Відео дає файний фідбек від глядача, проте це займає багато часу і забирає нерви, тому вирішив не брати до рук камери, а згадати про те, що чув і бачив, письмово, – пише Олексій Уманський для Varosh.Тож стартуємо з Міжгірщини – наймагнетичнішої локації за останній рік. Без сумніву і раніше там знімали фільми, чого варті лише «Легенда про безсмертя» (1985) та перший український 3D горор
«Синевир» (2013). Зараз озеро стало знімальним майданчиком для фільму «Останній крок». Воно ніби в Канаді. Жан Рено грає кілера, який заліг на дно. Він живе в лісі біля озера, де людей майже не має. Одного разу в тих краях травмується туристка, і вбивця рятує їй життя. Більше в анонсі не написано, але думається має бути стрілянина і героїзм. Кіношні маркетологи продають це кіно, ще в той момент коли воно не готове – кладуть ярлички (остання роль Жана Рено) думаю і зніматись запросили, бо Жан – кілер знаний.
Цієї зими мав нагоду побувати на Синевирському перевалі, де знаходиться ресторан, в якому їв Жан Рено. Навіть поспілкувався з крутим шеф-кухарем цього закладу – Робертом Травінським, який особисто готував актору їжу. Роберт добре пам’ятає, що французу зайшла наша пікниця з крумплями, і це не дивлячись на те, що у нього діабет. Також він замовив пару закусок і декілька основних страв. Одне з закарпатських вин (ми не буде його називати з етичних міркувань) Рено сплюнув у відро з льодом. До слова Травінський годував і Роберта Патріка. Термінатор «T – 1000» з рідкого металу. Казав, що той був не вибагливий в їжі, до того ж і спілкувався охоче з усіма. Роберт Патрік грає одну з головних ролей у фільмі Ахтема Саітаблаєва
«Захар Беркут» (2019). Сюжет: 1223 рік. Монгольська орда на чолі з ханом Бурундою рухається на захід, винищуючи все на своєму шляху. Дійшовши до високих Карпатських гір, військо зупиняється біля підніжжя. Однак вночі кілька місцевих мисливців – брати Беркути потайки пробираються в табір та звільняють полонених. Несамовитий від люті хан вирішує йти навпростець, щоб помститися і знищити карпатські поселення. Для цього він знаходить зрадника серед місцевих, який відкриває йому таємний прохід у горах. Однак невеличка громада гірських мисливців під керівництвом Захара Беркута має свій план, щоб назавжди зупинити багаточисельного ворога.
До речі, зйомки цього кіна ніде не афішувались, про присутність актора в наших гарних горах українці дізнались через його інстаграм.
КордониТепер флешбек у 2017 рік. Трошки відмотаємо назад і згадаємо фільми, в яких видно закарпатські кордони.
У нас в краї ледь не кожен четвертий був, якщо не контрабандистом то «піджаком». Власне автор цієї публікації мав подібний досвід і виріс на кордоні – добре знає, що таке «бувати на ямі» і «вісонт латашро».
У 2017 році на великому екрані я побачив місто Перечин у фільмі «Межа» та кордон «Beregsurány» у стрічці «Ізі». Той рік був багатим на українське кіно і по вівторках один з місцевих кінотеатрів робив акцію – кіно за півціни. Ми підтримували вітчизняного виробника аж поки директор цього кінотеатру не потрапив в неприємну історію і багато глядачів почали ігнорувати покази, проте треба відновити традицію переглядів, хоча б тому що в інших кінотеатрах (а у нас їх два) взагалі подібних акцій не має. Обидва проекти знімались у коопродукції з іноземними компаніями.
«Межа» – словацько-український проект про кордон між нашими державами. Тема контрабанди на Закарпатті так довго чекала візуалізації. Ми бачимо, що відбувається щодня на так званій «зельонці», як проводять нелегалів, цигарки, здається, в цьому випадку не основне, хоча хотілося б більше уваги приділити саме їм, як матеріалу, завдяки якому багато хто вижив у 90-х. У фільмі конкретно говориться , що контрабанда пакується в Мукачеві і везеться на «словаки» через «Ублю». Проте серед знайомих нам локацій ми бачимо в кадрі тільки напівкруглу багатоповерхівку в центрі Перечина. Це кадр, в якому «запаковані» фургони їдуть до кодону. Та навіть для одного кадру центр міста перекрили і набрали масовку, якій платили по 150 гривень. Також є кадр з панорамою Ужгорода. Досить трагічний кадр, в якому повісився один з персонажів. Він це робить на балконі з видом на сторону «Перечиньского автовокзалу». У стрічці одну з ролей зіграла закарпатка
Римма Зюбіна.
