Текст коментаря
Ваше ім'я
Код з малюнка:
Зберегти Скасувати

На Закарпатті провели економічний експеримент

14 червня 2016 р., 14:43

Про нього розповівГолова обласного об'єднання організацій роботодавців "Закарпаття"

Голова обласного об'єднання організацій роботодавців "Закарпаття" Володимир Панов про ключові переваги закарпатського економічного експерименту, відношення центральної влади до перспективних регіональних ініціатив та бюрократичні перепони на шляху реалізації на Закарпатті якісно нової моделі економічного розвитку.

Вже не вперше замість побудови сучасної динамічної економіки головним завданням уряду України стає порятунок економіки країни. Кожен наступний склад Кабміну формує новий пакет реформ, спрямований на відродження України і створення сприятливих умов для підприємництва.

Проте, економіка знаходиться у глибокій кризі, умови для розвитку бізнесу так і не створені, інвестори в країну не йдуть, витрати виробництва зростають, внутрішній споживчий ринок знищений, а ми й досі пишаємося головною інвестиційною перевагою країни - дешевими освіченими кадрами.

Як показує практика, в умовах жорсткої світової конкуренції за інвестора вищі органи влади досі бездіють, але при цьому активно займаються популізмом під гаслами нових економічних реформ та дерегуляції підприємницької діяльності. Внаслідок такої політики інвестиційне середовище не покращується. Україна опустилася в рейтингу економік світу, а найзахідніший регіон країни, котрий як жоден інший може слугувати бізнес-інтеграції нашої держави в європейський економічний простір, - аутсайдер серед областей України.

Як поводитись регіонам в умовах такого державного управління? Як домогтися реальних економічних перетворень регіонального розвитку? Яких заходів повинні вжити бізнес-еліти на тлі економічної кризи?

Реакції регіонів не тільки позитивні, але і цілком виправдані, адже у багатьох виникає прагнення до самостійного досягнення позитивних трендів розвитку економіки і формування нових умов зростання.



Регіональна ініціатива


Закарпаття в цьому плані лідирувало, адже саме тут був запропонований новий шлях регіонального розвитку. Необхідно відзначити, що потенціал для нових підходів в регіоні є одним з кращих в країні.

На початку цього року в області відбулась важлива ділова подія - Форум ініціатив, ініційований регіональними та всеукраїнськими бізнес-асоціаціями, громадськими організаціями та регіональною владою. Бізнес-еліта Закарпаття, представлена ​​топ-менеджерами всесвітньовідомих транснаціональних компаній, акціонерами та власниками великого бізнесу, колишніми державними посадовцями, які успішно перейшли працювати в бізнес, а також регіональна влада на чолі з Геннадієм Москалем, аналітики та експерти об'єдналися навколо ідеї втілення на Закарпатті економічного експерименту, спрямованого на створення нових умов для інвестування і розвитку бізнесу в регіоні.

Регіоналізація моделі пропонується не тому, що Закарпаттю потрібні ексклюзивні права або додаткові переваги перед іншими областями, а тому, що державна влада не наважується всі ці пропозиції застосувати відразу на всій території країни. Закарпаття пропонується в якості майданчика для апробації цієї моделі ще й тому, що область має величезний досвід залучення прямих іноземних інвестицій в економіку країни, адже в період 2001-2004 рр. регіон демонстрував лідерські позиції в залученні інвестицій і темпах розвитку економіки. За цей період приплив прямих іноземних інвестицій в регіон зріс в 6 разів, а зовнішньоекономічний оборот - в 4 рази.

Завдяки функціонуванню спеціальної економічної зони (СЕЗ), а також дії спеціального інвестиційного режиму в регіоні було створено близько 19 тисяч робочих місць, які забезпечували 50% обсягу виробництва промислової продукції області.

Закарпаття стало магнітом для залучення транснаціональних компаній і всесвітньо відомих брендів: Škoda Auto, Volkswagen, Jabil, Yazaki, Groclin, Flextronics, Leoni, IKEA і ін. Крім цього, нове дихання і розвиток отримали понад 30 підприємств, виробничі потужності яких були модернізовані. Велика кількість виробництв, незважаючи на зміну правил гри державою (скасування всіх пільг), і сьогодні роблять значний внесок у розвиток економіки регіону і в надскладних економічних умовах щодня працюють на результат, забезпечуючи наповнення бюджетів і збереження робочих місць.

Яку ж модель розвитку регіону запропонувала впровадити бізнес-еліта Закарпаття? Закарпатський економічний експеримент включає в себе дві складові: створення на законодавчому рівні дієвих інвестиційних стимулів і формування нового сприятливого ділового середовища в регіоні.

Перша складова - внесення змін до законодавчої бази - дозволить:


• відродити спеціальну економічну зону "Закарпаття";

• відновити спеціальний режим інвестиційної діяльності в Закарпатській області та продовжити термін його дії;

• запровадити інвестиційні стимули для розвитку індустріальних парків.

Друга складова експерименту полягає в особливому ставленні влади і контролюючих органів до інвесторів та підприємців, що направлене на повне сприяння та підтримку розвитку бізнесу в регіоні. Йдеться про нове бізнес-середовище розвитку підприємництва та відновлення довіри інвесторів до країни в цілому.

З метою втілення нової економічної моделі розвитку Закарпаття розроблений пакет законопроектів направлено Президенту України з закликом виступити із законодавчою ініціативою проведення економічного експерименту в регіоні, а також Кабінету Міністрів та Верховній Раді із закликом підтримати законодавчі ініціативи.

