Дивишся на пляшку з олією, яка коштує явно дешевше, аніж та, що поряд. Величезна цифра «1» натякає, що в посудині саме 1 літр цього високоліквідного продукту. І якщо ви поспішаєте на автобус, то, скоріше за все, вхопите цю дешеву «літрову» пляшку, і тільки вдома, можливо, прочитаєте написане значно меншим шрифтом – що там, скажімо, 750 грам, чи 830.
Ці маркетингові хитрування стали настільки поширеними, що не помітити їх неможливо. Етикетки олії ТМ «Сонячна роса», «Чистий смак», «Дніпровська» супроводжуються такими «невинними», які не позначають ані об’єм ані вагу, просто собі цифрами – 1, 2, 5… Насправді фасування цих та деяких інших пляшок із позначкою «1» далеко не дотягує до літра. І виробник цього ніби й не приховує. Якщо старанно прочитати дрібний шрифт, то можна з’ясувати, що в пляшці ТМ «Смачний світ» міститься всього 850 г олії. Тим часом 1 її літр дорівнює 920 грамам.
Що в такому випадку робити простому покупцеві? Бути пильним і пам’ятати: далеко не всі виробники дбають про свою бізнесову репутацію. А що про неї дбати? Наступного року можна зареєструвати нову торговельну марку з незаплямованою репутацією й морочити голову людям далі, щоб хапонути навар за рахунок законних, але по суті нечесних маніпуляцій. Утім, з точки зору закону й тут можна притягати до відповідальності, але хто сьогодні цим займеться? Адже за п. 6 Технічного регламенту щодо правил маркування харчових продуктів слід надати споживачу необхідну доступну, достовірну та своєчасну інформацію про нього.
Забороняється використання будь-якої інформації, яка вводить в оману споживача або містить інформацію щодо властивостей продукту, яких у нього немає. Назву, кількість харчового продукту в його маркуванні розташовують в однаковій зоні видимості. Стаття 15 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» чітко визначає, що інформацією, яка вводить в оману, є відомості, які містять неповні, неточні або неправдиві дані про походження товару, виробника, продавця, кількість, якість, комплектність, характеристики, особливості реалізації товарів, робіт, послуг, ціну та інше. Вказана великим шрифтом цифра 1, 2 або 5, безперечно, навмисно вводить в оману.
Але нерідко виробники переступають оцю тонку грань на межі шахрайства, намагаючись допускати банальний недолив. У інтернет-мережі можна знайти чимало підтверджених фактів, коли кількість олії явно не відповідає цифрам на етикетці. Скажімо, пляшка ТМ«Сонячна роса» замість обіцяних 4,5 кг олії містить 4,244 кг, а «Почаївської рудні» замість заявлених 1,7 кг – лише 1,67. Хоча відповідно до держстандартів, відхилення від вказаної ваги може бути не більше 10 г на літр. На кожному літрі виробники, зазвичай, «економлять» 30 – 50 грам. Коли ж обсяг реалізації за рік іде на багатомільйонні суми, неважко підрахувати, скільки коштів привласнюють відверті шахраї.
Щоб привернути увагу, виробники вдаються й до інших маркетингових прийомів, розраховуючи, що покупець – абсолютний невіглас. Скажімо, нерідко на етикетці з олією вказують: «Не містить холестерину». А хто заперечує? Холестерин міститься в жирах тільки тваринного походження. Це все одно, що на мінералці ставити напис «Не становить пожежної небезпеки».
На жаль, усе завершується констатацією фактів недоливу, недобросовісної інформації тощо. Жодної інформації про серйозні штрафи, накладені на виробників, або про ув’язнення за шахрайство в особливо великих розмірах нема. Очевидно, з отриманих надприбутків знайдеться достатня сума, щоб уникнути відповідальності.
Василь ГОРВАТ, газета
"Новини Закарпаття"Виноградів