У фільмі
«Ізі», який знято спільно з італійцями, – історія, яку часто можна прочитати в новинах: на будівництві на заробітках загинув українець. Тільки в цьому випадку ключовою фігурою є не небіжчик, а водій який його везе на батьківщину. В колишньому крутий гонщик Формули – 1, а наразі повнуватий меланхолік Ізі має пройти багато перешкод перш ніж виконає свою місію, і не дивно, що більшість проблем у нього починаються уже на кордоні в Україну, а в середині нашої держави все настільки важко і неочікувано, що починаєш переживати за незграбного італійця, неадаптованого до наших реалій. Чистої води роудмуві. Між іншим цей фільм дійсно хороший і трагікомічний, раджу до перегляду, його легко знайти в мережі.
Наші в кіноОлександр Мавріц – актор Закарпатського академічного українського музично-драматичного театру ім. братів Шерегіїв. Не можна назвати ще когось з Ужгорода чи іншого куточка Закарпаття хто так часто знімається у великому кіно. До того ж мова йде не про ролі другого плану. У фільмі «Червоний» (2017) він грає начальника колонії – антагоніста головного героя – воїна УПА, який потрапив до ГУЛАГу. У новому фільмі
Олеся Саніна «Довбуш» актор грає чоловіка Марічки Штефана Дзвінчука. З режисером Олесем Саніним вони познайомилися, коли український кастинг-директор Алла Самойленко запропонувала головну роль у фільмі
«Поводир» (2014). Але тоді Мавріца не взяли, а в «Довбуші» – затвердили.
Це ще не все – закарпатець одночасно знімається у іншому проекті – фільмі про Ілловайськ-2014 і батальйон «Донбас» Івана Томенчука. Він грає вояка з позивним Шульц, який загине. У телефонній розмові актор зізнається, що перелаштовуватися з однієї ролі на іншу не так уже й важко. «Маю певні паузи, перерви у графіку 1-2 дні». Зйомки проходять у різних областях України.
Гримером у фільмі «Довбуш» встигла попрацювати
Ксюша Гальченко з Мукачева – професійний гример, працювала над гримом у фільмі «Крути» та багатьох інших фільмах та музичних кліпах.
Про нас, але без насУ 2015 році кращим фільмом на іноземній мові за версією оскарівського комітету стала робота Ласло Немеша
«Син Саула».
Таке враження, що фільм знятий одним довгим планом. Головний герой – полонений єврей концтабору
Аушвіц Саул. Він потрапив у зондеркоманду, що має супроводжувати полонених, які тільки прибули до табору, а також Саулу доводиться знищувати сліди знищення людей у газових камерах. Одного разу він бачить як після тортур на столі медиків останні секунди доживає його син. Тепер у нього тільки одна мета – знайти на території табору рабина і як слід поховати свого сина. Дуже важке кіно, проте угорці завжди виділялись надмірною експресивністю в кінематографі. А чому згадав власне про Саула, бо він з Ужгорода.
Діалог лікаря і Саула:
– Тобі це не треба.
– Його душі потрібно.
– Звідки ти?
– З Ужгорода.
Ласло Немеш: “Мої родичі з боку моєї матері були вбиті, а моїй бабусі вдалося втекти з гетто. Вона втекла у східну частину Угорщини (Закарпаття), на даний час це Україна. Бабуся жила там у єврейській комуні до війни. Але вона була теж зруйнована. А з боку мого батька всі мали переховуватися. Це було або знищення, або депортація. Ніхто не повернувся…”, – розповідає режисер стрічки.
На початку 20 століття на території Закарпаття проживало багато євреїв. Під час Другої світової війни їх спочатку утримували у місцевих гетто, а потім доправляли до концтаборів Аушвіц та Біркенау в Польщі, де знищували у газових камерах.