Цікаво прослідкувати, як просуваються регіональні економічні ініціативи. Виникають два ключові питання. Перше - як реагує центр на ініціативи регіонів? І друге - наскільки змінилася технологія прийняття управлінських рішень на рівні державного менеджменту?



Реакції на експеримент


Виявляється, урядові реформи не торкнулися власне влади і державна бюрократична машина, як і раніше, запрацювала на повну силу. Процес розгляду пакету законодавчих ініціатив навіть не розпочинався, адже спочатку листуванням з подальшим перенаправленням документів займалися секретаріати вищих державних органів влади, міністерства, департаменти міністерств і навіть відділи департаментів міністерства.

Першою відповіла Адміністрація Президента, яка, вивчивши звернення до Президента, успішно перенаправила пакет на розгляд Кабінету Міністрів, тактовно зіславшись на їх компетентність у таких питаннях. Звичайно ж, займаючись порятунком країни, керівництво Кабінету Міністрів не має часу матеріали про створення в одному із стратегічно важливих регіонів України нового інвестиційного середовища, тому аналізом пакету законодавчих ініціатив доручено займатися Міністерству економічного розвитку і торгівлі України.

Натомість професійного розгляду та підтримки ініціатив щодо покращення інвестиційної привабливості країни та впровадження нових інструментів регіонального зростання Мінекономрозвитку підготувало абсолютно формальну відповідь, в якій жодних чітких формулювань щодо позиції Кабінету Міністрів з проведення економічного експерименту на Закарпатті не зазначалося. Крім цього, Мінекономрозвитку чомусь розглядало пакет пропозицій щодо проведення економічного експерименту тільки в частині відновлення інвестиційного режиму СЕЗ "Закарпаття". Куди поділась інша частина пакету законодавчих ініціатив, залишилося загадкою.

Як Мінекономрозвитку вирішує долю економічного майбутнього регіону?

Новий шлях економічного розвитку Закарпаття, ініційований бізнес-елітою та підтриманий регіональною владою, розглядається на рівні Міністерства без проведення засідань, експертних обговорень та компетентного аналізу законопроектів. Найбільш вражаючим фактом є навіть не застаріла бюрократія, а те, що курс інвестиційної політики нашої країни, прийняття рішення про регіональний економічний розвиток залежить від спеціаліста відділу департаменту Міністерства, що свідчить про абсолютну незацікавленість вищого державного керівництва займатися створенням ефективного інвестиційного середовища та виведенням економіки на якісно новий рівень.

Для більш глибшого аналізу законодавчих ініціатив пропозиції щодо проведення економічного експерименту на території Закарпатської області були повторно направлені в компетентні відомства.

Відповідь отримано більш розширену, втім не більш ґрунтовну. Щодо позиції Мінекономрозвитку за результатами розгляду пропозицій про "закарпатський економічний експеримент" залишаються відкритими такі питання:

• Чому дерегуляція підприємницької діяльності для Мінекономрозвитку є більш пріоритетною, ніж стимулювання підприємництва та залучення інвестицій?

• На яких аргументах ґрунтується позиція Мінекономрозвитку про те, що відновлення спеціальних економічних зон і спецрежимів інвестиційної діяльності не будуть сприяти розвитку підприємництва?

• Яким чином за відсутності чіткого державного інвестиційного курсу та ефективної стратегії регіонального зростання повинна розвиватися регіональна економіка?

Вищенаведені факти свідчать про те, що на шляху створення нових умов для залучення інвестицій і розвитку бізнесу існують ряд незрозумілих бюрократичних процедур у вищих органах влади, а рішення про модернізацію регіональних економік приймаються абсолютно "черепашачими" темпами, що ставить під загрозу економічне майбутнє країни.

На початку шляху

Ініційований економічний експеримент на Закарпатті - це шанс України в жорсткій світовій конкуренції за інвестиційні ресурси і можливість динамічних трансформацій економіки не тільки окремого регіону, а й держави в цілому. Адже мова йде про створення тисяч робочих місць, залучення сотень мільйонів інвестицій, про технологічну модернізацію, промислове зростання та експортні можливості. Саме ці цілі не дозволяють здаватися і надають сили боротися за економічне процвітання свого регіону.

Будемо сподіватися, що в найближчому майбутньому механізми впровадження закарпатського економічного експерименту все-таки будуть обговорюватися в рамках засідання Кабінету Міністрів України і вже незабаром найзахідніший регіон країни зможе стати пілотним майданчиком для апробації найкращої моделі інвестиційного середовища в Україні, а ефект "інвестиційного раю" (регіону з найбільш сприятливим для інвесторів кліматом) з часом пошириться на територію всієї країни.

Регіони країни поступово стають активними гравцями у формуванні нового середовища для розвитку і ці тенденції, як показує досвід, можуть бути набагато ефективнішими, ніж прямі директиви з центру. Абсолютно впевнений у тому, що саме активність та ініціатива регіонів можуть внести корінний перелом в технологію прийняття державних управлінських рішень, а позитивні зміни і трансформації економічного середовища будуть відбуватися як на рівні державного менеджменту, так і в країні в цілому, - зазначає Володимир Панов, голова обласного об'єднання організацій роботодавців "Закарпаття".



Останні новини

Закарпаття

Україна

Світ

Всі новини »
Головний редактор - Ярослав Світлик, журналісти - Мирослава Химинець, Вікторія Лисюк, Габріелла Руденко.
© 2010-2014 «Час Закарпаття». Передрук матеріалів дозволений лише за умови гіперпосилання на chas-z.com.ua. E-mail редакції: [email protected]
Розробка сайту: Victor Papp