Бізнес-симуляція широко використовується як метод навчання в системі освіти західного зразка, зокрема в університетах і в бізнес-школах, не тільки для навчання студентів, а й для навчання керівників. Основна особливість бізнес-симуляції – це занурення у віртуальну реальність із законами реального бізнесу. На прикладі віртуальної компанії учасники можуть здобути навички прийняття управлінських рішень, командної роботи, зрозуміти важливість правильної організації ланцюга постачань, перевірити і засвоїти на власному досвіді вплив кожного рішення на фінансові результати компанії.
Представила студентству УжНУ можливості бізнес-симуляції 18 грудня 2019 року професор кафедри фінансів і банківської справи УжНУ Ніна Пойда-Носик, у рамках зустрічі з Річардом Беумондом, відомим британським консультантом із закупівель, спікером та бізнес-радником. Суттєву консультаційну підтримку проєкту надавав відомий бізнес-тренер та викладач Санкт-Петербурзького політехнічного університету Дмитро Гаврилов.
Під час заходу студентам були роздані анкети, і в результаті ретельного відбору для участі у віртуальній бізнес-грі сформувалося 7 команд з різних факультетів та підрозділів (економічний, МЕВ, ФІФ, коледж, медичний факультет). Кожна команда складалася з чотирьох учасників. Учасники кожної з команд отримали в управління велику корпорацію, яка при стартових умовах гри знаходилася в кризовому стані. Студенти розподілили між собою ролі керівників структурних підрозділів компанії, а саме:
• Supply Chain Director (директор з логістики).
• Purchasing Director (директор по закупках).
• Sales Director (директор з продажу).
• Operations Director (директор з виробництва).
Завданням учасників бізнес-гри було вивести компанію з кризи і зробити прибутковою за допомогою стратегічних і тактичних рішень.
Протягом грудня 2019 – березня 2020 було організовано навчання та проведено внутрішньоуніверситетське змагання. У результаті відбіркового туру 3 команди вийшли до Регіонального Фіналу, який відбувся у квітні 2020 року, та в якому взяли участь понад 30 команд з різних країн. Дві команди УжНУ стали переможцями Регіонального Фіналу (посіли 1-е і 3-є місця). Команда, яка здобула 1-е місце, була рекомендована до участі в Глобальному Фіналі в Нідерландах, про що офіційно повідомила компанія Inchainge на своїй сторінці у Facebook “Global Student Challenge”. Однак, через пандемію та відсутність транспортного сполучення з Нідерландами, проведення очного Глобального Фіналу по TFC було скасоване.
Ніна Пойда-Носик, професор кафедри фінансів і банківської справи УжНУ:
«Я надзвичайно рада, що вдалося успішно попрацювати зі студентами у такому форматі – це, по суті, міжфакультетський, міждисциплінарний формат, який може об’єднати студентів різних факультетів і різних спеціальностей на одній площині віртуальної реальності. До слова, ефективність бізнес-симуляцій в рамках академічної освіти доведена роками і є очевидною – це поєднання динамічності формату, можливості інтегрувати знання, отримані в рамках інших предметів, і вибудувати цілісну картину бізнес-взаємодії всередині і зовні віртуальної корпорації. Попри конкретні знання у сфері розуміння бізнесу (робота з фінансовою інформацією, ціноутворення, управління запасами і до вибору стратегії компанії), студенти отримують цікавий реальний досвід у процесах прийняття рішень, пов'язаних з управлінням командами і конфліктами, лідерством і переговорами.
До речі, Україна ще ні разу не виходила на рівень Глобального Фіналу по «The Fresh Connection», наша команда мала бути вперше представлена від України на цих змаганнях. Я особисто вдячна всім учасникам цього проекту, які повірили, взяли участь і отримали, як мінімум, емоційне наповнення від самої гри. Особливо приємно було відчувати вдячність з боку наших учасників за такий цікавий досвід – це, напевно, найкраща мотивація, щоб продовжувати працювати у цьому напрямку на майбутнє. З цього приводу хочу подякувати нашому ректорові, Володимиру Івановичу, який схвалив ідею та погодив можливість придбання ліцензій у нідерландської компанії Inchainge на наступний навчальний рік для наших студентів. Тому запрошую до співпраці студентів, які бажають спробувати новий цікавий досвід, а також колег, яким може бути цікавий цей напрям».
Тож, з урахуванням позитивного досвіду та схвальних відгуків учасників пілотного проекту, реалізованого в рамках УжНУ, керівництвом прийнято рішення про продовження співпраці з компанією Inchainge (Нідерланди) у частині подальшого використання в навчальному процесі бізнес-симуляції з метою наближення до європейських стандартів підготовки фахівців. Університетом планується підписання договору з компанією та придбання 30 ліцензій на наступний навчальний рік.
{g}
Володимир Добош, студент економічного факультету, учасник команди-переможця:
«Це чудовий проект, в якому мені пощастило взяти участь. Він допоміг учасникам побачити бізнес (виробництво) зсередини. Мені вдалося отримати знання у сферах supply chain та продажах, що дійсно мені пригодилося під час моєї тимчасової роботи у логістичній фірмі. Було б чудово, якби студенти отримували постійно такі практичні знання, які надає бізнес-симулятор «The Fresh Connection».
Богдан Грейцер, студент Природничо-гуманітарного коледжу УжНУ, учасник команди-переможця:
«Уперше спробував свої сили у бізнес-симуляції, тому засвоїв багато нової важливої інформації. Про метод бізнес-симуляції можу сказати, що він є дуже корисним, тому що за його допомогою учасники не тільки отримують нові знання, а ще й вчаться плідно працювати в команді. Адже кожне рішення обговорюється та приймається спільно. Загалом, можу сказати, що задоволений тим, що мені випала можливість взяти участь у такому проєкті та отримати цінні знання та навички. А найголовніше – покращити свої вміння командної роботи».
Світлана Тимків, студентка факультету іноземної філології:
«Коли вирішила взяти участь у бізнес-симуляції у ролі operation manager, ніколи б не подумала, що отримаю таке задоволення від роботи з обрахунками. Це був безцінний досвід роботи в команді та прийняття стратегічних рішень. Завдяки відповідальності кожного учасника команди, вмінню обговорювати будь-які зміни, шукати компроміс та не зупинятися на досягнутому, ми дійшли до фіналу. Гра закінчилася, але здобуті знання та навички залишаться з нами назавжди».
Лілія Степанчак, студентка факультету іноземної філології:
«Гра дала мені можливість всебічно розвинутись і побачити себе в ролі керівника. Було надзвичайно цікаво спостерігати, як кожне рішення команди впливає на загальний прибуток, який отримує компанія. Крім того, я вчергове відкрила для себе важливість вміння працювати в команді, вислуховувати думку кожного, знаходити компроміси».
Ганна Фельцан,
Інформаційно-видавничий центр