Transcarpathian Film ComissionВ Ужгороді заснували
Transcarpathian Film Commission. Учасники цього об’єднання В’ячеслав Єгоров та Олександр Мерявчик презентують Закарпаття як гарну локацію для зйомок на міжнародному рівні. Беруть участь у різних симпозіумах на кінофестивалях і показують закордонним кіношникам, що наш край може бути в нагоді для зйомок. Ця робота починає давати перші плоди – так минулого року в Ужгород саме через фільмкомісію потрапив Іван Філа – автор книги
«Mu, který stál v cest» («Людина, що стала на заваді»). Роман розповідає про події 1968 року. Головний герой реальний персонаж Франтішек Крігель – лікар, за професією, політик, що представляв інтереси Чехословаччини в період, коли в країну з секунди на секунду мали заїхати радянські танки. Він відмовився підписувати «Московський протокол», який мав забрати у Чехословаччини незалежність. Само собою через це у Крігеля були проблеми – його та іншу частину політичної еліти Чехословаччини того часу КГБ допитувало і переховувало на Закарпатті.
Автор Роману Іван Філа побачивши Ужгород зрозумів, що зйомки фільму повинні відбуватись саме у нас, адже і ті події також відбувались в цій місцині. Іван разом з учасниками фільмкомісії вивчали Ужгород та шукали локації – найбільш за все автору книги сподобалось приміщення облради. Запуск зйомок тільки починається, готуйтесь побачити на набережній та інших частинах міста багато людей з камерами та світлом.
Документалістика
«Раз на сто років і віник стрілять». Це про те, що рідко але з’являються люди в Ужгороді з бажанням фіксувати реальність. За останній рік Дмитро Грешко зняв три документальні роботи. Купити камеру, звукову пушку і пробувати знімати кіно надихнув його Роберт Родрігес, точніше книга написана ним. Перша робота Дмитра «66 сцен Ужгорода» – кавер на фільм Йоргена Лета «66 сцен з життя Америки» (1982). Друга робота стосувалась сервісу який юзають туристи – «каучсерфінг». А от третій документальний фільм дуже на часі. Він ще не має назви і в процесі монтажу. Це фільм про гірських рятувальників. Остання зима забрала життя багатьох туристів у Карпатах, які багато хто чомусь вважає спокійними і легкими для ходіння. Інколи через всеукраїнські ЗМІ історії про загублених туристів ставали чимось на зразок реаліті-шоу. Згадаємо «київського лижника», який три дні чекав на допомогу, ночуючи на своїх лижах або ж групу людей, що підіймалась на Піп Іван Чорногірський і потрапили в бурю, що забрала життя двох людей. А біля вищезгаданих ще безліч інших історій з хепі ендом і навпаки. Майже всі ключові фігури відомих нам зимових подій потрапили в об’єктив Дмитра. Через краудфандинг він зібрав кошти на зйомки. Чекаємо прем’єри.
Завершую статтю приємною новиною. Молодий режисер з Ужгорода Антон Лукіч отримує нагороду за нагородою на міжнародних кінофестивалях за фільм «Мої думки тихі» (2019). Спочатку Карлові Вари, потім Одеський кінофестиваль, де стрічка отримала гран-прі у Національній конкурсній програмі. Ця нагорода на ОМКФ вручалася вперше.
Трагікомедія «Мої думки тихі», що стала для режисера дебютом у повному метрі, – це історія про молодого звукорежисера Вадима. Зазнавши безліч невдач в роботі та особистому житті, він отримує шанс розпочати все спочатку. Просте завдання – записати голоси закарпатських тварин – може стати його шансом назавжди залишити «незручну Україну» і вирушити в «привабливу Канаду». Подалі від проблем. Однак все виявляється набагато складніше, коли головним супутником у новій роботі виявляється найменш підходяща для цього людина – мама Вадима.
Сам режисер каже, що фільм вийде у прокат не раніше 2020 року, а так хочеться побачити його нараз. До речі, там в епізодичній ролі зіграли Мирослав Качур та Павло Мандзич.
Одразу зауважу в цій публікації я міг пропустити деякі роботи, або і не загадати про них взагалі. Опирався виключно на ті роботи які чекаю побачити.
Олексій Уманський Varosh {g}