйомках побували і шестеро студенток-україністок, які продемонстрували національні вишиванки в сучасній інтерпретації – саме таке вбрання всяк охочий зможе придбати безпосередньо на фешн-базарі.
Одна зі студенток Юлія Шипович зізнається:
«Ми знали, що обов’язково буде щось особливе та незвичайне, тому на зйомки охоче відгукнулися. Не помилилися! Коли нам повідомили, що одягнуті ми будемо в етнічне вбрання та прикраси, скажу чесно, очікували на щось традиційне і навіть пріснувате. Але як побачили, в чому насправді доведеться працювати, то не вірили своєму щастю. Наробили море селфі, бо одяг неймовірно вишуканий – це вишиванки в сучасній інтерпретації. Сьогодні ми зрозуміли, що український фольклор, етнічне вбрання, музика можуть звучати по-новому, можуть не просто адаптуватися до сучасного світу, а й вразити його своєю красою, креативом та неабияк зацікавити молодь».
Україна – це модно. Ми маємо цікаві традиції, про які, на жаль, забуваємо, колоритні пісні та чудові вишивки, які стають дедалі популярнішими у світі. Ми маємо багату культуру, яку «доброзичливі друзі» намагалися знищити, задавити. Нині не маємо права забути те, що було ще 100 років тому природним та звичним для наших предків. А щоб дізнатися більше про традиції українського народу, приходьте на фолк-шоу до Совиного гнізда.