Курс «Змінотворець» - це експрес-курс громадянської освіти від БУР, який має за основу інтерактивний тренінг «Ми – активні!» розроблений Іреною Даниш у співпраці з Інститутом лідерства і управління Українського Католицького Університету і доповнений рядом практичних завдань для учасників.
Ірена Даниш – американка українського походження, викладачка в університетах Америки, Європи і Африки, з більш ніж 20 річним стажем волонтерства, фасилітаторства і правозахисту. Ірена провела два перші тренінги «Ми – активні!» в рамках першого етапу «Змінотворця» і передала естафету волонтерам БУР, які навчилися проводити такий тренінг. Підготовлені Іреною тренери уже провели тренінги в більш ніж 30 містах.
Метою курсу є зміцнення впевненості учасників у тому, що кожен може відігравати вагому роль в розвитку суспільства і активно користуватися інструментами участі в громадському і громадянському житті. Також курс покликаний розбудовувати мережу активних громадян в Україні, налагоджувати контакти в середині громад і готувати основу для сталої взаємодії громадянського суспільства, органів влади і бізнесу.
Тренінг «Ми – активні!» побудований на 7 принципах активного громадянства розроблених Інститутом лідерства і управління УКУ. Він проводиться в інтерактивній формі, включає авторські ігри і вправи розроблені Іреною Даниш, що допоможуть нам впевнитися в нашій важливій ролі в житті суспільства.
В рамках курсу учасники зможуть реалізувати практичні завдання або спільні акції взаємодопомоги в своїх громадах, і отримають можливість дофінансування таких акцій від програми БУР Львівської Освітньої Фундації.
Для організації курсу «Змінотворець» в твоїй громаді потрібно:
1. Знайти локацію для тренінгу «Ми – активні!» для комфортного розміщення 10-20 осіб (наявність фліпчарту або дошки на якій можна писати і проектору - вітаються);
2. Організувати набір групи для проведення тренінгу із 10-20 осіб (створити діалог/групу в соцмережах);
3. Організувати проведення самого заходу.
4. Організувати проведення спільної практичної акції взаємодопомоги (вітається).
Сценарій тренінгу «Ми – активні!»
Вступ до тренінгу: Знайомство (10 хв)
Принцип 1: Ви керуючий орган в Україні (20 хв)
1.1 Гра: “Скарб” (8 хв)
1.2 Гра: “На скільки наше сонце гріє?” (5 хв)
1.3 Гра: “Без тебе буде розвал” (5 хв)
Принцип 2: Ви формуєте політику (20 хв)
2.1 Гра: Історія про Кішку - “Навіть діти створюють політику” (8 хв)
2.2 “Твої сфери творчoсті” - належимо до шести “iнституцій” в cуспільстві де ми творим політику – родина, громада, храм, школа, робота і уряд. Тає є 5 рівнів процесів – від найпростіших до найскладніших.
2.3 Гра: “Політика яка вона є, а кращу політику хочемо . . .” (10 хв)
Принцип 3: Демократія - це наш засіб і наша мета (20 хв)
3.1 Плоди демократії? Справедливість, свобода слова, рівність, гідність, верховенство права та ін. (10 хв)
3.2 Гра: “Стілець, стовп, чи цикл?: Ви вирішуєте як ’будувати’ демократію.
3.3 Вправа: “На скільки ми демократичні?” (10 хв)
Принцип 4: Активне громадянство – це стиль життя (15 хв)
4.1 Сценарії для обговорення: “Я іду з псом . . .” “Мене обслуговували в державному архіві . . . ”, “Навіть посмішка . . . ” (8 хв)
4.2 Вправа: “Приклади активного громадянства” (10 хв)
Принцип 5: Нема категорій “Ми” та “Вони” (15 хв)
5.1 Гра: “Гачок’’ (8 хв)
5.2 Гра: “Контроль і кишеня” (8 хв)
5.3 Сценарій : “Політикa і громадяни”
Принцип 6: Права людини – рамки для наших дій (20 хв)
6.1 “Закони вартують”
6.2 Права: “Права людини: “Американський сценарій”
6.3 Порушення прав людини: справа Ірини Ноздровської (12 хв) Загальна Декларація Прав Людини (ЗДПР). Структура та список прав
Принцип 7: Дай людям інструменти і вони будуть їх використовувати (15 хв)
7.1 Робота в командax: “Локалізуємо”. Які проблеми ви б хотіли вирішити у своїх громадах?
7.2 Загальна дискусія: “Інструменти, які діють в нашому контексті” (18 хв)
Закриття: “Побажання для нашої країни” (5 хв)
Орієнтовний перелік практичних завдань до курсу «Змінотворець»
Письмові завдання
1. Оцінка соціально-економічного потенціалу громади чи міста.
2. Оцінка діяльності громадського сектору міста.
3. Аналіз екологічної ситуації в місті чи громаді.
4. Оцінка якості роботи депутата місцевого або національного рівня.
5. Рекомендації міському голові, міському самоврядуванню.
Практичні акції
6. Практичні акції для відчуття спільнотності і добросусідства (прибирання парків, берегів річок, ставків, озер, підїздів, благоустрій прибудинкових територій: дитячих, спортивних майданчиків)
7. Організація відвідин і аналіз сесії місцевої ради.
8. Організація і проведення заходів на тему громадянської освіти – перегляд фільму, лекція або зустріч з експертом в сфері громадської діяльності, громадським активістом…
9. Адресна практична допомога потребуючим сім’ям (одиноким пенсіонерам, людям із особливими потребами, малозабезпеченим сім’ям).