2 лютого 2015 р. в Ужгороді відбувся сьомий круглий стіл із серії заходів на тему “Функціональна децентралізація”. Ініціатор заходу Інститут Громадянського Суспільства та Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Захід відбувся за підтримки Міжнародного Фонду “Відродження”.
У дискусії взяли участь представники Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, експерти, сільські, селищні, міські голови, працівники органів місцевого самоврядування та виконавчої влади, представники громадських організацій, а також бізнесу Закарпатської області.
В ролі основних доповідачів виступили, експерти: Анатолій Ткачук (Інститут Громадянського Суспільства), Юрій Ганущак (Інститут Розвитку Територій), Сергій Шаршов (директор Департаменту з питань місцевого самоврядування та територіальної організації Міністерства регіонального розвитку).
Формат заходу передбачав три секції:
1. Секція “ваші запитання”, визначення основних питань, що турбують учасників і на які вони хотіли б отримати відповідь.
2. Презентаційна секція, в межах якої експерти представили свої напрацювання, та розробки щодо адміністративно територіального устрою, бюджетної реформи, реформи місцевого самоврядування та процесу децентралізації в цілому, з урахуванням поглибленого пояснення запитань першої секції.
3. Дискусійна секція, обговорення представлених презентацій додаткових запитань та можливих шляхів вирішення конкретних проблем.
Найбільш цікавило представників закарпатської спільноти наступне:
· Як так, що зменшились надходження до місцевих бюджетів, зокрема від ПДФО?
· Коли відбудеться реформа, чи є узгоджений покроковий план дій та хто відповідальний за його виконання?
· Чому після прийняття Держбюджету на 2015 рік, урядові структури виявилися не готовими до адміністрування цих податків?
· Ефективність бюджетної реформи сумнівна і не може бути без територіальної реформи. Коли буде така реформа?
· Немає розуміння концепції об'єднання громад. Коли починати об'єднуватися і чи потрібно це робити взагалі? В селах завжди буде опозиція, яка проти.
· Зараз ніяких реформ не проводиться, все списують на військові дії. Багато галузей продовжують занепадати. Зміни до податкового кодексу нічого не дали. Що робити?
· Якою має бути виборча система до місцевих рад?
В процесі спокійної та насиченої бесіди учасники стимулювали одне одного до пошуку порозуміння та зрозумілих відповідей.
Анатолій Ткачук прокоментував одне з питань таким чином: «Дуже важливо визначити межі повноважень різних рівнів влади, аби вони позбавились невластивих їм повноважень. Держава повинна займатися своїми справами, а органи самоврядування своїми справами. Випадки, коли ради розглядають питання про визнання якоїсь країни агресором — це не компетенція місцевого самоврядування, а вихід за межі повноважень, так само як в недалекому минулому ради приймали рішення про “територію вільну від НАТО”.»
“По суті з межами госпітальних округів мають співпадати адміністративні межі районів. В цих межах мають буди зосереджені відповідні територіальні органи центральних органів виконавчої влади міністерств, а також місцеві державні адміністрації, або префекти. Приблизна чисельність населення у такому “окрузі” від 150 тисяч. Приблизно це 150-200 районів. Базовий, рівень громад це 1500-2000 громад» зокрема відзначив Сергій Шаршов.
Відповідаючи на запитання про принципи об’єднання громад у нову адміністративно територіальну одиницю базового рівня Юрій Ганущак зауважив: «Головні вимоги до адміністративно-територіальних одиниць базового рівня: Повна та виключна компетенція; стійкість до демографічних, політичних та економічних викликів; нерозривність, відсутність анклавів, універсальність, типова бюджетна інфраструктура; інфраструктурна, кадрова та ресурсна достатність для реалізації наданих повноважень; низький рівень дотаційності. В об’єднаній громаді мають бути створені можливості для задоволення основних потреб населення громади, а це означає повноваження, ресурси, та відповідальність за їх реалізацію.”