У навчальному заході прийняли участь представники кількох ромських організацій з різних мікрорайонів Ужгорода та міста Чоп. Вела тренінг одна із кращих спеціалістів України в галузі освіти, тренер Ради Європи Ярина Боренко, яка у вітальному слові сказала: «Разом з вами за ці дні ми спробуємо з’ясувати, що ми повинні знати для вирішення проблем, що ми повинні вміти для цього, яку повинні мати підтримку, і що отримає від цього суспільство».
У семінарі взяли участь від громадської організації «Рома» Сергій Чічак, Октавія Адам та Сільвія Лацко, сестри Надія Лацко та Тетяна Лацко від ромської релігійної громад «Життя і світло», від громадської організації «Раїкане рома» Аладар Пап-молодший, від громадської організації «Романі черхень» Мирослав Горват та Петро Габрин, від громадської організації «Закарпатське об’єднання угорських ромів» (м. Чоп) Франтішек Лакатош та Валерія Лакатош, від телерадіокомпанії «Тиса-1», програми «Романо джівіпен» Євгенія Навроцька, ромські активісти вулиць Тельмана, Гранітної та Ужанської – Олександр Лацко, Роберт Тирпак та Роланд Газі. Організатором тренінгу виступило Карпатське агентство з прав людини «Вестед», яке очолює Марія Менжул.
Після знайомства учасників тренер поставив кілька питань: що вони хочуть почути? Яку вони ставлять мету? І на які питання вони хочуть отримати відповіді? Після цього розпочалась активна робота за трьома основними напрямками. Перший з них – це освіта, як дошкільна так і загальноосвітня. Другий – це взаємодія органів місцевого самоврядування і громадських об’єднань. Третій – це благоустрій ромських поселень.
Завданням тренінгу було не тільки отримати теоретичні знання, але й допомогти знайти способи і методи реалізації пробелем за даними трьома напрямками. Для цього всі учасники були розділені на три рівні групи. Так, у ході розбору проблем з дошкільною освітою для учасників новою виявилася інформація про те, що в Ужгороді для того щоб дітки пішли в садочок, потрібно попередньо стати в чергу, яка формується шляхом єдиної електронної бази даних.
Однією з форм дошкільного навчання та виховання є створення центрів розвитку дитини, в якому діти можуть бути як повний так і скорочений термін перебування. У зв’язку з тим, що на сьогодні фактично ліквідовані всі позакласні гуртки, то необхідно при таких центрах створювати такі групи по розвитку індивідуальних здібностей дітей.
{g}
При розгляді питання отримання базової середньої освіти ромами увага акцентувалася на ключовому питанню – це вирівнювання освітніх шансів для, а також на інших питаннях, це: низька відвідуваність дошкільних закладів ромськими дітьми; наявність сегрегованих шкіл, класів та груп; відсутність у навчальних програмах «ромського» компоненту, тобто даних про історію та культуру ромів; доступ до отримання якісної шкільної освіти. Важливою є проблема позашкільної роботи з ромськими учнями і звідси нагальним питанням є підготовка педагогічних кадрів (як з-поміж самих ромів так і не ромів, які володіють інформацією про історію та культуру).
Важливим питанням був розгляд і лобіювання ініціатив ромських громад та їх участь у роботі органів місцевого самоврядування. Ключовим завданням у цьому є досягнення єдності всередині ромських громад. Звідси випливає роль лідера та якості, якими він повинен володіти для того, щоб зуміти зорганізувати людей для спільної справи.
Також розглядалося питання впорядкування (блаустрою) ромських поселень. На конкретному прикладі впорядкування головної та бічних доріг у ромському поселенні міста Чоп учасники тренінгу отримали цікаву і корисну інформацію про методи покращення благоустрою: хто, що і як повинен робити?
Попри те, що тренінг відбувався два дні, завдяки різним методикам мотивації до роботи його учасники не відчували втоми і постійно з увагою працювали в групах. Вкінці семінару тренер Ярина Боренко, запропонувала кілька фондів, до яких можна звертатися за допомогою у вирішенні тих проблем, які розглядалися на тренінгу.
По закінченню семінару Марія Менжул подякувала за цікавий і змістовно проведений тренінг Ярині Боренко та усім учасникам, які активно приймали участь у його роботі.
Євгенія Навроцька, Чачіпен