Тристоронню зустріч – працівників управління транспорту, державних закупівель та зв’язку Ужгородської міської ради, перевізників, які працюють на автобусних маршрутах міста, та громадськості провели сьогодні в малому залі міськради. Розмову про стан перевезень ініціював начальник відділу Петро Бобик з огляду на актуальність цієї теми у ЗМІ та соцмережах і звернення перевізників, яке нещодавно вони скерували міському голові.
Ужгородка Марія Бачинська, яка у понеділок, 4 грудня, прийшла з питаннями щодо автобусних перевезень на прийом до міського голови Богдана Андріїва, крім зауважень, які уже були до перевізників, додатково на сьогоднішню зустріч зібрала повідомлення користувачів Фейсбук про випадки неналежного автобусного обслуговування в місті. Ішлося і про переповненість маршрутів, недотримання графіків руху, необхідність створити нові маршрути, об’єднати деякі, щоб можна було без пересадок їздити з одного кінця міста в інший, введення електронного квитка тощо. Звучали навіть пропозиції взагалі для всіх зробити безкоштовним проїзд у міських автобусах.
Усі питання обговорили, проте, на жаль, чимало з них не містили конкретики – крім номеру маршруту, не зазначалося ні дати, ні номерів транспортного засобу, на який нарікали. Як відзначив Петро Бобик і його підтримали перевізники, тільки коли чітко зафіксовано, у який день, час, водій якого автобуса порушував – і міська влада, і перевізники реагують, з’ясовують всі обставини, до того ж, робиться це дуже оперативно.
Петро Бобик пояснив, що запровадити безоплатний проїзд для всіх неможливо, бо спочатку потрібно для цього закупити комунальні, за кошти міського бюджету, автобуси на всі маршрути, а відтак на пальне, зарплати, обслуговування використовувати чи не весь річний бюджет нашого міста. І зараз пільговим проїздом користуються далеко не лише ужгородці, а й всі ті, хто приїздить у місто, тоді як кошти на компенсацію йдуть із міського бюджету.
Законодавством передбачено, що всі пасажири повинні їхати за оплату, однак за пільговиків платити має держава. На жаль, уже кілька років у держбюджеті не передбачаються кошти на компенсації, однак і не змінюється норма закону про безоплатний проїзд, відтак фінансовий тягар перекладається на місцеві бюджети. Наразі на стадії опрацювання є проект законодавства, який передбачає надання адресної допомоги кожному пільговику для здійснення 22 поїздок на автобусі у місяць.
Чимало коштів потребує і запровадження електронних квитків. Лише один пристрій для одних дверей в автобусі коштує близько 50 тисяч гривень, а виділити кошти міського бюджету можливо тільки на комунальний транспорт, а не на автобуси приватних перевізників. Новостворене комунальне підприємство «Ужгородський муніципальний транспорт» уже проводить процедуру закупівлі нових автобусів значної (близько 100) пасажиромісткості, однак немає можливості закупити одночасно значну кількість транспортних засобів та ще й на них усе устаткування для електронних квитків, проектом рішення виконкому передбачено, що міська програма придбання 30 автобусів розрахована щонайменше на три роки. Але реалізація можлива за умови наявності вільних коштів.
На повідомлення, що в автобусах під час руху деякі водії дозволяють собі палити цигарки чи розмовляти телефоном, один із керівників підприємства-перевізника, Володимир Козун, попросив присутніх на зустрічі журналістів звернутися з проханням до пасажирів: якщо є такі факти – телефонувати поліції, котра має можливість оперативно прибути на найближчу зупинку і оштрафувати водія, скласти протокол про адміністративне правопорушення.
Петро Бобик також звернувся з проханням до ужгородців: не потрібно влаштовувати скандали, «розбірки» з водіями, виводити їх із рівноваги – кожен може звернутися зі скаргою до Ужгородської міськради, перевізника, Укртрансбезпеки, поліції, органів захисту споживачів. Це буде більш дієво і результативно, ніж наражати всіх пасажирів на небезпеку поїздки зі знервованим водієм.
