Такий висновок можна зробити, вивчивши аналіз окремих показників фінансової (бюджетної) діяльності об’єднаних громад за 2019 рік у розрізі всіх областей, який нещодавно оприлюднили експерти із децентралізації.
Закарпатська область представлена в аналізі 6-ма ОТГ у трьох із п’яти груп, визначених за кількістю населення:
- понад 15 тис. жителів (95 ОТГ із 806 ОТГ);
- від 10 до 15 тис. осіб (128 ОТГ із 806 ОТГ)
- від 5 до 10 тис. осіб (268 ОТГ із 806 ОТГ)
Оцінювання було проведено за вісьмома індикаторами:
Доходи загального фонду на 1-го мешканця (співвідношення обсягу надходжень доходів загального фонду без трансфертів до кількості мешканців відповідної ОТГ);
Видатки загального фонду на 1-го мешканця (співвідношення обсягу видатків загального фонду до кількості мешканців відповідної ОТГ);
Видатки на утримання апарату управління у розрахунку на 1-го мешканця (співвідношення обсягу видатків на утримання апарату управління, проведених за рахунок коштів загального фонду до кількості мешканців відповідної ОТГ);
Капітальні видатки на 1-го мешканця (співвідношення обсягу капітальних видатків бюджету громади до кількості мешканців відповідної ОТГ);
Рівень дотаційності бюджетів (співвідношення обсягу базової чи реверсної дотації до загальної суми доходів загального фонду бюджету ОТГ з дотаціями, але без урахування субвенцій з державного бюджету);
Співвідношення видатків на утримання апарату управління із фінансовими ресурсами ОТГ (співвідношення видатків на утримання апарату управління органів місцевого самоврядування із сумою доходів загального фонду без урахування трансфертів з державного бюджету, у відсотках);
Питома вага заробітної плати у видатках загального фонду бюджету ОТГ (відсоткова частка проведених із загального фонду бюджету видатків на заробітну плату з нарахуваннями до обсягу видатків загального фонду бюджету без урахування трансфертів, перерахованих з бюджету ОТГ до інших бюджетів);
Питома вага капітальних видатків у загальному обсязі видатків (частка капітальних видатків у сумарному обсязі видатків загального та спеціального фонду відповідного бюджету ОТГ).
Отже, за результатами аналізу до перших трьох груп увійшло 491 ОТГ із 806 діючих. Закарпатські ОТГ розмістилися таким чином:
- І група (більше 15 тис. осіб) – Тячівська ОТГ – замикає трійку лідерів України;
- ІІ група (від 10 до 15 тис. осіб) – Іршавська ОТГ – 5 місце, Перечинська ОТГ – 57, Вільховецька ОТГ – 99;
- ІІІ група (від 5 до 10 тис. осіб) – Баранинська ОТГ – 61 позиція, Полянська – 74.
Аналізуючи показники Закарпатських ОТГ, радник з питань місцевих фінансів та управління Закарпатського РО Програми «U-LEAD з Європою» Михайло Бундзяк зазначає, що детальніший аналіз деяких показників та порівняння їх із середніми аналогічними показниками по всім 806 ОТГ показує, що працювати, безперечно, є над чим, але наявні і значні досягнення.
«Наприклад, доходи загального фонду на 1-го мешканця (без трансфертів) – показник, який розраховано як співвідношення обсягу надходжень доходів загального фонду без урахування трансфертів до кількості мешканців відповідної ОТГ. У розрахунок включено лише доходи загального фонду, які мобілізуються на відповідній території. Цей показник характеризує фінансовий потенціал ОТГ, спроможність забезпечувати громаду за рахунок власних ресурсів. Так, у трьох із шести ОТГ (Баранинська - 6505,1 грн., Тячівська - 6402,6 грн., Іршавська - 4998,6 грн.) зазначений показник вищий ніж середній аналогічний показник по всім досліджуваним громадам, який складає 4737,7 грн», – коментує радник.
Показник рівня дотаційності бюджетів (питома вага базової/ реверсної дотації у доходах), розрахований як співвідношення обсягу базової чи реверсної дотації до загальної суми доходів загального фонду бюджету ОТГ з дотаціями, але без урахування субвенцій з державного бюджету, вказує що Перечинська та Тячівська ОТГ перераховують реверсну дотацію, а Іршавська у свою чергу не отримує базової дотації та не перераховує реверсної.
Одними із найцікавіших показників можна назвати капітальні видатки на 1-го мешканця та питому вагу капітальних видатків у загальній сумі видатків (загальний та спеціальний фонди). Саме обсяги капітальних видатків відображають спроможність ОТГ забезпечувати соціально-економічний розвиток, можливості для реалізації проектів інфраструктурного розвитку та впроваджувати бюджети розвитку, а не проїдання. Так, по капітальних видатках п’ять із шести ОТГ області показали показники вищі ніж середні по всім 806 ОТГ України: Баранинська - 3476,9 грн., Тячівська - 3079,7 грн., Полянська – 2270 грн., Вільховецька - 1933,9 грн., Іршавська - 1826,5 грн. Перечинська ОТГ – 1388,5 грн., що несуттєво нижче середнього показнику по всім ОТГ України - 1 546,6 грн.
Стосовно питомої ваги капітальних видатків у загальній сумі видатків (загальний та спеціальний фонди), то абсолютно всі Закарпатські громади протягом 2019 року виділяли частку коштів на капітальні видатки більшу, ніж в середньому по ОТГ України. В середньому цей показник по всім 806 ОТГ становив 18%. В шести ОТГ Закарпатської області він представлений від 18,8 % у Перечинській до 32,4 % у Тячівській ОТГ.
«На основі викладених даних можемо стверджувати, що Закарпатські ОТГ доволі непогано справляються зі своїми обов’язками і в цілому демонструють показники вище середнього загальноукраїнського рівня, – підсумував Михайло Бундзяк, – Це, звичайно, не означає, що в наших громадах вже все дуже добре, але в будь-якому випадку такі результати не можуть не тішити, бо означають, що громади знаходяться на правильному шляху, а значить і покращення результатів обов’язково буде. Принаймні, потенціал для цього у громад великий».
Нагадаємо, Програма «U-LEAD з Європою» підтримує децентралізацію та регіональну політику в Україні, реалізується за участі ряду донорів та спільно фінансується Європейським Союзом та його державами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією