В Україні найбільша підтримка людей з аутизмом існує у дошкільних закладах, початкових і середніх школах. В той же час, ситуація з вузами кардинально відрізняється - люди не знають, чи працюють вузи у цьому напрямку. Так само українці мало знають про наявність у їх регіоні підтримки для професійного навчання дорослих людей з аутизмом. Це дозволяє зробити висновок, що реформи вже дійшли до дітей з аутизмом, але фактично не зачепили дорослі категорії громадян України з особливими потребами. Такі результати української частини опитування «Аутизм і освіта», яке за ініціативи Аутизм Європа проводилося протягом 2019 року в країнах ЄС і метою якого є сприяння доступу людей з аутизмом до якісної інклюзивної освіти, в тому числі університетської та професійної. Завдяки МГО «Дитина з майбутнім» (Київ) та підтримці Консула Аутизм Європа в Україні Інни Сергієнко Україна також взяла у ньому участь. Якщо у дошкільних закладах найпоширенішою підтримкою дітей з аутизмом є допомога дітям під час сніданку та обіду (15,6%), консультації для батьків (14,8%) та підтримка взаємодії під час гри (13,2%), то у початкових і середніх школах це помічники у класі (28,1% та 18,6% відповідно), можливість гнучкого навчального плану (20% і 11,9%), допомога в організації навчання і підтримка поза класом. Найвищий рівень освіченості у питаннях аутизму, на думку українських учасників опитування, демонструє персонал дошкільних і початкових шкіл, дещо нижче – середніх, і набагато нижче – вузів. Приблизно у такому ж порядку люди оцінили наявність у персоналу бажання підвищувати свій професійний рівень – 10%, 18%, 6% і 2% відповідно. Загалом 38,2% опитуваних заявило, що вони «цілком згодні» і «погоджуються» з твердженням, що персонал і вчителі мають адекватне розуміння аутизму і потреб особливих учнів, а категорично і не зовсім згодних з ним виявилося дещо більше - 42,4%. Загалом відсутність достатньої кількості фахівців, низький рівень освіченості більшості персоналу і вчителів навчальних закладів, відсутність доступної інфраструктури для підвищення кваліфікації, судячи з результатів опитування, є найбільш болючими проблемами системи освіти в Україні. У відповідях на запитання про наявність індивідуального плану розвитку дитини позиції опитуваних розділились майже порівну (51% так, 49% ні) так само, як і в питанні участі батьків у розробці плану (47,7% і 52,3%). На запитання, хто приймає остаточне рішення щодо індивідуального плану, 44,4% відповіло «батьки», 37,7% - «фахівці», 18% - «спільно». І, нарешті, на заключне питання анкети – «На Вашу думку, ситуація з аутизмом в Україні загалом поліпшується чи погіршується?» - лише кожен п’ятий учасник відповів «погіршується», а 77,5% заявило, що «поліпшується». За останні роки Україна зробила великий крок у цьому напрямку. На думку фахівців МГО «Дитина з майбутнім», у найближчий період часу ТОП-10 напрямків прикладання зусиль в інтересах людей з особливими потребами в Україні мають бути такими: 1. Посилення широкого інформування суспільства про аутизм та усіх інших громадян з особливостями розвитку. 2. Навчання фахівців кращим міжнародним практикам та їх інтенсивне професійне інформування про досягнення й успішні кейси у сфері аутизму. 3. Стимулювання залучення батьків до активної участі у процесі. 4. Створення стабільних і довготривалих мотивацій для фахівців, що опікуються питаннями аутизму, на всіх щаблях освіти та у всіх галузях економіки. 5. Удосконалення законодавства «забезпечення і стимулювання» категорій людей з особливими потребами. 6. Створення у суспільстві сприятливих і прозорих умов для фінансування потреб усіх громадян з різними особливостями розвитку. 7. Вимагання від держави особливих преференцій для людей з особливостями розвитку. 8. Створення умов для активного залучення національного й транснаціонального бізнесу для фінансування потреб «особливих людей». 9. Активне залучення глобальних, міжнародних та національних інституцій з метою формування сприятливого і безпекового середовища для людей з особливими потребами. 10. Покращення всесвітньої координації і кооперації у даній сфері. Учасниками опитування стало 145 респондентів з 67 населених пунктів, у т.ч. представників закладів освіти і ГО – 36%, фізичних осіб – 64%. Це закономірно вузька ЦА і, хоч опитування й не є репрезентативним з наукової точки зору, загалом воно адекватно відображає стан питання аутизму в системі освіти України у 2019р. Нагадаємо, проведення репрезентативних досліджень на цю та багато інших тем унеможливлено через відсутність в Україні цілої низки статистичних даних. Вищепредставлені показники - % від загального числа респондентів, хто відповів на запитання анкети.