Чи не найбільш гострим було питання перевезення школярів. За словами Володимира Козуна, школярі, яким в Ужгороді встановлено безоплатний проїзд, щодня роблять близько 3 тисяч поїздок тільки на маршрутах, які обслуговуються їхнім підприємством. Чимало дітей зловживають наданим правом, їздять без особливої потреби, не пред’являють на підтвердження учнівські квитки, використовують підроблені, протерміновані посвідчення. Будь-яка вимога показати учнівський квиток чи зауваження дитині з боку водія одразу отримує дуже негативний і перебільшений резонанс. На зустрічі відзначали: кількість і пасажиромісткість автобусів розраховувалася до введення безоплатного проїзду для школярів, тому зараз на багатьох маршрутах, особливо в години «пік», автобуси переповнені.
Перевізники нарікають і на те, що компенсація за перевезення школярів, а їх в Ужгороді налічується майже 16 тисяч, не передбачена, а крім них в Ужгороді близько 26 тисяч пільговиків. За законодавством школярі на проїзд у транспорті мають пільгу лише 25%, тобто в Ужгороді вартість проїзду мала б складати 3 гривні. Саме на цьому наполягають перевізники і з цим звернулися до міського голови. Питання наразі вивчається, проте вже визначилися, що незабаром через міське управління освіти зроблять для всіх шкіл міста учнівські квитки єдиного зразка. До 9 класу їх видаватимуть на кілька років, залежно скільки дитині ще до закінчення, а старшокласникам – на рік, оскільки вони можуть піти вчитися в коледжі, виші тощо. Це зніме проблему численних підроблених і протермінованих квитків, які зараз «діють» серед молоді.
На зустрічі погодилися, що чомусь усі сприймають за належне, коли для пільгового перевезення дитини потягом потрібно пред’явити свідоцтво про народження при купівлі квитка і під час посадки, а щодо автобусів в Ужгороді норма про пред’явлення посвідчення усе ще дискутується. Зараз в Ужгороді 25 маршрутів загального користування, на яких використовуються 148 автобусів, працюють 5 перевізників. Щодня ужгородці та гості міста здійснюють близько 68000 поїздок. Після останнього конкурсу на визначення перевізників, який відбувся у січні 2016 року, у місті замінили майже 100 автобусів, загальна пасажиромісткість зросла на майже тисячу місць щодня. На всіх автобусах уже більше року встановлено 170 трекерів, проводиться GPS-моніторинг, це дає можливість відслідковувати онлайн рух кожного транспортного засобу. Переглянути, коли прибуде наступний автобус на кожному маршруті можна через сайт Ужгородської міської ради у розділі «Громадський транспорт» та через мобільний додаток Dozor City, який завантажується через Play Market. Протягом поточного року оновлено 12 транспортних засобів на автобуси більшої пасажиромісткості типу «БОГДАН».
Розпочато й осучаснення автобусних зупинок. Встановлено 7, із яких 4 «розумні зупинки» вже працюють – на електронному табло відображається, через скільки хвилин приїде автобус певного номеру маршруту. Ще кілька зупинок будуть оновлені до кінця цього року, а решту планується зробити у 2018-му. Загалом же по місту необхідно встановити ще 78 додаткових зупинок, яких досі взагалі не було.
Повідомили в ході розмови, що планується запровадити маршрут №18 через набережну біля Боздоського парку, обох вокзалів і до площі Корятовича в центрі, це розвантажило б кілька маршрутів, зокрема, №11, який переповнений через інтенсивну забудову мікрорайону Боздош. На зустрічі всі погодилися, що такий обмін думками потрібно проводити частіше, щоб перевізники і управлінці отримували достовірну інформацію і могли на неї реагувати, а ужгородці бачили об’єктивні обставини, які складаються в галузі, дізнавалися, яка робота проводиться і що заплановано. Петро Бобик також попросив подавати пропозиції щодо переформатування маршрутів, об’єднання кількох в один більшої протяжності, щоб пасажири мали змогу їздити без пересадок. Нагадаємо, кілька тижнів тому така новація почала діяти на колишніх маршрутах №22 та 15 із Нового району в Оноківці.